Hej!
Vi letar efter en extra dator till barnen. De spelar gör tillfället mest fortnite och minecraft men kan ju bli mer krävande spel i framtiden.
Då vi har 4 barn som säkert kommer vilja ha egna datorer funderar jag på att bygga en själv. Framförallt för att lära mig lite mer och kunna fixa och uppgradera burkarna själv i framtiden. Jag har ännu inte byggt en dator helt från grunden så det vore intressant att lära sig.
När jag tittar runt så känns det svårt att komma under 10000kr för en vettig dator och begagnatmarknaden känns lite som ett lotteri då jag inte riktigt har tillräcklig koll på vad jag ska köpa.
Jag hittade denna nu:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/byg...
Tror ni den kan vara ok för priset?
(Vi har en 1080p gamingskärm som kommer användas till datorn.)
När jag plockar ihop motsvarande delar på Inet kommer jag inte ner i det priset.
Alternativet är att plocka ihop delar på Inet och kanske leta efter ett begagnat gpu...
Tips mottages gärna!
Mvh Daniel Sager
Hej!
Vi letar efter en extra dator till barnen. De spelar gör tillfället mest fortnite och minecraft men kan ju bli mer krävande spel i framtiden.
Då vi har 4 barn som säkert kommer vilja ha egna datorer funderar jag på att bygga en själv. Framförallt för att lära mig lite mer och kunna fixa och uppgradera burkarna själv i framtiden. Jag har ännu inte byggt en dator helt från grunden så det vore intressant att lära sig.
När jag tittar runt så känns det svårt att komma under 10000kr för en vettig dator och begagnatmarknaden känns lite som ett lotteri då jag inte riktigt har tillräcklig koll på vad jag ska köpa.
Jag hittade denna nu:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/byg...
Tror ni den kan vara ok för priset?
(Vi har en 1080p gamingskärm som kommer användas till datorn.)
När jag plockar ihop motsvarande delar på Inet kommer jag inte ner i det priset.
Alternativet är att plocka ihop delar på Inet och kanske leta efter ett begagnat gpu...
Tips mottages gärna!
Mvh Daniel Sager
Tycker det är ett ok pris, 1000-1500kr under vad priset är om man plockar ihop ungefär samma delar själv, går att komma ner mot samma pris om man plockar billigaste moderkort osv, möjligen välja 32Gb ram istället för 16 men 16 bör räcka till ett 1080p bygge, se om du kan uppgradera ram till 6000MT/s cl30 istället för de minnen som är förvalda. Köp en Windows licens för runt en hundring så är ni igång.
Glhf!
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.