Rykte: Valves fristående VR-headset släpps i år

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Valves fristående VR-headset släpps i år

Sex år efter att Valve släppte Index verkar företaget vara sugna på ny VR-satsning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det jag hoppas är att det kan driva faktiskt native användning av eye tracked foviated rendering.
Testade precis openXR toolbox för fixed foviated renderning och fick typ 70% mer fps men den är döende och implementation för det är ingen som verkar ta upp bollen på. Känns som det behöver en push av valve att ha steamvr implementation och användning av som spelarna frågar efter pga att headsettet stödjer det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Låter intressant.

Ca 16 000 kr ink moms då. Lite saftigt kanske.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Har länge velat haft ett trådlöst headset då mitt orginal Vive e alldeles för omständigt att hålla på med. Får se vad detta kommer att kosta.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Har länge velat haft ett trådlöst headset då mitt orginal Vive e alldeles för omständigt att hålla på med. Får se vad detta kommer att kosta.

Jag köpte kitet för att göra vive trådlös och tycker det fungerar bra. Men man blir ju tyvärr inte av med ljusfyrarna. Att slippa kabeln mellan dator och headset är riktigt bra så kommer köpa ett högupplöst trådlöst när jag har utrymme för VR igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det hade varit roligt att kunna byta ut mitt gamla Quest till något som är mer öppet och mer Linux-vänligt, och Valve känns ju som rätt företag för det. Men prislappen är nog lite väl hög för hur mycket jag egentligen spelar VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sex år efter att Valve släppte Index verkar företaget vara sugna på ny VR-satsning.

Läs hela artikeln här

MAn kan ju hoppas det blir rätt mycket billigare, men utöver det så säger jag "hoppas!" Har inte varit intresserad av att hoppa på VR-tåget än, förrän nu. Hårdvara signerad Facebook kommer aldrig att kopplas in i mitt hem.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ge mig flygsimulatorer.

Permalänk
Medlem

Den som lever får se. Hoppas det inte blir fokus på trådlöst. Vill se mer optimerat trådbundet men som kan användas trådlöst känns som en bättre kompromiss än meta som går allin på trådlöst. Kraven på grafisk fidelitet sjunker en hel del på de lir jag vill köra trådlöst så jag vet inte om jag är sugen på att punga ut 16k för en quest 4 direkt.

Tar vi steamdeck och virtuell storskärm så blir det ju lir som inte är optimerat för 3D så enda argumentet där är väl att inte behöva punga ut för en gaming pc?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Den som lever får se. Hoppas det inte blir fokus på trådlöst. Vill se mer optimerat trådbundet men som kan användas trådlöst känns som en bättre kompromiss än meta som går allin på trådlöst. Kraven på grafisk fidelitet sjunker en hel del på de lir jag vill köra trådlöst så jag vet inte om jag är sugen på att punga ut 16k för en quest 4 direkt.

Tar vi steamdeck och virtuell storskärm så blir det ju lir som inte är optimerat för 3D så enda argumentet där är väl att inte behöva punga ut för en gaming pc?

Antar plats är ett annat argument, inte så mycket här i Sverige där vi har många kvadratmeter över för hobby men i andra länder där man bor mindre. Om man kan ersätta TV / skärm och möbler för dessa så har det en plats. Att kunna ha sitt lilla matbord och stol som man plockar fram ett headset ifrån en hylla och använder ibland. Typ som steamdeck/bärbar dator/telefon/padda..., svår konkurrens.

Dock är de med störst platsbrist inte så rika i de flesta samhällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låter intressant.

Ca 16 000 kr ink moms då. Lite saftigt kanske.

Om kvalitén är där är det nog precis vad jag skulle kunna tänka mig att betala. Men inget för den breda massan.

Permalänk

Hoppas detta innebär att det är dags för en ny Half Life i VR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag köpte kitet för att göra vive trådlös och tycker det fungerar bra. Men man blir ju tyvärr inte av med ljusfyrarna. Att slippa kabeln mellan dator och headset är riktigt bra så kommer köpa ett högupplöst trådlöst när jag har utrymme för VR igen.

Köpte det kit som kom ut innan det officiella - basically en wifi router och mottagare. Bytte sedan upp till pimax, funkar inte för det tyvärr.

