Fractal Terra med 4090 & 9800X3D samt custom loop

Permalänk
Medlem

Fractal Terra med 4090 & 9800X3D samt custom loop

Jag har fått en ide jag inte riktigt kan få ur huvudet. Jag har verkligen tok-fastnat för Fractal Terra, tycker det är ett jättesnyggt chassi.
Skulle vilja få in de prylar jag nu har i ett Fractal North XL - RTX4090, 9800X3D m.m och kyla alltihop med en custom loop med så mycket radiatorer man kan fysiskt klämma in utan att det lilla chassit sprängs.

Planen är som följer:
9800X3D, Gigabyte B650i, SF750 och så smäller jag på ett Alphacool vattenblock till mitt 4090 phantom. I pumpväg ett kombi block, eisbaer LT solo eftersom detta har låg profil och pumpen är inbyggd. Sen tänker jag att det bör gå att klämma in en 280 mm radiator i sidan och en 240 mm radiator ovan eller under alltihop (inuti chassit fortfarande) och köra vanliga VVS kopparrör.

Nu stödjer ju inte chassit knappt nån radiator alls, vilket är problematiskt, men jag är inte rädd för att tokmodda chassit. Grejerna ska in och man ska kunna stänga panelerna. Lär för det första behöva flytta mittenplåten längre åt sidan än den är designad för. Kanske behöver frikoppla nätagget på nåt sätt så inte det slår i sidoplåten. Sen kommer väl hela botten+ mittenplåten behöva flyttas ner. Bör teoretiskt sett gå att få ner moderkortet ca 30 mm, dvs 20 mm radiator+15 mm fläkt kanske får plats ovanför. Eller så sätter jag det hela under botten. Inte tänkt färdigt där ännu..

Räcker en 20 mm tjock 280 + 240 kopparradiator och typ arctic P12 slim och P14 slim för att kyla bort ~370W? Kopparrören mellan alltihop kan man ju även förse med nån typ av ribbor för lite mer passiv kylning om det nu hjälper. Optimum (youtubern) körde ju 2x240 mm custom loop i ett formd T1 med 4090+7800X3D och han verkade nöjd med prestanda och ljudnivå. I och för sig har jag några watt till att kyla bort från CPUn, men också potentiellt en 280 mm radiator, dvs 36% mer area.. Så kanske det går?

En tanke jag har också är att kanske man kan ha snabbkopplingar bakpå, där man kan docka datorn till en extern radiator också, så man får det lite tystare när man är hemma, och tar man med burken på resa kan den få låta lite mer, eller så kör man typ 50% PL på gpun och kallar det en dag.

Vad tror ni, är jag helt från vettet? Eller kan detta vara något som kan tänkas funka?
Som sagt kan jag inte riktigt få iden ur huvudet...

Har redan köpt chassit. Här är det. Det är nu det gäller, ska jag fullfölja detta eller ge upp och returnera chassit?

Permalänk
Medlem

Eller bör jag prova att först köra med luftkylt grafikkort? Jag har en ide kring hur jag ska kunna få in ett 328 mm långt grafikkort i chassit. Verkar inte alls så knepigt ärligt talat...

Men då kanske värmeutvecklingen blir lite problematisk eftersom alltihopa från GPUn blåser rakt in i chassit? 330 mm är nog en hårdare gräns, om man bara fräser bort några tramsiga kabelfästen på insidan av fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Eller bör jag prova att först köra med luftkylt grafikkort? Jag har en ide kring hur jag ska kunna få in ett 328 mm långt grafikkort i chassit. Verkar inte alls så knepigt ärligt talat...

Men då kanske värmeutvecklingen blir lite problematisk eftersom alltihopa från GPUn blåser rakt in i chassit? 330 mm är nog en hårdare gräns, om man bara fräser bort några tramsiga kabelfästen på insidan av fronten.

Jag hade nog testat luftkylt först. Nedre fläkt som utsug. Processorn kan du undervolta lite och skala bort 200mhz och få den att gå svalt med en lågprofilskylare utan att tappa för mycket prestanda.
Ditt första alternativ är nog genomförbart men kanske bara med 1st 280 radiator. Lägga ner Psu i botten och flytta cpu sidan så nära kanten som möjligt och på så sätt få in radiatorn på gpu sidan och pumpen ovanför psu på cpu sidan. Tycker inte att du ska köra med snabbkopplingar - tar bort poängen med itx enligt mig. Hursom- kul projekt!

