Ny Gamingdator tips på detta bygge?
Hej kära Sweclockers,
är relativt ny på forumet och vore jätte tacksam om ni hade möjlighet att bidra med lite råd!
Blivit allt mer intresserad av bygga min egen dator och tänkte ge mig på ett första bygge. Har alltid köpt prebuilts tidigare men insett i och med detta forumet fördelarna med att faktiskt bygga sin egen dator och uppgradera den vid behov.
Idag så spelar jag mestadels CoD Black ops 6 i 1080p och maxxar fps med låga inställningar (CPU krävande av det jag förstår).
Inte omöjligt att jag börjar utforska lite 1440p gaming med MMO titlar, behöver då i detta fall uppgradera monitor vilket jag är villig att göra.
Köpt komponenterna nedan från elgiganten och inväntar resterande från inet:
Elgiganten,
Gigabyte Radeon 9070 gaming OC - 7290kr
Corsair RM850e ATX 3.1 - 990 kr
AMD Ryzen 7800x3d - 4666 kr
Kingston fury renegade 2 tb - 1295 kr
Inet,
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY - 1190 kr
Phanteks XT Pro Ultra Svart - 899 kr
Gigabyte B650 Eagle AX - 1690 kr
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart - 490kr
Mina tankar är ifall detta är ett rimligt och prisvärt bygge?
Förstår att CPUn kanske är overkill och att en 7600 kanske duger men givet att jag vill maxxa FPS på 1080 i cod vet jag inte om 7600 är tillräckligt stark?
Sedan är jag lite osäker över PSU då vissa verkar klaga på coilwhine men det verkar vara en riktigt bra PSU för 1000 kr?
Hur är det med ljudnivån på luftkylningen nån ide att gå på en vattenkylning arctic liquid 360 istället?
Ram minne och Mobo kunde inte hitta om dem var testade och fungerar ihop?
Har fortfarande öppet köp på alla delar då jag köpte dessa spontant idag allt som allt gick det på 18 000 kr inklusive ett presentkort man fick på 500kr
Som sagt är ny till detta så ursäkta om det är några dumma frågor och är stort tacksam för all hjälp!
La in delarna i pcpartpicker (tror jag valt rätt delar för att underlätta) https://pcpartpicker.com/list/RRKw8Q