Att behålla ljusfyrarna gör jag gärna ändå - ser poängen med ett portabelt VR-headset men om man ändå har ett "playspace" hemma så tycker jag inget jag testat med inside-out tracking kommer ens i närheten av ens OG Vive, har dock inte ägt något annat utan bara testat i diverse butiker etc. Lighthouse tracking känns oerhört nära perfekt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Rift med tre kameror var nästan lika bra som två lighthouse. Men ja den bästa lösningen kom direkt men satte sig inte tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Rift med tre kameror var nästan lika bra som två lighthouse. Men ja den bästa lösningen kom direkt men satte sig inte tyvärr.

Det jag testat så var det struligt med riktigt snabba rörelser, men det kanske lösts, var ett par år sedan jag sist testade.

Index kör ju lighthouses, de hade säkert goda skäl till valet. Sedan menar jag inte att något annat är dåligt specifikt, bara att det fortfarande är lite mind-blowing för mig hur rätt HTC fick till det omedelbart. Sedan räknar jag med att jag vill ha ett lättvikts trådlöst längs vägen, om inte annat för jobb/produktivitet, håller utkik efter något som känns rimligt nog.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem

Om de kunde få VR headsetet att agera VR på icke VR spel i ens steambibliotek utan att man själv måste mecka med mods så skulle det bli ett instant buy för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fokus är fortfarande PCVR.
Du blandar ihop begreppen.
Trådlöst/wireless kan fortfarande vara pcvr och fokus är PCVR med SteamVR, då Valve knappast kommer bygga en till platform med spel som inte skulle fungera på vanliga steamvr och pc.
Det kallas standalone när man kör på intern hårdvara som Quest.
Tidigare rykten har bla visat att Valve jobbat med proton stöd för pcvr spel så målet kan vara att köra även pcvr standalone.
Frågan är vad det kommer sitta för hårdvara i headsetet för att göra det möjligt.

Skrivet av Shiprat:

Det jag testat så var det struligt med riktigt snabba rörelser, men det kanske lösts, var ett par år sedan jag sist testade.

Index kör ju lighthouses, de hade säkert goda skäl till valet. Sedan menar jag inte att något annat är dåligt specifikt, bara att det fortfarande är lite mind-blowing för mig hur rätt HTC fick till det omedelbart. Sedan räknar jag med att jag vill ha ett lättvikts trådlöst längs vägen, om inte annat för jobb/produktivitet, håller utkik efter något som känns rimligt nog.

Om det var några pår r sen du testade inside out tracking på headset så är du inte uppdaterad.
Meta har nog bäst teknik och det har utvecklats riktigt bra.
Lighthouse fungerar som sagt bra men är ingen lösning för gemene man.
Lösningen för att slippa lighthouse och inte råka ut för dom "negativa" sakerna för inside out har Meta också löst med sina pro controllers där kontrollerna trackar sig själva.
Dom är dock väldigt dyra men det är nog en teknik som jobbas vidare med.
Sen har Meta öven ett system där kamerorna på headsetet trackar överkroppen som (iaf enligt videos) verkar fungera över förväntan.
Jag vet inte om det dock är nptt som rullat ut helt för det känns som typ inget utnyttjar det än

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Trådlöst/wireless kan fortfarande vara pcvr och fokus är PCVR med SteamVR, då Valve knappast kommer bygga en till platform med spel som inte skulle fungera på vanliga steamvr och pc.
Tidigare rykten har bla visat att Valve jobbat med proton stöd för pcvr spel så målet kan vara att köra även pcvr standalone.
Frågan är vad det kommer sitta för hårdvara i headsetet för att göra det möjligt.

Om det var några pår r sen du testade inside out tracking på headset så är du inte uppdaterad.
Lösningen för att slippa lighthouse och inte råka ut för dom "negativa" sakerna för inside out har Meta också löst med sina pro controllers där kontrollerna trackar sig själva.
Sen har Meta öven ett system där kamerorna på headsetet trackar överkroppen som (iaf enligt videos) verkar fungera över förväntan.
Jag vet inte om det dock är nptt som rullat ut helt för det känns som typ inget utnyttjar det än

nej jag blandar inte ihop begreppen. standalone och trådlöst är inte optimerat för pcvr. De kommer fortfarande kunna köra spel via pc naturligtvis. Går alldeles utmärkt även med quest 3 betyder inte att fokus ligger på bästa möjliga prestanda kopplat till pc.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gillar VR i teorin hatade skiten i praktiken... Får se kanske ger det en chans till, kanske om dom fixat toalett-rulls FOV:en

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

nej jag blandar inte ihop begreppen. standalone och trådlöst är inte optimerat för pcvr. De kommer fortfarande kunna köra spel via pc naturligtvis. Går alldeles utmärkt även med quest 3 betyder inte att fokus ligger på bästa möjliga prestanda kopplat till pc.

