Byta ut Google Nest Wifi Pro Mesh till.. vad?
Jag söker efter ett alternativ till "Google Nest Wifi Pro".
Idag har vi fem puckar (1 Router och 4 "nodes") och det fungerar för det mesta helt OK, men...
Det finns ingen möjlighet att begränsa hastigheten per enhet. Drygt när sonen får för sig att tanka ned Monster Hunter World på ~100GB för att han blev sugen på att spela det igen. Då maxas vår lina och andra kan uppleva lag i streaming eller gaming.
Gästnätverket klarar inte alltid av att dela med sig av enheter som finns på huvudnätverket. Svärmor var här och skulle kolla på hockey via sin mobil. Hon är ansluten till gästnätverket och Chromecast'en är ansluten till huvudnätverket. I Google-Home-appen så är Chromecast’en markerad som att den är tillgänglig för gästnätverket och visst syns den där, men det går inte att cast'a till den.
Jag (tror att jag) saknar ett separat iot/smarta-enheter-nätverk.
Så, jag undrar om någon har förslag på ett lämpligt alternativ.
Förutom ovanstående punkter;
Begränsa bandbredd/enhet.
Dela enheter mellan nätverken.
Huvud-, gäst- & iot/smart-nätverk.
..så önskar jag att det..
har stöd för Thread.
har samma SSID per nätverk överallt (precis som det är med Mesh).
är relativt enkelt att konfigurera och underhålla.
är robust.
Har tidigare haft funderingar på Ubiquiti, men inte gått vidare då det var smidigare med färdig lösning (á la Google) jämfört med deras trettioelva olika produkter.
Det verkar ju vara ett populärt varumärke och ha bra kvalité, men kräver det för mycket bök och stök så är det nog inget för mig.
Nätverket hemma ser i all enkelhet ut som nedan. Inga märkvärdiga enheter i hemmet; Datorer, tv-spel, VR-headset, tv-apparater, skrivare, mobiler, arlo-kameror, NAS (med bl.a. Home Assistant).