Permalänk
Medlem

Tack för dina tankar. Egentligen borde jag väl göra det. Fast jag har hakat upp mig lite på custom loop biten. Så antingen skulle det bli custom loop till cpun, eller alltsamman. Det senare är mer lockande pga utmaningen. Ska man köra custom loop känns det mer rätt att gå hela vägen tänker jag 🙂

Lägga psun i botten? Platt ner liksom?
Radiatorn på gpu sidan bör funka, 35 mm total tjocklek, och 32 mm tjock gpu med vattenblock. Lyckas jag få ut cpu sidan lite till så kan jag få närmare en cm utrymme mellan block och kylpaket. Inte optimalt förstås, men bör funka hyfsat?
Med en 280 mm radiator kanske jag också kan 3d printa adapterfästen till ett par 120 mm slim fläktar som jag dessutom "försänker" litegrann in i radiatorn så de kan andas ännu bättre mot gpun sett.
Men får nog fundera mer på hur man ev kunde få in en till radiator.

Gillar inte heller riktigt iden med snabbkopplingar eftersom extrakylaren då är utanför. Men inser att det skulle vara ett rätt effektivt sätt att kunna ha svinbra kylning hemma, och ändå kunna köra denna som resedator med bara en 280 radiator i, och så får man kraftigt effektbegränsa gpn när man kopplar loss. Bör bli avsevärt mindre modifieringar på så sätt.

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt bekant med vilka inställningar just det för moderkortet har i UEFI. Men 9800X3D ska ju gå att köra i Eco mode på 65W utan att man förlorar speciellt mycket prestanda (i spel). Det borde underlätta kylningen ganska mycket!

Permalänk
Medlem

Mina inputs:
Skippa kopparrör, tar extremt lång tid att få till bra. Har kört det en gång och aldrig mer. I ett sånt här tajt chassi är slang det smidigaste.

Resedator? Med en custom loop? Nejdu, du får nöja dig med laptopen på resa.

Extern radiator är väldigt spännande upplägg. Kommer köra det på nästa bygge så fort jag lyckas få tag på en gpu. Det kräver dock lite mer planering och att man har en 3d skrivare. Jag kommer köra en reservoar/pump kombo på utsidan tillsammans med radiatorn.

Bara köra igång och lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Jag är inte helt bekant med vilka inställningar just det för moderkortet har i UEFI. Men 9800X3D ska ju gå att köra i Eco mode på 65W utan att man förlorar speciellt mycket prestanda (i spel). Det borde underlätta kylningen ganska mycket!

Sant, den inställningen bör man kunna göra i ett B650. Får testa i nuvarande system Och se vad det gör för skillnad tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Mina inputs:
Skippa kopparrör, tar extremt lång tid att få till bra. Har kört det en gång och aldrig mer. I ett sånt här tajt chassi är slang det smidigaste.

Resedator? Med en custom loop? Nejdu, du får nöja dig med laptopen på resa.

Extern radiator är väldigt spännande upplägg. Kommer köra det på nästa bygge så fort jag lyckas få tag på en gpu. Det kräver dock lite mer planering och att man har en 3d skrivare. Jag kommer köra en reservoar/pump kombo på utsidan tillsammans med radiatorn.

Bara köra igång och lycka till!

Ok, får fundera vidare på rör vs slangm går det att höra tighta böjar med slang då? Kanske mha 90 graders skarvkoppling ifall man nåste ha det svintight?

Varför inte custom loop i en resedator? Inte att checka in på flyg alltså, skulle aldrig falla mig in, utan snarare typ ta med i bilen i skyddsväska, om man ska till fjällen eller liknande.

Permalänk
Medlem

Min första reaktion är SF750? Mitt SF 750 triggar och stänger av på mitt 7900xt (med en 5800x3d) så att köra ett 4090 känns inte som att det kommer fungera allt för bra.

Finns många videor där dom mätt upp transienter upp mot 900 watt med 4090 och risken är nog stor att ett SF750 kan få problem med att driva kortet om du inte begränsar kortet rejält!

