Rekommenderad MiniPC från Amazon/Gemktec etc?

Permalänk
Medlem

Rekommenderad MiniPC från Amazon/Gemktec etc?

Denna kanske är bättre?
https://www.refurbed.se/p/hp-prodesk-600-g5-dm-intel-9th-g/
i5-9500T | 16 GB RAM | 256 GB SSD | Win 11 Pro. 2556:-. Fri frakt.
9500T är förvisso ett nedsteg i prestanda jämfört med 10400T/10500T, men maskinen är ganska mycket billigare.

Jag har förstått att en av de viktiga gränserna är att CPUn ska vara över 8:e generationen p.g.a. de fixar som införts för Spectre/Meltdown (det är väl också minimikrav för Windows 11?). Finns det nån mer generationsväxling som är viktig?

Tråd utbruten ur dagens fynd-diskussionstråden. // MOD
Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Denna kanske är bättre?
https://www.refurbed.se/p/hp-prodesk-600-g5-dm-intel-9th-g/
i5-9500T | 16 GB RAM | 256 GB SSD | Win 11 Pro. 2556:-. Fri frakt.
9500T är förvisso ett nedsteg i prestanda jämfört med 10400T/10500T, men maskinen är ganska mycket billigare.

Jag har förstått att en av de viktiga gränserna är att CPUn ska vara över 8:e generationen p.g.a. de fixar som införts för Spectre/Meltdown (det är väl också minimikrav för Windows 11?). Finns det nån mer generationsväxling som är viktig?

Det finns ju även drösvis med Alder Lake/Twin lake och Ryzen NUC:ar på Ali: GMKtec på Ali

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det finns ju även drösvis med Alder Lake/Twin lake och Ryzen NUC:ar på Ali: GMKtec på Ali

Kan vara värt att kika på deras officiella butik med, tex:
https://www.gmktec.com/products/nucbox-g3-plus-enhanced-perfo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vågar man köpa?

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Vågar man köpa?

Blev ochså nyfiken. Så kollade runt priser.

https://www.gmktec.com/products/nucbox-g3-plus-enhanced-perfo...

€124 hos dom själv.

https://www.amazon.de/-/en/GMKtec-G3-Plus-Upgraded-Computer/d...

€150 i amazon.de med voucher

https://www.amazon.se/GMKtec-G3-Plus-f%C3%B6rb%C3%A4ttrad-kom...

9999kr i amazon.se??!! Vet att KR värde har ... men Va Fan! Samma säljare som i amazon.de men tar .....

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Öltorp:

Vågar man köpa?

Skrivet av spiker1977:

Blev ochså nyfiken. Så kollade runt priser.

GMKTec är stora och välkända så det är inga problem med att "våga köpa" deras datorer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Fick idag hem Gemktec G3 plus från deras egna hemsida. Tog ca 2 veckor och allt landade på 1300 kr för 8/256 gb versionen.

Kom väl inslagen i ett slags vakumad silver paket.

Min 75 åriga mor ska ha den så krävs inte så mycket krut för att kolla mail, slösurfa osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurt_Russin:

Fick idag hem Gemktec G3 plus från deras egna hemsida. Tog ca 2 veckor och allt landade på 1300 kr för 8/256 gb versionen.

Kom väl inslagen i ett slags vakumad silver paket.

Min 75 åriga mor ska ha den så krävs inte så mycket krut för att kolla mail, slösurfa osv.

Tull, moms etc?

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Skrivet av Murgatroyd:

Tull, moms etc?

Kommer som en kalldusch

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murgatroyd:

Tull, moms etc?

Skrivet av SupakmeGusta:

Kommer som en kalldusch

Det ska vara omhändertaget enligt deras hemsida.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Murgatroyd:

Tull, moms etc?

Nix inget än iaf 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurt_Russin:

Nix inget än iaf 🫣

Man brukar få betala det innan man får paketet hem till sig.
Så har det varit för mig när jag köpt utanför eu .

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har letat efter en bra HTPC till vardagsrummet med en budget på runt 1.5kkr, och har mest kollat på refurbade datorer som denna: https://www.refurbed.se/p/dell-optiplex-5060-micro/15210b/

Användningsområden: Slösurfa, streama film och serier (1080p) via ex. Netflix, streama Twitch och Youtube Live mm.

Datorn från GMKtec ser onekligen intressant ut, vad hade ni gjort i min sits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwart:

Jag har letat efter en bra HTPC till vardagsrummet med en budget på runt 1.5kkr, och har mest kollat på refurbade datorer som denna: https://www.refurbed.se/p/dell-optiplex-5060-micro/15210b/

Användningsområden: Slösurfa, streama film och serier (1080p) via ex. Netflix, streama Twitch och Youtube Live mm.

köpa en riktigt mediaspelare och slösurfa på telefonen.
https://a.aliexpress.com/_EHDl8pQ

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwart:

I kundkorgen på Aliexpress la jag en GMKtec dator för 2100kr. Där drogs det av 450 kr för kommande tullavgift. Men hur vet jag att det inte kostar 2-3000 sen?

Annars hade jag nog köpt där. Sjukt prisvärda ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Man brukar få betala det innan man får paketet hem till sig.
Så har det varit för mig när jag köpt utanför eu .

Inte nödvändigtvis, varit med om att FedEx via ExpressFrakt från tex Japan debiterar tull/moms m.m. ca 1 vecka efter via brev i brevlådan. Man har då ca 1 vecka på sig att betala detta.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Min NucBox G3 Plus är enligt CMKtec's sida i Jönköping så jag förutsätter att den passerat tullen utan problem. Dock kan jag inte se vilken speditör som sköter frakten av den. En tidig händelse i historiken nämner EarlyBird och det låter ju inte helt optimalt då jag förutsätter att datorn inte går ner i min brevlåda.

