Fractal Terra med 4090 & 9800X3D samt custom loop
Jag har fått en ide jag inte riktigt kan få ur huvudet. Jag har verkligen tok-fastnat för Fractal Terra, tycker det är ett jättesnyggt chassi.
Skulle vilja få in de prylar jag nu har i ett Fractal North XL - RTX4090, 9800X3D m.m och kyla alltihop med en custom loop med så mycket radiatorer man kan fysiskt klämma in utan att det lilla chassit sprängs.
Planen är som följer:
9800X3D, Gigabyte B650i, SF750 och så smäller jag på ett Alphacool vattenblock till mitt 4090 phantom. I pumpväg ett kombi block, eisbaer LT solo eftersom detta har låg profil och pumpen är inbyggd. Sen tänker jag att det bör gå att klämma in en 280 mm radiator i sidan och en 240 mm radiator ovan eller under alltihop (inuti chassit fortfarande) och köra vanliga VVS kopparrör.
Nu stödjer ju inte chassit knappt nån radiator alls, vilket är problematiskt, men jag är inte rädd för att tokmodda chassit. Grejerna ska in och man ska kunna stänga panelerna. Lär för det första behöva flytta mittenplåten längre åt sidan än den är designad för. Kanske behöver frikoppla nätagget på nåt sätt så inte det slår i sidoplåten. Sen kommer väl hela botten+ mittenplåten behöva flyttas ner. Bör teoretiskt sett gå att få ner moderkortet ca 30 mm, dvs 20 mm radiator+15 mm fläkt kanske får plats ovanför. Eller så sätter jag det hela under botten. Inte tänkt färdigt där ännu..
Räcker en 20 mm tjock 280 + 240 kopparradiator och typ arctic P12 slim och P14 slim för att kyla bort ~370W? Kopparrören mellan alltihop kan man ju även förse med nån typ av ribbor för lite mer passiv kylning om det nu hjälper. Optimum (youtubern) körde ju 2x240 mm custom loop i ett formd T1 med 4090+7800X3D och han verkade nöjd med prestanda och ljudnivå. I och för sig har jag några watt till att kyla bort från CPUn, men också potentiellt en 280 mm radiator, dvs 36% mer area.. Så kanske det går?
En tanke jag har också är att kanske man kan ha snabbkopplingar bakpå, där man kan docka datorn till en extern radiator också, så man får det lite tystare när man är hemma, och tar man med burken på resa kan den få låta lite mer, eller så kör man typ 50% PL på gpun och kallar det en dag.
Vad tror ni, är jag helt från vettet? Eller kan detta vara något som kan tänkas funka?
Som sagt kan jag inte riktigt få iden ur huvudet...
Har redan köpt chassit. Här är det. Det är nu det gäller, ska jag fullfölja detta eller ge upp och returnera chassit?