Edit: Hade annars överlag övervägt att köra extern radiator likt denna
https://www.youtube.com/watch?v=l34iX2Li4io
Går nog att få till extremt bra om man matchar radiatorn med chassit som han gjort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Tack för dina tankar. Egentligen borde jag väl göra det. Fast jag har hakat upp mig lite på custom loop biten. Så antingen skulle det bli custom loop till cpun, eller alltsamman. Det senare är mer lockande pga utmaningen. Ska man köra custom loop känns det mer rätt att gå hela vägen tänker jag 🙂

Lägga psun i botten? Platt ner liksom?
Radiatorn på gpu sidan bör funka, 35 mm total tjocklek, och 32 mm tjock gpu med vattenblock. Lyckas jag få ut cpu sidan lite till så kan jag få närmare en cm utrymme mellan block och kylpaket. Inte optimalt förstås, men bör funka hyfsat?
Med en 280 mm radiator kanske jag också kan 3d printa adapterfästen till ett par 120 mm slim fläktar som jag dessutom "försänker" litegrann in i radiatorn så de kan andas ännu bättre mot gpun sett.
Men får nog fundera mer på hur man ev kunde få in en till radiator.

Gillar inte heller riktigt iden med snabbkopplingar eftersom extrakylaren då är utanför. Men inser att det skulle vara ett rätt effektivt sätt att kunna ha svinbra kylning hemma, och ändå kunna köra denna som resedator med bara en 280 radiator i, och så får man kraftigt effektbegränsa gpn när man kopplar loss. Bör bli avsevärt mindre modifieringar på så sätt.

Ja precis, lägga psu platt i botten ungefär där som fläkten kan sättas i omoddat chassie. Det blir till att kapa nedre del av moderkaks ”väggen” eller ryggraden kanske beskriver den bättre Och väljer du custom loop, så absolut helt system!
Nu när jag tänker efter så är snabbfästen faktiskt ingen dum idé med tanke på hur du vill använda datorn. Men, som någon annan skrev - använd slang och kanske om det verkligen kliar i moddningsfingrarna så kör en 2.0 efter några månader med kopparrör.
Jag tror att det blir svårt att få in en radiator till. Borde dock ändå prestera bra med 280 radiator, kanske att eco läge får aktiveras på processorn och dra ner till 90% på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har 9800X3D (kyls med axp90-x47 koppar) och ett 4090 FE i med luftkylning och en extra toppfläkt ovanpå PSU. Det är på gränsen vad som går i Terran men det funkar. Min SF750 klarar utan problem att försörja allt med el. Dock har jag powerlimit (75 %) på gpun och kör PBO -25 på cpun utan märkbar prestandatapp. Den är tyst med fina temperaturer.

Ett tips för mer utrymme på sidorna är att man kan ta bort (skära) en bit av öronsnibben på spaken som lösgör sidopanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Min första reaktion är SF750? Mitt SF 750 triggar och stänger av på mitt 7900xt (med en 5800x3d) så att köra ett 4090 känns inte som att det kommer fungera allt för bra.

Finns många videor där dom mätt upp transienter upp mot 900 watt med 4090 och risken är nog stor att ett SF750 kan få problem med att driva kortet om du inte begränsar kortet rejält!

Edit: Hade annars överlag övervägt att köra extern radiator likt denna
https://www.youtube.com/watch?v=l34iX2Li4io
Går nog att få till extremt bra om man matchar radiatorn med chassit som han gjort.

Aha, där ser man. Kanske lite på gränsen då. Jag planerar iofs att köra pl på max 70-75%. Men så klart, går ju alltid att byta till sf850 eller sf1000 om det visar sig inte räcka.
Lösningen i videon är otroligt snygg men inte riktigt vad jag är ute efter. Det är för enkelt att dra ut rören, vill ha en burk som fungerar i sig, utan externa prylar, men som eventuellt kan utökas med mer kylning via extern rad. Helst av allt 100% fristående om möjligt.

Skrivet av Big_N:

Ja precis, lägga psu platt i botten ungefär där som fläkten kan sättas i omoddat chassie. Det blir till att kapa nedre del av moderkaks ”väggen” eller ryggraden kanske beskriver den bättre Och väljer du custom loop, så absolut helt system!
Nu när jag tänker efter så är snabbfästen faktiskt ingen dum idé med tanke på hur du vill använda datorn. Men, som någon annan skrev - använd slang och kanske om det verkligen kliar i moddningsfingrarna så kör en 2.0 efter några månader med kopparrör.
Jag tror att det blir svårt att få in en radiator till. Borde dock ändå prestera bra med 280 radiator, kanske att eco läge får aktiveras på processorn och dra ner till 90% på grafikkortet.