Om jag söker på försändelse-id't på Earlybird så står det att Postnord sköter frakten men id't ger ingen träff när jag spårar det där.

Uppdatering***

Earlybird levererade datorn.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om koden GMKCB10 så får man en hundring rabatt om man köper från GMKTec direkt d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwart:

Är i samma sits.

Sitter dock med en gammal Skull Canyon NUC nu men problemet är att den är för högljudd. Fläkten viner på rätt bra. Så är egentligen bara ute efter något tystare då prestandan räcker. Budget max 2000kr.

Inte intresserad av någon mediaspelare som någon rekommenderat.

Enda kravet är att det lirar bra med linux. Kikat lite på Snapdragon-alternativ men känns för dyrt i dagsläget. Tidigare även testat Raspberry Pi men den var för vek prestandamässigt då. Dock inte provat senaste varianten.

Hur är ljudnivån på dessa "Kina-NUCs"?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Hur är ljudnivån på dessa "Kina-NUCs"?

Tror anledningen att ingen svarat, är att det är väldigt olika. De har en effektutveckling som sträcker sig från c:a 6W till över 130W, och därför också väldigt olika kyllösningar. Om du frågar om en specifik modell, så kanske du kan få hjälp.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Tror anledningen att ingen svarat, är att det är väldigt olika. De har en effektutveckling som sträcker sig från c:a 6W till över 130W, och därför också väldigt olika kyllösningar. Om du frågar om en specifik modell, så kanske du kan få hjälp.

Ja det är klart:)

Tänkte främst på den billigare modellen som diskuterades här. "NucBox G3 Plus--Enhanced Performance Mini PC With Intel Twin Lake N150"

Gissar det motsvarar något med 4 E-cores? Eller är det helt annan arkitektur?

Ligger ju på 6W vad jag förstår så borde ju inte vara något monster vare sig prestandamässigt eller ljudmässigt. Så länge den kan mäta sig med en 4 kärnors mobil Skylake i prestanda så är jag nöjd som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Ja det är klart:)

Tänkte främst på den billigare modellen som diskuterades här. "NucBox G3 Plus--Enhanced Performance Mini PC With Intel Twin Lake N150"

Gissar det motsvarar något med 4 E-cores? Eller är det helt annan arkitektur?

Ligger ju på 6W vad jag förstår så borde ju inte vara något monster vare sig prestandamässigt eller ljudmässigt. Så länge den kan mäta sig med en 4 kärnors mobil Skylake i prestanda så är jag nöjd som sagt.

Då parar jag ihop dig med @xlr8 - Du fick precis din G3 plus, hur är ljudnivån?
Prestandan kanske du kan googla själv, @olga32.

Själv är jag inte så sugen på GMKtec p.g.a. skepsis till deras BIOS. Leverans via google drive känns som en front för att kunna säga "Oj, vi märkte inte att någon smög in skadlig kod här. Men det var inte vi! Världsaprommis!"

Men det känns också frustrerande att nya maskiner är väldigt mycket billigare än de 'refurbade' Lenovo Tiny och HP EliteDesk USFF man kan få tag på i Sverige.

Ta t.ex. denna; https://www.refurbed.se/p/lenovo-thinkcentre-m93-tiny/22358/
Lenovo m93 Tiny med en i3 4350T, 8GB RAM, 256GB SSD=> 3585:- !!! (Priset är helt från... Jag *skänkte* bort mitt mini-itx-bygge med betydligt bättre specar än det där - i7 4790K, 16GB RAM, 480GB SSD och AMD RX280 - för flera år sedan)

Så... jag gissar jag får vänta litet till, och hoppas på en prisjustering.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Själv är jag inte så sugen på GMKtec p.g.a. skepsis till deras BIOS. Leverans via google drive känns som en front för att kunna säga "Oj, vi märkte inte att någon smög in skadlig kod här. Men det var inte vi! Världsaprommis!"

Hehe, ja känns ju inte jätteproffsigt.

Såg att Linuxstödet var obefintligt också. USB-portar som inte fungerar etc. så jag får nog också leta vidare.

Köpt ny TV nu också så skulle önska något som kan skicka ut 4K120 också, åtminstone i skrivbordsläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

GMKTec är stora och välkända så det är inga problem med att "våga köpa" deras datorer.

Jo, om paketet kommer fram och produkten fungerar som tänkt, absolut.
Om du däremot stöter på problem med att paketet inte kommer fram eller att du behöver göra ett supportärende för att din enhet inte funkar som tänkt så kommer du förmodligen att ångra dig.

Jag beställde själv en MiniPC från GMKTEC som aldrig kom fram. Dom skickade det och hamnade inom rimlig tid i Sverige, men efter strul med Postnord så försvann paketet och Postnord vet inte vart paketet är. Detta är över två månader sedan paketet hamnade i Sverige värt att tillägga.

Jag har försökt komma i kontakt med GMKTec eftersom det ligger på säljaren att göra en reklamation/klagomål. Tydligen kan Postnord inte hjälpa mig med detta då detta ligger på köparen av frakten att göra en reklamation. Jag önskar själv att jag lagt på en slant och köpt från en svensk butik istället.

Min rekommendation är att gå på någon mer renommerad och pålitlig återförsäljare. Om det uppstår problem så kommer du absolut inte få någon uppbackning.