Permalänk
Medlem

Bigscreen Beyond 2!

Bigscreen släpper ny V2 av sitt headset!

Fördelar/förbättringar:
- Nya mycket bättre linser med bättre FOV, mindre glare och bättre edge to edge clarity
- De kommer släppa en variant med eyetracking
- De kommer släppa en ny halostrap med en ansiktskåpa som inte kräver att man scannar av sitt nylle
- Det går att ställa in IPD manuellt
- Lättare än originalet - själva "basen" väger bara 107 gram
- Fortfarande kanske bästa inbyggda micen i VR headset
- Kompatibelt med alla tillbehör till ettan (med undantag för om man har äldre linser och vill byta till nya eye-tracking varianten)

Nackdelar/begränsningar:
- Ingen intern tracking - kräver base stations
- Ingen trådlöshet
- Panelen i grunden verkar vara exakt samma 2560x2560 panel med maxfrekvens 75hz (För att få 90hz så behöver man skala ner den till 1920x1920 )

Bigscreens egna introvideo:

Road to VR info:
https://www.roadtovr.com/pc-vr-bigscreen-beyond-2-fov-boost-r...

Tester:
MRTV: https://www.youtube.com/watch?v=BeO3EPPfOxQ
Optimum: https://www.youtube.com/watch?v=gbFU6KoEASU
Tested: https://www.youtube.com/watch?v=I0Wr4O4gkL8
VR Flight Sim Guy: https://www.youtube.com/watch?v=CpzZWTz1h0w
Mark Kovalcson: https://www.youtube.com/watch?v=xHHW7CMDQA4
Thrillseeker: https://www.youtube.com/watch?v=MPg1TNarCDs

Måste säga jag är rejält imponerad av allt förutom att 75hz begränsningen kvarstår!
Småsugen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det påstås det är mindre markant med oleds än med lcd. Har iof kört 72 hz lägen med lcd och det har fungerat förvånansvärt bra.

En annan nackdel verkar va mindre overlap för att öka på foven. Bör ge sämre fokus och sämre 3D. Så fungerar mina ögon iaf.

Meganex klarar 90 i sin naturliga upplösning men vad jag förstått så handplockar de de bästa panelerna från panasonic.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

dåligt med så låg hz.
försökte en gång i tiden spela eleven men det gick inte alls, fick vänta tills Quest 2 och 90/120 hz innan jag kunde spela igen
i andra spel funkar det men det är väll som allitd, går man ner så märker man "försämringen" direkt. Jag kör alltid på ant 90 eller 120hz

Men det spelar ingen roll, kommer aldrig skaffa ett vr-headset som kräver basstationer eller inkoppling med endast sladd

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tycker de gjort en bra iteration på sitt headset. De verkar ha jobbat på att fixa det mesta som folk i regel klagat på med den första versionen.

Inget för mig dock då jag undviker headset som kräver basstationer. Hade egentligen inga problem med 72Hz på Quest1:an så det är ingen showstopper för mig även om jag föredrar högre frekvens om det finns. Ett headset med sladd till PCn funkar fint för mig när jag spelar sims, men skall man spela något mer aktivt eller relaxa i fåtöljen är trådlöst svårslaget.
Av de headset jag har använder jag mest Pimax Crystal Light och Quest 3. På resan blir det ännu kompaktare och mest filmtittande med ett par XReal Air Pro 2 kopplade till telefonen.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Det påstås det är mindre markant med oleds än med lcd. Har iof kört 72 hz lägen med lcd och det har fungerat förvånansvärt bra.

En annan nackdel verkar va mindre overlap för att öka på foven. Bör ge sämre fokus och sämre 3D. Så fungerar mina ögon iaf.

Meganex klarar 90 i sin naturliga upplösning men vad jag förstått så handplockar de de bästa panelerna från panasonic.