Ska kolla på det där! Tror du verkligen en 280 fixar hela systemet? Vid gaming ligger cpu+gpu nu strax under 400W totalt. Kanske går med rejäl effektbegränsning = klart OK om man är på resande fot men hemma vill jag inte begränsa alldeles för mycket utan på en nivå där jag kanske tappar några få fps 70-75%PL på 4090 är sweet spot tycker jag. Men får fundera på det där. Risken finns dock, att jag offrar/slaktar ett chassi "for science" i mina försök att få till det. Sen kanske det slutar i extern radiator ändå...

Skrivet av Ymers90c:

Har 9800X3D (kyls med axp90-x47 koppar) och ett 4090 FE i med luftkylning och en extra toppfläkt ovanpå PSU. Det är på gränsen vad som går i Terran men det funkar. Min SF750 klarar utan problem att försörja allt med el. Dock har jag powerlimit (75 %) på gpun och kör PBO -25 på cpun utan märkbar prestandatapp. Den är tyst med fina temperaturer.

Ett tips för mer utrymme på sidorna är att man kan ta bort (skära) en bit av öronsnibben på spaken som lösgör sidopanelen

vad får du för temps på gpu och cpu? Hur klockar cpun med den kylaren?
Bra tips att kapa bort flärpen. Ska jag ta med mig ifall den begränsar på något sätt.

Permalänk
Medlem

Runt 300-350w borde 280an klara. Så drar du ner processorn till 65w och lägger en liten begränsning 10-20% på grafikkortet så borde du inte tappa så mycket prestanda. Samtidigt känns det kanske lite kontraproduktivt att köra loop och begränsa mer än det luftdrivna. Optimalt vore om du fick in 2st 240 alt 1st 280 samt 1st 120. Det borde räcka för lite över 400w. Innan du börjar slakta chassiet så gör modeller i papp på alla komponenter och bygg det i chassiet och prova koppla allt med slang så vet du om det kommer passa innan delar inhandlas och chassie slaktas.

Permalänk
Medlem

Tips: Kör 5080FE/5090FE istället med Lian Li A4-H2O med 240mm AIO. Ungefär samma storlek som Fractal Terra och betydligt bättre stöd för vattenkylning. Fungerar utmärkt med både 5080FE och 5090FE utan att behöva modifiera något 👌

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Runt 300-350w borde 280an klara. Så drar du ner processorn till 65w och lägger en liten begränsning 10-20% på grafikkortet så borde du inte tappa så mycket prestanda. Samtidigt känns det kanske lite kontraproduktivt att köra loop och begränsa mer än det luftdrivna. Optimalt vore om du fick in 2st 240 alt 1st 280 samt 1st 120. Det borde räcka för lite över 400w. Innan du börjar slakta chassiet så gör modeller i papp på alla komponenter och bygg det i chassiet och prova koppla allt med slang så vet du om det kommer passa innan delar inhandlas och chassie slaktas.

Ja egentligen, om det går att få tystare med luft utan att effektbegränsa skiten ur grejerna är ju det en bättre lösning faktiskt..Men inte lika kul!

Tror du en 280 i koppar på 20 mm fixar såpass mycket som 300-350w? Eller kanske beror på hur mkt man blåser på med fläktarna? Jag är normalt sett ute efter tystast möjliga men jag spelar ändå 90% av tiden med hörlurarna på och 10% av tiden med hörlurarna på skallen men inte öronen, så jag hör öjud runtomkring mig. Så är väl inte kris egentligen om man hör lite "blåsljud". Viktigast är förstås att den är aptyst när man surfar osv.

Mitt bekymmer är att jag i princip måste slakta chassit för att få in den andra radiatorn ovan eller under, eftersom jag nog behöver flytta moderkortets position upp eller ner, såvida det inte är en 120 mm radiator kanske för det kan kanske gå in under nätagget. Jag får nog skruva isär chassit och göra en pappmodell av själva "spine" plattan egentligen, och därefter mecka in lite mockup delar i papp som du säger.... Bra tips där!
Sen borde jag bygga upp loopen i det fria och se vad den klarar, med en och med två radiatorer, för om det redan där är på tok för högljutt, då är det ju ingen ide att bygga in i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tips: Kör 5080FE/5090FE istället med Lian Li A4-H2O med 240mm AIO. Ungefär samma storlek som Fractal Terra och betydligt bättre stöd för vattenkylning. Fungerar utmärkt med både 5080FE och 5090FE utan att behöva modifiera något 👌

Tack för tipset. Har haft en a4 H2O tidigare och det är ett fint chassi men terran är så mycket snyggare IMO, samt att man kanske inte är tvungen att luftkyla gpun (med modifieringar förstås). A4 H2O har ju bara stöd för 240 mm, sen är det knepigt att klämma in en 280 i sidan pga att den är smalare(tror jag). Kanske har fel dock..

