LSI 2308 controller scsi diskar

Permalänk
Medlem

LSI 2308 controller scsi diskar

Jag har 2 stationära datorer HP Z820 Workstation där den ena har sata diskar samt den andra scsi diskar, den med scsi har jag precis kopplat in men ingen utav diskarna går att läsa av med de syns i systemhanteraren, försöker jag mig på att trycka på volumen så fungerar det inte.

Det är rätt nya diskar som aldrig blivit använda så undrar hur jag kan nyttja dessa med windows 10, har aldrig använt mig utav sådana diskar så är helt koko med ögonbrynen, har gått in i Bios o aktiverat att allt är enable.

Kanske någon kan detta eller vad man skall göra för att synd att 4st 4Tb diskar bara står i onödan, är hjälpsam för all hjälp jag kan få för att jag höll på i 2h idag o blev helt tokig så får testa igen imorgon.

Bugar o tackar..../M

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt mig av kontrollerkort eller scsi-diskar men det är inte som så att du behöver initera och/eller formatera om dom för att det ska fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har aldrig använt mig av kontrollerkort eller scsi-diskar men det är inte som så att du behöver initera och/eller formatera om dom för att det ska fungera?

jag ser dem i systemhanteraren men kan inte göra mera, innan jag bootar frågar den att dra in Alt+C o där försöker jag med allt men fattar noll o har testat med att trycka hit o dit med F10 dvs att spara men ändå händer inget i windows miljön.

Hade gärna formaterat dem om jag vetat hur haha

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RFM:

Jag har 2 stationära datorer HP Z820 Workstation där den ena har sata diskar samt den andra scsi diskar, den med scsi har jag precis kopplat in men ingen utav diskarna går att läsa av med de syns i systemhanteraren, försöker jag mig på att trycka på volumen så fungerar det inte.

Det är rätt nya diskar som aldrig blivit använda så undrar hur jag kan nyttja dessa med windows 10, har aldrig använt mig utav sådana diskar så är helt koko med ögonbrynen, har gått in i Bios o aktiverat att allt är enable.

Kanske någon kan detta eller vad man skall göra för att synd att 4st 4Tb diskar bara står i onödan, är hjälpsam för all hjälp jag kan få för att jag höll på i 2h idag o blev helt tokig så får testa igen imorgon.

Bugar o tackar..../M

Skrivet av RFM:

jag ser dem i systemhanteraren men kan inte göra mera, innan jag bootar frågar den att dra in Alt+C o där försöker jag med allt men fattar noll o har testat med att trycka hit o dit med F10 dvs att spara men ändå händer inget i windows miljön.

Hade gärna formaterat dem om jag vetat hur haha

Vad, om något, syns i disk management?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den här kanske hjälper. Hårdvarukontrollerad RAID går via kortet oavsett diskmodell.
Med HP så vill jag dra mig till minnes att allt detta löste sig lätt och smidig när man bootade servern på deras installationsmedia.

https://www.supermicro.com/manuals/other/LSI_HostRAID_2308.pd...