Hjälp att hitta extern hdd

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta extern hdd

Hej,

Min mamma har en väldigt gammal extern hdd som bör bytas ut: Western Digital Mybook 250 gb med nån gammal anslutning typ usb type B 2.0.

Hon kommer ha samma data på den externa hårddisken på sin dator samt på onedrive, så det är främst för en extra säkerhet.
Den kommer inte användas dagligen, om ens nån gång varje år. Vilket gör att, om jag förstått rätt, hdd är bättre än ssd då ssd gärna vill ha ström lite nu och då för att vara pålitlig? Mängdmässigt skulle hon nog få plats med allt på ett 128 gb usb-minne men det känns inte heller pålitligt för långtidslagring?

Sen vill jag gärna ha USB C, då det känns mest framtidssäkert jämfört med USB Micro B Superspeed, och alla andra kablar hon har är/blir snart USB C.

Så kan någon hjälpa mig hitta ett bra alternativ med:
HDD (mekanisk)
USB C (thunderbolt kanske är samma, men hon använder iaf windows nu)
1 TB (räcker gott och väl)

Eller om ni tycker något annat, övertyga mig gärna
Är USB C värt 500 kr mer än för samma storlek med USB C Micro B?
https://www.inet.se/produkt/4305487/lacie-mobile-drive-1tb Är det här bästa priset för ett sånt krav?

Hon köper helst lokalt på t ex Netonnet, Elgiganten etc men kan nog få henne att beställa från svensk hemsida (inte amazon)

Permalänk
Medlem

Hade kört en seagate istället, det är ju smaksak egentligen men båda lär duga utmärkt och kan ligga ostartade många år framöver.

https://www.inet.se/produkt/4305279/seagate-expansion-portabl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hade kört en seagate istället, det är ju smaksak egentligen men båda lär duga utmärkt och kan ligga ostartade många år framöver.

Den där har usb micro b, och inte usb c.
Gör det något skillnad förutom bekvämligheten att kunna använda vilken usb-c kabel som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Den där har usb micro b, och inte usb c.
Gör det något skillnad förutom bekvämligheten att kunna använda vilken usb-c kabel som helst?

Hastighet Nej ingen skillnad.

Bekvämlighet kanske, det kan ju igentligen bara ni avgöra. Men ser man bara till att alltid ha sladden och hårddisken tillsammans så är väll inte det något direkt problem igentligen.

Hållbarhet. Vist usb c portarna klarar nog lite mer in och ut tagningar än mickro b . Men mina gamla mickro b portar håller bra än på mina saker, så tror knappast att det kommer bli ett problem för er häller.

Framtidsäkert. Nja, men tror inte företagen kommer sluta att tillverka mickro b kablar inom min och nog er livstid direkt.
Bara kolla på usb a som fortfarande går starkt, scart går fortfarande att hitta och adaptrar fins med. Samt rca och liknande "gammla" standarder.
Det är mest egen påhittade kablar och kontakter från företagen som inte använder någon standard som kan vara svåra att få tag på i senare skede.
Så ni har nog inget att oroa er för med en mickro b kontakt på en hårddisk.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Skrivet av Mega-Dark:

Hastighet Nej ingen skillnad.

Bekvämlighet kanske, det kan ju igentligen bara ni avgöra. Men ser man bara till att alltid ha sladden och hårddisken tillsammans så är väll inte det något direkt problem igentligen.

Hållbarhet. Vist usb c portarna klarar nog lite mer in och ut tagningar än mickro b . Men mina gamla mickro b portar håller bra än på mina saker, så tror knappast att det kommer bli ett problem för er häller.

Framtidsäkert. Nja, men tror inte företagen kommer sluta att tillverka mickro b kablar inom min och nog er livstid direkt.
Bara kolla på usb a som fortfarande går starkt, scart går fortfarande att hitta och adaptrar fins med. Samt rca och liknande "gammla" standarder.
Det är mest egen påhittade kablar och kontakter från företagen som inte använder någon standard som kan vara svåra att få tag på i senare skede.
Så ni har nog inget att oroa er för med en mickro b kontakt på en hårddisk.

Jag hade nog valt usb-c bara för bekvämlighetens skull, men nu hade hon inte tålamod på att vänta på min hjälp så hade köpt en med micro usb istället (utan att hon visste det). Men som ni säger, det kommer nog ändå inte spela nån roll, då hastigheten är densamma 🙂

Tack för svar!