Byta ut Google Nest Wifi Pro Mesh till.. vad?

Permalänk
Medlem

Byta ut Google Nest Wifi Pro Mesh till.. vad?

Jag söker efter ett alternativ till "Google Nest Wifi Pro".
Idag har vi fem puckar (1 Router och 4 "nodes") och det fungerar för det mesta helt OK, men...

Det finns ingen möjlighet att begränsa hastigheten per enhet. Drygt när sonen får för sig att tanka ned Monster Hunter World på ~100GB för att han blev sugen på att spela det igen. Då maxas vår lina och andra kan uppleva lag i streaming eller gaming.

Gästnätverket klarar inte alltid av att dela med sig av enheter som finns på huvudnätverket. Svärmor var här och skulle kolla på hockey via sin mobil. Hon är ansluten till gästnätverket och Chromecast'en är ansluten till huvudnätverket. I Google-Home-appen så är Chromecast’en markerad som att den är tillgänglig för gästnätverket och visst syns den där, men det går inte att cast'a till den.

Jag (tror att jag) saknar ett separat iot/smarta-enheter-nätverk.

Så, jag undrar om någon har förslag på ett lämpligt alternativ.
Förutom ovanstående punkter;

• Begränsa bandbredd/enhet.

• Dela enheter mellan nätverken.

• Huvud-, gäst- & iot/smart-nätverk.

..så önskar jag att det..

• har stöd för Thread.

• har samma SSID per nätverk överallt (precis som det är med Mesh).

• är relativt enkelt att konfigurera och underhålla.

• är robust.

Har tidigare haft funderingar på Ubiquiti, men inte gått vidare då det var smidigare med färdig lösning (á la Google) jämfört med deras trettioelva olika produkter.
Det verkar ju vara ett populärt varumärke och ha bra kvalité, men kräver det för mycket bök och stök så är det nog inget för mig.

Nätverket hemma ser i all enkelhet ut som nedan. Inga märkvärdiga enheter i hemmet; Datorer, tv-spel, VR-headset, tv-apparater, skrivare, mobiler, arlo-kameror, NAS (med bl.a. Home Assistant).

Permalänk
Medlem

Chromecast uppkoppling är ett typ exempel på hur man gör saker så krångligt som möjligt...
För att få igång det mellan olika nät:

• Tillåt UDP både in och ut på portar 32768-61000

• Tillåt TCP portar 8008 och 8009 till chromecast enheten

• Tillåt multicast från gästnätet med IP 239.255.255.250 dest port 1900, detta används för att hitta andra Google enheter på samma nätverk. Enheter skickar tillbaka sin IP till den som frågar.

Detta fungerar på ett vanlig nätverk om har multicast på Wifi. Detta är något som man egentligen inte vill ha då det kan sänka hela Wifi nätverket om IPTV multicast strömmen smiter ut på Wifi.

Så att få Chromecast att fungera på gästnätverket gör man mer eller mindre om det till det vanliga.
En gång i tiden fanns det en guest mode på Chromecast men det är borta

Cisco har skrivit en 30 sidig guide om hur man sätter upp det mellan nätverk och deras prylar.
Den innehåller detaljer om vad som sker också: https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/wireless/controller/tec...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Chromecast uppkoppling är ett typ exempel på hur man gör saker så krångligt som möjligt...
För att få igång det mellan olika nät:

• Tillåt UDP både in och ut på portar 32768-61000

• Tillåt TCP portar 8008 och 8009 till chromecast enheten

• Tillåt multicast från gästnätet med IP 239.255.255.250 dest port 1900, detta används för att hitta andra Google enheter på samma nätverk. Enheter skickar tillbaka sin IP till den som frågar.

Detta fungerar på ett vanlig nätverk om har multicast på Wifi. Detta är något som man egentligen inte vill ha då det kan sänka hela Wifi nätverket om IPTV multicast strömmen smiter ut på Wifi.

Så att få Chromecast att fungera på gästnätverket gör man mer eller mindre om det till det vanliga.
En gång i tiden fanns det en guest mode på Chromecast men det är borta

Cisco har skrivit en 30 sidig guide om hur man sätter upp det mellan nätverk och deras prylar.
Den innehåller detaljer om vad som sker också: https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/wireless/controller/tec...

Oj! Det var bökigt värre! Tack för länken 😊

Permalänk
Medlem

Har inte ett så stort nätverk som du har, men jag rekommenderar varmt Ubiquiti. Lätt att få igång men med många advancerade funtkioner.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Låter som att du kan välja precis vilken Anna annan tillverkare som helst utöver Google. Google är kända för att ha dummat ner inställningar och har massa begränsningar som inte ens den enklaste routern har.

Så välj valfritt annat märke.

För Thread skaffar du inte en nätverksrouter utan en enhet som är en Thread border router, dvs. t.ex. en Apple TV 4K eller Google Nest Hub eller nåt annat liknande.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag kör pfSense som router och resten i nätet är från Unifi. Fungerar bra och jag har Chromecasten på separat VLAN. Krävs givetvis en del pill, men till och med frugan är nöjd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar:)
Då borde jag nog ändå först och främst spana på Ubiquiti och se om jag kan reda ut vad jag behöver från dem för att ersätta nuvarande.
Skall kika på mesh-system från TP-link, D-link & Asus också för att se om de kanske kan erbjuda det jag vill på ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

@JoeSun hur är sonens dator ansluten? det är en klar fördel att inte ha den på det trådlösa.

edit: Det kan även vara en bra ide att dra en kabel till switchen i källaren istället för att ha den via mesh. Det beror lite på vad som sitter på den dock, är det inte saker som drar en massa trafik gör det inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

@JoeSun hur är sonens dator ansluten? det är en klar fördel att inte ha den på det trådlösa.

edit: Det kan även vara en bra ide att dra en kabel till switchen i källaren istället för att ha den via mesh. Det beror lite på vad som sitter på den dock, är det inte saker som drar en massa trafik gör det inte så mycket.

Tack för input! 😊
Sonens dator är ansluten via kabel. När han laddar ner något rejält stort så maxas vår anslutning (teoretisk 1gbit, men faktisk runt 0,75) och övriga påverkas.
Det sker inte så ofta, mest irriterande att man inte kan begränsa bandbredden per enhet.

Även ena mesh-noden i källaren är ansluten via kabel. Till den är en switch kopplad som sedan försörjer tv & tv-spel med anslutning.

Den andra mesh-noden i källaren är trådlöst ansluten men levererar bara anslutning till en skrivare och en Google home mini (samt mobiler som vistas där så klart).

Permalänk
Medlem

@JoeSun

om routern både ska hantera trafik mot internet och mellan vlan blir det en flaskhals om du inte har mer än gigabit på lan, speciellt när du har 1Gbit internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

@JoeSun

om routern både ska hantera trafik mot internet och mellan vlan blir det en flaskhals om du inte har mer än gigabit på lan, speciellt när du har 1Gbit internet.

Haha! Jag var faktiskt ganska säker på att Google Nest Wifi Pro hade snabbare än 1Gbit's portar, men icke..
Nåväl, vi klarar oss fint med det och i ärlighetens namn så händer det inte så ofta att sonens tankande stör oss andra. Jag var mest irriterad över att funktionen att "begränsa bandbredd per enhet" inte finns i Googles app.

Har kikat en del på Ubiquitis Unifi-prylar och har en del frågetecken gällande dem, men det kan jag ta i mastodont-tråden för just Ubiquiti.