Kan ej installera Windows 11, direkt till bios efter första omstart!

Permalänk
Medlem

Kan ej installera Windows 11, direkt till bios efter första omstart!

Har ett riktigt underligt problem, har nu sen i höstas inte kunnat installera Windows på min kioxia ssd (började tsm med 24h2 uppdateringen) kommer förbi första steget, men efter första omstarten så kommer jag bara direkt till bios istället för att komma till andra delen av installationen.

Intressanta är dock att det fungerar felfritt om jag installerar Windows på min sekundära ssd (Samsung 970) som sitter i moderkortets 3.0 plats.

Har nu provat plocka ut den gamla ssdn och bara köra med kioxia ssdn, samt återställa bios, rensa nycklar osv men inget fungerar. Kör jag installation igen så ser jag att tre partitioner har skapats men datorn vägrar komma vidare med installationen.

Edit: En till underlig grej är att under installationen så kan jag välja ny installation eller uppgradering även om jag öppnat cmd och rensat ssdn innan jag kommer till det steget (inget minne av att jag tidigare fått upp uppgradera som alternativ på en tom disk)

Edit2:
Datorn har följande relevanta komponenter
Asus b550 strix-i
5800x3d
Kioxia Exceria PRO 1tb

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skapar du manuellt någon partition i steget innan installationen påbörjas eller tar du bara bort alla och har den tomma volymen markerad när du trycker på "nästa"?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Skapar du manuellt någon partition i steget innan installationen påbörjas eller tar du bara bort alla och har den tomma volymen markerad när du trycker på "nästa"?

Tar alltid bort allt och sedan nästa, ska prova sambons dator och hennes x570 moderkort (har ett b550 strix-i i min dator) men känns nästan som att något är knas med ssdn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad exakt kör du för kommandon i cmd för att rensa då?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Japp, men min är inte död, fungerar felfritt med min Samsung disk samt hittar kioxia disken i Windows utan problem om jag installerar Windows på Samsung disken.

Skrivet av shugge:

Vad exakt kör du för kommandon i cmd för att rensa då?

Disk part

List disk

Sel dis 2

Clean

Samt får exakt samma problem i sambons dator så antar att ssdn förmodligen blivit korrupt på någon vänster.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Japp, men min är inte död, fungerar felfritt med min Samsung disk samt hittar kioxia disken i Windows utan problem om jag installerar Windows på Samsung disken.

Disk part

List disk

Sel dis 2

Clean

Samt får exakt samma problem i sambons dator så antar att ssdn förmodligen blivit korrupt på någon vänster.

Ok, du kanske kan testa med en mer destruktiv metod för formatering, någon typ av secure erase (via program eller bios om ditt har det)?

Stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, du kanske kan testa med en mer destruktiv metod för formatering, någon typ av secure erease (via program eller bios om ditt har det)?

Secure erase är inte "mer destruktiv" för enheten, går dessutom oftast på några sekunder då enheten töms genom att minnescellerna spänningssätts i ett visst mönster som garanterat raderar alla lagrade bits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Secure erase är inte "mer destruktiv" för enheten, går dessutom oftast på några sekunder då enheten töms genom att minnescellerna spänningssätts i ett visst mönster som garanterat raderar alla lagrade bits.

Såklart det är mer destruktivt än att bara ta bort datan, annars hade funktionen inte behövt existera utöver vanlig formatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, du kanske kan testa med en mer destruktiv metod för formatering, någon typ av secure erease (via program eller bios om ditt har det)?

Ja va inne på det också men va inte allt för intresserad av det iom varningen i bios att det kan helt bricka enheten om den inte är verifierad för det (och den är ej med i asus lista)

Får nog bli att skicka in den till inet så får dom ta en titt på det hela. Två datorer med samma fel och två olika Samsung diskar fungerar utmärkt i båda datorerna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja va inne på det också men va inte allt för intresserad av det iom varningen i bios att det kan helt bricka enheten om den inte är verifierad för det (och den är ej med i asus lista)

Får nog bli att skicka in den till inet så får dom ta en titt på det hela. Två datorer med samma fel och två olika Samsung diskar fungerar utmärkt i båda datorerna.

Du kan ju testa med Kioxias mjukvara först och kanske slippa skicka disken fram och tillbaka https://apac.kioxia.com/en-apac/personal/software/ssd-utility...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Såklart det är mer destruktivt än att bara ta bort datan, annars hade funktionen inte behövt existera utöver vanlig formatering.

Nä din logik är ju solklar, ursäkta mig som kom dragande med fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du kan ju testa med Kioxias mjukvara först och kanske slippa skicka disken fram och tillbaka https://apac.kioxia.com/en-apac/personal/software/ssd-utility...

Deras mjukvara hittar tyvärr inte disken sen detta problemet uppstått.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nä din logik är ju solklar, ursäkta mig som kom dragande med fakta.

Så du håller inte med om att överst i listan nedan är mest destruktiv av de tillgängliga alternativen?

1. Secure erase
2. Formatering
3. Radera filer

Skrivet av norrby89:

Deras mjukvara hittar tyvärr inte disken sen detta problemet uppstått.

Ok, nä då är det något helknas med disken.

Visa signatur