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.
jag börjar med luftkylt för jag vill se vad chassit fixar i standardutförande. Och skulle det visa sig fungera bra nog så kanske det stannar där, det återstår att se.

Nåja, nästan standard. Nu kan jag i alla fall inte returnera längre 😁

Inga problem med 328 mm långt grafikkort! 😁
Ser ut att potentiellt kunna ventilera bort värmen riktigt bra.

Någon som har någon ide om hur göra med 12V-2x6 kontakten? Jag har en cablemod 90 graders kabel men själva kabeln är så stel så jag litar inte riktigt på att det kommer bli bra när det är så tight precis över allt, även om den precis får plats.
Om jag köper ett SF850 får jag med en kabel men den är rak - men är kabeln mjuk och medgörlig tro? Nästan så jag hellre har en mjuk kabel som jag försiktigt böjer lite för nära kontakten än en hård och omedgörlig kabel som kan orsaka att det blir nån brytning i hela kontakten..

En annan reflektion är att - jäklar vad tight det är. Är nog svårt att få in 2 radiatorer utan att totalslakta chassit. Men en 280 och en 120 går nog utan större bekymmer. Men mer kan bli svårt...🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Liten uppdatering.
jag börjar med luftkylt för jag vill se vad chassit fixar i standardutförande. Och skulle det visa sig fungera bra nog så kanske det stannar där, det återstår att se.

Nåja, nästan standard. Nu kan jag i alla fall inte returnera längre 😁
<Uppladdad bildlänk>

Inga problem med 328 mm långt grafikkort! 😁
Ser ut att potentiellt kunna ventilera bort värmen riktigt bra.
<Uppladdad bildlänk>

Någon som har någon ide om hur göra med 12V-2x6 kontakten? Jag har en cablemod 90 graders kabel men själva kabeln är så stel så jag litar inte riktigt på att det kommer bli bra när det är så tight precis över allt, även om den precis får plats.
Om jag köper ett SF850 får jag med en kabel men den är rak - men är kabeln mjuk och medgörlig tro? Nästan så jag hellre har en mjuk kabel som jag försiktigt böjer lite för nära kontakten än en hård och omedgörlig kabel som kan orsaka att det blir nån brytning i hela kontakten..

En annan reflektion är att - jäklar vad tight det är. Är nog svårt att få in 2 radiatorer utan att totalslakta chassit. Men en 280 och en 120 går nog utan större bekymmer. Men mer kan bli svårt...🙂

Har för mig att kablarna i SF750 var rätt stela och svåra att ha att göra med i ITX - min Asus (dock SFX-L) är betydligt bättre.

Hur skulle det bara med 2st ultratunna 240mm med fyra st 15mm fläktar?
T.ex. https://www.xs-pc.com/radiators-tx-series/tx240-ultrathin-radiator &
https://noctua.at/en/nf-a12x15-pwm/specification

Inspiration: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/1h4f66a/fractal_terra_dual_240_loop/

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Mina inputs:

Jag tyckte inte kopparrör var speciellt svårt. Gjorde det på min loop ("fuskade med slang på ett ställe"). Tror det nog är enklare än hardtube i plast. Men det var dock min första loop så kan inte riktigt jämföra.

Sen är såklart slang mycket enklare än någon hardtube (som du säger), och kanske är mer rimligt i SFF. Men ville bara påpeka att kopparrör inte är speciellt svårt egentligen. Man kan lätt få motsatta uppfattning av typ Youtube.
Att kopparrören är billigare än plaströr är också roligt.

Tips till TS med kopparrör:
- Se till att du köper mjukglödgade, de "halvhårda" var typ omöjliga att böja bra.
- Det underlättar nog mycket med en riktig rörböjare, men jag klarade mig med Biltemas.
- Du kan inte göra allt för tighta böjar, verktyget sätter en gräns, vet inte hur det är jämfört med plast. Så 90 graders kopplingar kan nog vara bra om du ska bygga SFF.