Finns inget som kan kallas optimerat för PCVR eller ej i det här sammanhanget. Det ska vara ett PCVR headset som även fungerar standalone.
Headsetet kommer enligt tidigare läckor att gå att ansluta till PC både trådlöst och med vad som troligtvis är DP kabel. Om det är det du syftar med optimerad för PCVR.

Det ska även gå att köra standalone.
Om det gäller även VR spel så handlar det om PCVR spel eller om det bara handlar om flatscreen. 🤷‍♂️

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empowered:

Tidigare rykten har varit att HLX ör ett VR spel till att sen bli ett flatscreen spel.
Men med tanke på hur bra HL2 fungerar i VR så kan det bli att HLX får ett väldigt välfungerande vr mode.

Det har även funnits spår av ett rent Half life VR spel sen det kom fram att HLX blir flatscreen.
Men det har det typ bara pratats en gång från dom som rapporterar om Steam läckor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Finns inget som kan kallas optimerat för PCVR eller ej i det här sammanhanget. Det ska vara ett PCVR headset som även fungerar standalone.
Headsetet kommer enligt tidigare läckor att gå att ansluta till PC både trådlöst och med vad som troligtvis är DP kabel. Om det är det du syftar med optimerad för PCVR.

Det ska även gå att köra standalone.
Om det gäller även VR spel så handlar det om PCVR spel eller om det bara handlar om flatscreen. 🤷‍♂️

Förhoppningsvis kör de inte komprimering och artificiellt infogat input lag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Komprimering lär du slippa med DP kabel.
Inputlag lär väll knappast vara sämre än tidigare. Tidigare läckor har även visat fortsatt stöd för lighthouse även fast insideout introduceras.
Trådlös streaming via steamvr och steam link är nått Valve redan jobbar med då man har den funktionen redan till SteamLink för Quest, så är inte orolig att den biten blir dålig heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empowered:

Många rykten nu i alla fall https://arstechnica.com/gaming/2025/02/fresh-leaks-suggest-ha...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej, det var ett par eller några år sedan jag sedan testade en full Rift-setup med tre kameror. Senaste inside out jag testat var ett quest 3, det fungerade utmärkt men kändes ändå inte lika rappt eller precist, och kan inte se att några reviews eller folk på reddit påstår att man ska vänta sig motsvarande tracking mot lighthouse- bara att det är bra nog att oftast inte märkas någon skillnad. Givetvis har det mängder av andra fördelar dock.

Igen, säger inte att inside-out är dåligt, säger att lighthouse är väldigt väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tveksamt om Display Port räcker till utan komprimering via DSC.
DP 2.1 maxar på 80 Gbps, Quest 3 med 10 bitars färg och 120 Mhz tar 72 Gbps.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Coolt! Då lär det ta microSD-kort även - så kan man helt stänga ute omgivningen när man reser och kolla på film/spela onboard Steamdeck.

Permalänk

Lite trist. Allt jag vill ha är en uppgradering till mitt Index med högre upplösning, högre FOV och pancake lenses. Tracking med fyrar är superbt så vill inte byta ner mig till ngt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Lite trist. Allt jag vill ha är en uppgradering till mitt Index med högre upplösning, högre FOV och pancake lenses. Tracking med fyrar är superbt så vill inte byta ner mig till ngt sämre.

Headsetet ska fungera med fyrar enligt tidigare läckor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Metas nya Quest 3S är för tillfället ett av de mer populära headseten på marknaden och har en prislapp på ungefär hälften av vad Deckard väntas kosta."

Hälften? Quest 3S kostar 4,1k på Metas hemsida. Quest 3 kostar 6 700kr.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A