SATA controller fråga

Permalänk

SATA controller fråga

Jag har en burk med proxmox på med proxmox rullandes här hemma. Jag behöver fler SATA portar och har kollat runt lite på kontrollerkort. Jag har hittat något billigt på aliexpress. Men jag har aldrig handlat därifrån så jag behöve rådfråga er.
Ett kontrollerkort jag har hittat är visserligen billigt och min budget är inte speciellt stor. Under 300 kr.
Vad tror ni om detta kort:
https://www.aliexpress.us/item/1005003504822556.html?src=goog...

Hittade även detta kort. Lite dyrare men kanske köra på detta istället?
https://www.aliexpress.us/item/1005004803639866.html?src=goog...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Eftersom Proxmox kan köra ZFS, så skulle jag nog undvika RAID-kontrollers.

Kanske nått sånt här? https://www.ebay.com/itm/124292701537?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Kanske nått sånt här? https://www.ebay.com/itm/124292701537?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=...

Tack. Ser mycket intressant ut.
Hur funkar det om jag t.ex behöver installera om Proxmox? Blir ZFS partitionerna intakta och läsbara i Proxmox?
Jag pratade med en bekant igår gällande RAID controllers. Han sa att fördelen med RAID controllers är att de belstar inte CPU:n vilket ZFS gör.

BTW, Underbart nick

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Många RAID-kontrollers går att flasha om till HBA/IT Mode, i värsta fall får man sätta upp en RAID0 för varje disk.

Skrivet av Hasseman84:

Tack. Ser mycket intressant ut.
Hur funkar det om jag t.ex behöver installera om Proxmox? Blir ZFS partitionerna intakta och läsbara i Proxmox?
Jag pratade med en bekant igår gällande RAID controllers. Han sa att fördelen med RAID controllers är att de belstar inte CPU:n vilket ZFS gör.

BTW, Underbart nick

I värsta fall får du tvinga en import av poolen första gång du startar efter ominstallation annars ska det inte vara några problem.
Att ZFS belastar CPU är ju sant, men du har nog svårt att ens mäta påverkan det har på din workload. Fördelarna med ZFS överväger den eventuella CPU belastning med hästlängder.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Många RAID-kontrollers går att flasha om till HBA/IT Mode, i värsta fall får man sätta upp en RAID0 för varje disk.

I värsta fall får du tvinga en import av poolen första gång du startar efter ominstallation annars ska det inte vara några problem.
Att ZFS belastar CPU är ju sant, men du har nog svårt att ens mäta påverkan det har på din workload. Fördelarna med ZFS överväger den eventuella CPU belastning med hästlängder.

Många tack. Låter som jag inte skall välja ett RAID kort iaf. Några diskar kommer jag att inte köra i någon RAID lver huvud taget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Absolut, det går ju, men det har jag inte koll på om det går med den TS länkade. För övrigt tänker jag att det kan vara skönt för honom att slippa huvudvärken att flasha om den, om han ändå ska köpa en menar jag. Jag har aldrig gjort det själv, så jag vet inte hur svårt eller enkelt det är att göra.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Pratade med en vän här nu. Jobbar på någon serverhall i USA (exakt vad det är för serverhall och vart den ligger exakt får han i säga). Han tyckte att jag skulle välja en RAID controller endå. Oavsett om jag skall använda RAID eller inte. Om jag bara vill ha en hårddisk utan raid så väljer jag endast en hårddisk i raid 0.
Och han tyckte att denna var ett bra val då han har erfarenhet av dessa raid controllers.
Jag kan visserligen använda ett kort utan RAID controller på. Men då får jag ingen möjlighet att använda en hårdvara raid vilket har sina fördelar om t.ex proxmox skulle bli korrupt och jag inte har någon backup av proxmox.

Men tack för era alternativ. Det uppskattas och jag tycker det är bara bra om jag kan se på olika alternativ och vilka fördelar och nackdelar av dom olika alternativen är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Pratade med en vän här nu. Jobbar på någon serverhall i USA (exakt vad det är för serverhall och vart den ligger exakt får han i säga). Han tyckte att jag skulle välja en RAID controller endå. Oavsett om jag skall använda RAID eller inte. Om jag bara vill ha en hårddisk utan raid så väljer jag endast en hårddisk i raid 0.
Och han tyckte att denna var ett bra val då han har erfarenhet av dessa raid controllers.
Jag kan visserligen använda ett kort utan RAID controller på. Men då får jag ingen möjlighet att använda en hårdvara raid vilket har sina fördelar om t.ex proxmox skulle bli korrupt och jag inte har någon backup av proxmox.

Men tack för era alternativ. Det uppskattas och jag tycker det är bara bra om jag kan se på olika alternativ och vilka fördelar och nackdelar av dom olika alternativen är.

