Nvidia 1060 till Lg Oled C8 Hz problem

Permalänk

Nvidia 1060 till Lg Oled C8 Hz problem

Hejsan.

Jag har inte använt min dator på ett tag tänkte sitta med den lite nu och hade massa uppdateringar så jag började med Windows uppdateringar sen Nvidia och tänkte nu ska jag mysa runt lite ,men då har min dator låst sig på 30Hz och jag får inte upp den till 60 Hz får bara svart bild varför ?

sitter på en Nvida 1060 6gb kopplat med en HDMI till LG OLED55C8PLA

som jag har kört 60 hz på innan men inte längre vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Testa att byta hdmi port på tv’n, det är inte säkert att alla portar har stöd för 4k@60hz. Störst chans borde du ha på hdmi 1.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Bildexpert 📺

Förekommer att Windows-uppdateringar skriver över drivrutiner och då kan det bli liknande effekt. Så börja i den änden och installera aktuella drivrutiner till grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Testa att byta hdmi port på tv’n, det är inte säkert att alla portar har stöd för 4k@60hz. Störst chans borde du ha på hdmi 1.

Har ju fungerat innan i denna hdmi port ☹️

Ska testa att installera en äldre drivrutin till grafikkortet

Permalänk
Medlem

Har du gått in på menyn på själva TVn och kollat om du kan byta till 60hz där?
Gått in på nvidia control panel och kollat under "change resolution" och "adjust desktop color and size"?
Kollat i Windows settings(inställningar) under System-Display-advanced display settings?
Du kan även gå in på "Display adapter properties-Monitor" under "Advanced display settings" och kolla i värsta fall!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mupparasse:

Har ju fungerat innan i denna hdmi port ☹️

Ska testa att installera en äldre drivrutin till grafikkortet

Ok, är det samma hdmi kabel som du använde förut också?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Bildexpert 📺

Kabeln kan i sig inte ändra vilka signalalternativ som dyker upp i datorn. Ifall kabeln är dålig kommer man fortfarande kunna välja 60 Hz i menyer eftersom detta hanteras via EDID på DDC-kanalen. Ifall kabeln är dålig och inte orkar 4K/60 (≈18 Gbps) kan du alltså välja 4K/60 men det blir ingen bild eftersom som signalen inte komme över.

När man inte får 60 Hz som alternativ i datorn kan det vara TV:n som gått ned i kompatibiltetsläge och inte längre meddelar 4K/60, HDR-kapacitet och liknande, utan 4K/30 eller 1080p/60 meddelas som högsta upplösning för att inte förvilla gammal hårdvara. På LG:s modeller heter det "Deep Colour" och måste aktiveras på HDMI-anslutningen en bit ned i menyerna. Först då meddelar TV:n att 4K/60 är möjligt till källan. Ibland stänger den funktionen av sig själv, särskilt om man dragit ur kablar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kabeln kan i sig inte ändra vilka signalalternativ som dyker upp i datorn. Ifall kabeln är dålig kommer man fortfarande kunna välja 60 Hz i menyer eftersom detta hanteras via EDID på DDC-kanalen. Ifall kabeln är dålig och inte orkar 4K/60 (≈18 Gbps) kan du alltså välja 4K/60 men det blir ingen bild eftersom som signalen inte komme över.

När man inte får 60 Hz som alternativ i datorn kan det vara TV:n som gått ned i kompatibiltetsläge och inte längre meddelar 4K/60, HDR-kapacitet och liknande, utan 4K/30 eller 1080p/60 meddelas som högsta upplösning för att inte förvilla gammal hårdvara. På LG:s modeller heter det "Deep Colour" och måste aktiveras på HDMI-anslutningen en bit ned i menyerna. Först då meddelar TV:n att 4K/60 är möjligt till källan. Ibland stänger den funktionen av sig själv, särskilt om man dragit ur kablar.

Tack för Mycket bra info skall testa detta i kväll när jag kommer hem.