Microsoft edge/internet explorer reagerar inte.

Permalänk
Medlem

Microsoft edge/internet explorer reagerar inte.

Hejsan.
Min granne har en dator som har krånglat. Lite äldre gubbe så vet inte riktigt vad han har gjort. Men allt funkar på datorn förutom webbläsarna.
Försöker få igång dem men reagerar inte alls. Har googlat och testat dem flesta grejerna som dykt upp. Men inget funkar.
Så tänkte kolla här om någon har haft liknande problem?
Annars blir det att installera om datorn. Men hade varit skönt och slippa om det var nån som hade nått vettigare svar på problemet

Mvh Freddie

Permalänk
Medlem

Ge oss lite mer info är du snäll.
Vad är det för dator? Vilket operativsystem är det?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ge oss lite mer info är du snäll.
Vad är det för dator? Vilket operativsystem är det?

Windows 10, i5 cpu äldre variant, 4 gb ram, gfx ingen aning.
Funkat bra men så tryckte han på nån återställnings knapp tror jag han sa.

Permalänk
Medlem

Hej!

Oavsett vad problemet än må vara, så är mitt spontana intryck att det är en väldigt klen dator, inte minst på RAM-sidan.
Han har dessutom Windows 10 och inte 11. Viktiga säkerhetsuppdateringar liksom support på Win 10, kommer dessutom att upphöra i oktober 2025. Om man inte betalar extra för det. Detta faktum kommer göra hans dator mer sårbar.

Med ovanstående faktum skulle jag nog fråga grannen om han kan tänka sig att lite lägga pengar på en ny dator. Oavsett hans svar, kan jag inte hjälpa dig med hans omedelbara problem.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Vad säger applikations-loggen när startförsöket görs? Vad säger kommandoraden?

Min upplevelse är att när Windows vägrar att starta ett program så beror det nästan alltid på slut på minne. Av en eller annan anledning tycks inte Windows vara speciellt piggt på att använda virtuellt minne.

Permalänk
Medlem

Testa att avinstallera nuvarande Edge och hämta ner och installera om Edge med installationsfilen från Microsoft
Eventuell installera över den krånglande installationen.

https://www.microsoft.com/sv-se/edge/download?form=MA13RE?oci...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Oavsett vad problemet än må vara, så är mitt spontana intryck att det är en väldigt klen dator, inte minst på RAM-sidan.
Han har dessutom Windows 10 och inte 11. Viktiga säkerhetsuppdateringar liksom support på Win 10, kommer dessutom att upphöra i oktober 2025. Om man inte betalar extra för det. Detta faktum kommer göra hans dator mer sårbar.

Med ovanstående faktum skulle jag nog fråga grannen om han kan tänka sig att lite lägga pengar på en ny dator. Oavsett hans svar, kan jag inte hjälpa dig med hans omedelbara problem.

Ja det är ingen jätte dator. Han vill ju bara ha en dator att komma ut på internet med. Han är ju 80+. Så hade hoppats på att det fanns nått enkelt och lätt svar som jag missat när jag kollat runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Testa att avinstallera nuvarande Edge och hämta ner och installera om Edge med installationsfilen från Microsoft
Eventuell installera över den krånglande installationen.

https://www.microsoft.com/sv-se/edge/download?form=MA13RE?oci...

Funderade på det med. Men eftersom varken explorer, firefox eller edge funkar så kändes det inte som att det skulle vara nått som hjälpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vad säger applikations-loggen när startförsöket görs? Vad säger kommandoraden?

Min upplevelse är att när Windows vägrar att starta ett program så beror det nästan alltid på slut på minne. Av en eller annan anledning tycks inte Windows vara speciellt piggt på att använda virtuellt minne.

Var inget fel på minnet då det knappt användes vad jag såg iaf. Höll koll på minnet hela tiden medans jag försökte. Var ju inga problem och starta andra program. Var enbart webbläsare som inte ville komma upp.
Kolla dock inte vad appllikations-loggen sa så vet ej faktiskt. Kan kika mer på det imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jdylan:

Ja det är ingen jätte dator. Han vill ju bara ha en dator att komma ut på internet med. Han är ju 80+. Så hade hoppats på att det fanns nått enkelt och lätt svar som jag missat när jag kollat runt

Jag vet inte varför, men jag kände på mig att farbrorn är gammal och att datorn inte är den bästa.

Jag kanske är ute och cyklar nu, men det skadar inte att köra diskrensning och att rensa sökhistoriken. Kör Windows Update också och starta sedan om datorn. Har dessvärre inga bättre idéer just för närvarande....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Kolla så datum stämmer överens med dagens, kan bli massa konstiga fel om det är en missmatch.

Permalänk
Medlem

Det skadar inte att byta batteriet....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Jag vet inte varför, men jag kände på mig att farbrorn är gammal och att datorn inte är den bästa.

Jag kanske är ute och cyklar nu, men det skadar inte att köra diskrensning och att rensa sökhistoriken. Kör Windows Update också och starta sedan om datorn. Har dessvärre inga bättre idéer just för närvarande....

Jag är tacksam för alla förslag då mina egna tog slut så uppskattar svaret så ska testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jdylan:

Jag är tacksam för alla förslag då mina egna tog slut så uppskattar svaret så ska testa

Ja, det kan absolut vara värt att lägga ca.25 kr på ett knappbatteri för moderkortet. Att starta/öppna program kräver ju liiiite extra ström, så visst kan felet bero på detta. Men jag lovar inget! Men det bör absolut prövas tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Ja, det kan absolut vara värt att lägga ca.25 kr på ett knappbatteri för moderkortet. Att starta/öppna program kräver ju liiiite extra ström, så visst kan felet bero på detta. Men jag lovar inget! Men det bör absolut prövas tycker jag.

Du har nog missförstått vad det där batteriet används till.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)