Kör du RAID i ZFS i Proxmox (eller vilket annat OS som helst med ZFS-stöd) och din installation blir korrupt så är det bara att importera poolen igen efter ominstallation och du är uppe och rullar.
Går RAID-kortet sönder och du kör RAID via det så måste du skaffa ett likadant kort igen (eller kanske något från samma tillverkare/serier) då datan är i praktiken omöjlig att bygga ihop igen utan RAID-kortet (det beror såklart på vilken typ av RAID)

Alltså är du ute efter något som "bara funkar" även efter en krash, kör absolut någon form av mjukvaru-RAID, ZFS, BTRFS, LVM, MD bara för att nämna några.

Vill du absolut ha ut varje sista Mhz av din CPU och verkligen inte slösa något av den på RAID-beräkningar, kör på HW-raid, men då hade jag ju inte köpt ett begagnat kort från kina utan något nytt med garanti och support.

Du nämner ju själv i första inlägget att du bara är ute efter fler SATA-portar och ingenting om hårdvaru-RAID.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Kör du RAID i ZFS i Proxmox (eller vilket annat OS som helst med ZFS-stöd) och din installation blir korrupt så är det bara att importera poolen igen efter ominstallation och du är uppe och rullar.
Går RAID-kortet sönder och du kör RAID via det så måste du skaffa ett likadant kort igen (eller kanske något från samma tillverkare/serier) då datan är i praktiken omöjlig att bygga ihop igen utan RAID-kortet (det beror såklart på vilken typ av RAID)

Alltså är du ute efter något som "bara funkar" även efter en krash, kör absolut någon form av mjukvaru-RAID, ZFS, BTRFS, LVM, MD bara för att nämna några.

Vill du absolut ha ut varje sista Mhz av din CPU och verkligen inte slösa något av den på RAID-beräkningar, kör på HW-raid, men då hade jag ju inte köpt ett begagnat kort från kina utan något nytt med garanti och support.

Du nämner ju själv i första inlägget att du bara är ute efter fler SATA-portar och ingenting om hårdvaru-RAID.

En sak märker jag iaf. Ni båda kan mycket mer än mig på detta ämne.
Båda förslag har sina fördelar och nackdelar.
Jag får se hur jag gör. Jag hittade ett gammalt raid kort förut. Och jag har 3 av dessa kort (identiska). Så jag kör med en av dom sålänge och se hur jag gör.
Raidkortet är bara PCI. Inte världens snabbaste kort.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Min vän sa så här gällande zfs:
If you aren't getting a bunch of identical drives, zfs really has few benefits
There's a lot of knowledge required to mess around with settings on zfs as well, so it isn't exactly a set it and forget it type of option

Så jag går faktiskt på hans spår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är sata controller. Så skulle jag köpa asm1166 och hålla mig borta från jmb585.
T.ex:
https://www.aliexpress.com/item/1005005225588036.html

Vet dock inte om jag skulle köra zfs på en sata controller, skulle nog valt nog ström slukande lsi kort ist.
T.ex.:
https://www.aliexpress.com/item/1005005030590683.html

Har båda ovan och båda funkar bra. Behövde dock uppdatera firmware på asm1166 kortet(görs i windows only).

Permalänk
Skrivet av etnica33:

Om det är sata controller. Så skulle jag köpa asm1166 och hålla mig borta från jmb585.
T.ex:
https://www.aliexpress.com/item/1005005225588036.html

Vet dock inte om jag skulle köra zfs på en sata controller, skulle nog valt nog ström slukande lsi kort ist.
T.ex.:
https://www.aliexpress.com/item/1005005030590683.html

Har båda ovan och båda funkar bra. Behövde dock uppdatera firmware på asm1166 kortet(görs i windows only).

Lutar åt att jag INTE kommer att köra med ZFS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Min vän sa så här gällande zfs:
If you aren't getting a bunch of identical drives, zfs really has few benefits
There's a lot of knowledge required to mess around with settings on zfs as well, so it isn't exactly a set it and forget it type of option

Så jag går faktiskt på hans spår.

Det där är ju ren okunskap, och angående settings så kanske det stämde för 15 år sedan, inte idag.
Fråga honom hur han tänkt sig att köra olika (stora?) diskar med sin HW raid.

Permalänk
Medlem

Köp en HBA från tradera eller ebay. Lsi är att föredra men det finns på typ dell och hp kort också som ofta har lsi controller. 6gb/s transfer kort är billigast å bromsar inte nämnvärt om du kör en array på flera diskar. 12gb/s börjar bli billiga så kan vara smart om su har disk/ssd som stöder den hastigheten. Om ebay se till att köpa en som redan är flashad i IT-mode men det är enkelt att göra det själv också. Om du inte har SAS diskar/ssd behöver du adapter kabel (vanligast 8087 till Sata). Kör du proxmox så finns fina tutorials på internet för PCI passthrough.
Låter komplicerat men är väldigt enkelt. Hba använder ofta en pci-e x8 slot.

