Permalänk
Medlem

Bygga dator, val av processor råd

Hej, ska börja bygga ihop en dator.

Tänkt att köra med ett rx 7900xtx eller ett gtx 4080 besronde på vad som dyker upp och pris.

Är ganska nyligen jag fått intresse för datorer och tänker då att jag inte ska inrikta den helt till spel utan även kunna bädda lite för ev framtida användnings områden.

Men tänker då att intels processorer har betydligt fler kärnor än amds.

Någon som har några råd att ge angående val av intels processor? Har snappat upp att det ska vara problem med dom också så hur ställer man sig till det? Eller är det bättre att välja amd?

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till? Spel/video redigering/surfa webben?

Processorer är ganska komplicerat och generellt sett så är "antal kärnor" en ointressant fråga. Kika på lite tester, typ HardWareunboxed på Youtube. Köp den bästa processorn du har råd med (men räkna ihop den totala kostnaden med moderkort + ram i det. Spelar ingen roll ifall processorn från Intel är 500 kr billigare, ifall moderkortet är 1000 kr dyrare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huffen:

Hej, ska börja bygga ihop en dator.

Tänkt att köra med ett rx 7900xtx eller ett gtx 4080 besronde på vad som dyker upp och pris.

Är ganska nyligen jag fått intresse för datorer och tänker då att jag inte ska inrikta den helt till spel utan även kunna bädda lite för ev framtida användnings områden.

Men tänker då att intels processorer har betydligt fler kärnor än amds.

Någon som har några råd att ge angående val av intels processor? Har snappat upp att det ska vara problem med dom också så hur ställer man sig till det? Eller är det bättre att välja amd?

4080 kan bli svårt då dessa mer eller mindre inte säljs längre och 5080 är det än så länge lång väntetid på. 7900xtx lär bli liknande snart när 9070 xt kommer om några veckor.

Sen val av CPU beror helt på vad du ska göra med datorn och budget, ska du spela så skulle jag säga att det finns tre val, 7600x3d, 7800x3d eller 9800x3d (beroende på budget)
Är det produktivitet datorn primärt ska användas till så kan helt klart intel vara ett alternativ 285k är ett riktigt monster när det kommer till produktiva laster! men beror såklart även på budget då även moderkorten för dessa är ganska mycket dyrare (full funktion upplåst för OC osv så startar dom på runt 3000kr kontra AMD så kan man ofta få ett vettigt för en bit under 2000kr)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Blir kanske lite luddig svar men jag tänker att eftersom jag tycker det är roligt så vill jag att de ska funka hyggligt till lite andra grejer mer än spel då ifall lusten faller på att lära sig något nytt. Kanske duger bra med en 8 kärnor processor då också?
Budget har jag tänkt 18-20 tusen kanske, tänkt att försöka hitta så mycket som möjligt begagnat.

Har en fyrkärnig processor nu och den tycker jag inte funkar till någon ting

Permalänk
Medlem

285k Såg ju onekligen rolig ut men dyr, men det är ju lite roligt med bra prylar kan jag tycka men kanske onödigt 😄