Du ska absolut köra zfs eller brtfs pga redundans å data protection. Enkelt att sätta upp, uppgradera å byta om korrupt disk t.ex. z2 är att föredra dvs 4diskar. Hardware RAID är helt ute

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad på hardware RAID å software RAID. Hardware RAID är mer eller död idag iaf privatpersoner. Flera filsystem kan köra software RAID å har sina egna namn men principen är den samma. Btrfs, zfs, unraid m.fl. Rekommenderar minst en hdd i redundans oavsett filsystemet du väljer. Zfs är der jag är mest känd med å det kan importeras på kors å tvärs av installationer utan allt för mkt hassle.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Just nu kör jag faktiskt en ZFS då det kom lite annat i vägen, så jag har inte haft möjlighet att skaffa något kort än. Kör bara på moderkortets SATA portarna just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du skriva lite om vilken hårdvara du har? Cpu moderkort å eventuellt grafik. Det har betydelse ift om du har nog pci-e lanes för en hba. Kan skicka länk t en bra

Visa signatur

Permalänk

MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3
CPU: AMD FX-6300
RAM: 32 GB DDR3
GPU: Nvidia GTX750

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fx990 stöder 16 + x16 eller x16 + x8 + x8 eller
x8 quad så det ska inte vara några problem med en hba men så pci-e är version 2.0 så är det inte det snabbaste som finns samt ganska hög ström förbrukning på fx serien

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har en burk med proxmox på med proxmox rullandes här hemma. Jag behöver fler SATA portar och har kollat runt lite på kontrollerkort. Jag har hittat något billigt på aliexpress. Men jag har aldrig handlat därifrån så jag behöve rådfråga er.
Ett kontrollerkort jag har hittat är visserligen billigt och min budget är inte speciellt stor. Under 300 kr.
Vad tror ni om detta kort:
https://www.aliexpress.us/item/1005003504822556.html?src=goog...

Hittade även detta kort. Lite dyrare men kanske köra på detta istället?

Den första länken är ett kort med SATA multiplier aka. den har endast ett fåtal riktiga SATA portar som sen delas upp till flera SATA portar (se bild nedan), det är det absolut sämsta man kan använda till en server med någon form av Raid.

Antagligen så använder den sig av JMB575 (eller något syskon) och ASM1064, var vad jag fick fram i sökning av SA3112J i länken.

Där ASM1064 är den riktiga SATA kontrollern, ändå långt ifrån den bästa då 4 st SATA delar på en 1x PCIe vlket betyder att hastigheten blir lidande om alla 4 st SATA portarna används samtidigt, 1x PCIe slår då i taket varvid SATA portarna inte kan hålla hastigheten.

JMB575 är en SATA brygga, se det som en strömbrytare som snabbt skiftar mellan olika portar. Den inte bara stryper hastigheten i RAID, dår finns vittnesmål om RAID som blivit korrupta.

I bilden (nedan) så finns den riktiga SATA porten till höger, den luras att tro att den kör mot EN hårddisk, där var hårddisk (som är till vänster) tror att den kör mot en riktig SATA port om än väldigt långsam.
Om ex. alla fem portarna skickar eller tar emot data samtidigt så delar dom på EN 6 Gb/s SATA port varvd var port mot hårddiskarna har som högst 1.2 Gb/s tillgängligt i hastighet.

Jag vill med det bestämdaste avråda från båda korten!

Använder du ett hårdvaru RAID kort och det går sönder, då måste du byta mot ett likadant för att få tillbaka det du har på RAID'en. Efter ett antal år så kan det var högst omöjligt att hitta ett likadant kort. Varvid allt man har lagrat är borta fastän det ligger så fint på hårddiskarna.
En mjukvaru RAID är inte är låst till ett visst kontroller kort, varvid man har närmare 100% möjlighet att åter få tillgång till det man har hårddiskarna.

Tittade in hos proxmox med förväntan att dom skulle ha någon guide som tar upp det med olika kontroller kort, tyvärr så hittade jag inget. Många distributioner har en guide just för att undvika dom vanligaste problemen och misstagen, där brukar dom även varna för användnng av kort med SATA multiplier likt dom jmicron i länk ovan. Samt även avrådan att använda hårdvaru RAID, då inte bara av det jag tagit upp ovan. En annan orsak är att vissa mjukvarufunktioner kanske inte fungerar med hårdvaru RAID.

Oavsett! I slutändan så är det ändå du själv som avgör hur du vill göra...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3
CPU: AMD FX-6300
RAM: 32 GB DDR3
GPU: Nvidia GTX750

Där sitter totalt 6 st SATA 3 (6 Gbps) portar på kortet, hur många portar behöver du?

AMD FX-6300 är på 95 Watt TDP och 6 kärnor / 6 trådar, vilket bör räcka mer än väl och definitivt inte det effekttörstiga monster en del har fått inpräntat. Effekten som används beror helt på lasten, som i sig inte bör vara särskilt stor i den användning du tänkt.
För spel däremot, men även där lastar man CPU'n närma TDP i många fall.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!