En fördel jag tycker är värd att märka mot MeganeX Superlight 8K som rätt nyligen släppts är att BSB 1/2 funkar med både Nvidia och AMD GPUs, MeganeX SuperLight 8K (som tydligen har bättre binocular overlap än BSB 1/2...och högre upplösning) är tyvärr Nvidia-only, då enbart för att de är så pass litet företag att dom inte har folk att göra det optimerat/kompatibelt mot AMD ännu.
Priset på BSB 2 är dessutom betydligt billigare än MX SL 8K

Annars en bra iteration överlag, men headsettet är fortfarande inget för mig trots att jag har både basstationer och Index Knuckles-kontroller.
På tok för mycket tapp i FoV mot mitt nuvarande Pimax 8KX (som jag får 159 graders horisontell FoV med), att gå ner till 102 från det (även om BSB2 är enormt mycket lättare och mindre) skulle kännas som att börja titta genom en kikare igen (som det kändes med mitt ursprungliga HTC Vive, och till viss del på HTC Vive Pro 2).
Så synd att så få satsar på headsets med högre FoV, finns fortfarande inget konsument-headset som har högre FoV än Pimax 8KX som nu är 6 år gammalt

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Jag har ju testat och jag blev inte så imponerad. Jag blev ju snarare övertygad om behovet av overlap men vi är alla olika

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

dåligt med så låg hz.
försökte en gång i tiden spela eleven men det gick inte alls, fick vänta tills Quest 2 och 90/120 hz innan jag kunde spela igen
i andra spel funkar det men det är väll som allitd, går man ner så märker man "försämringen" direkt. Jag kör alltid på ant 90 eller 120hz

Antar du menar Eleven Table Tennis?
Mmm det är just jag är orolig över: responsen och snabbheten i snabb action där timingen och reaktionsförmågan måste vara klockren... Känns som 72hz kanske inte klarar kan räcka för det!
Rörelsehanteringen lär ju inte bli perfekt och visst flimmer är nog också en risk... Det måste ju upplevas mjukt liksom!
Många verkar säga att OLED hanterar det rätt OK dock, men man skulle nog behöva testa...

Skrivet av Molotov:

Men det spelar ingen roll, kommer aldrig skaffa ett vr-headset som kräver basstationer eller inkoppling med endast sladd

Jag har kört Oculus CV1 med fyra basstationer en gång i tiden, så kan jag få perfekt tracking och ett väldigt litet och smidigt headset med två Lighthouses så är det helt OK

Enda headset jag haft med inside out är Reverb G2 och det suger ärligt talat. (handtrackingen tappas ofta, huvudtrackingen inte heller riktigt tillförlitlig)
Hoppas verkligen tekniken gått framåt sen dess!

...

Kan absolut förstå att aldrig gå tillbaks till sladd dock! Men själv är jag nog inte beredd att göra den kompromissen med bildkvalitet och klumpighet.

Det vore väldigt intressant om någon kunde göra ett dedikerat rent "passivt" PCVR trådlöst headset, dvs som inte har någon funktionalitet alla för att köra spelen direkt i headsetet utan som bara är till för att trådlöst streama spel kopplad till dator eller konsol. Undrar hur lätt, liten, smal och smidig den skulle kunna bli? Jag skulle även kunna tänka mig köra det med basstationer OM det innebär headsetet blir påtagligt mindre, smidigare och strömsnålare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han säger ju 5120x2560 i upp till 90Hz, var kommer "Panelen i grunden verkar vara exakt samma 2560x2560 panel med maxfrekvens 75hz (För att få 90hz så behöver man skala ner den till 1920x1920" ifrån?
Jag har inte något vr headset så förlåt om frågeställningen är korkad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Han säger ju 5120x2560 i upp till 90Hz, var kommer "Panelen i grunden verkar vara exakt samma 2560x2560 panel med maxfrekvens 75hz (För att få 90hz så behöver man skala ner den till 1920x1920" ifrån?

Det är en begränsning som lever kvar sen första Beyond: om man kör i 5120x2560 får du max 75hz.
För att få ut 90hz måste man gå ner till 3840x1920 och skala upp det att täcka hela panelen.
Antar det är en begränsning i elektroniken de använder för att driva panelen eller en begränsning i själva panelen? Kanske inte stödjer DSC eller nått sånt?
Andra headset klarar ju mer!

*edit*
Och jepp som Oqvist säger så är det två separata paneler: 2560x2560 per öga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

De räknar ihop upplösningen för båda panelerna. Panelen är 2560 per öga så att säga

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Antar du menar Eleven Table Tennis?
Mmm det är just jag är orolig över: responsen och snabbheten i snabb action där timingen och reaktionsförmågan måste vara klockren... Känns som 72hz kanske inte klarar kan räcka för det!
Rörelsehanteringen lär ju inte bli perfekt och visst flimmer är nog också en risk... Det måste ju upplevas mjukt liksom!
Många verkar säga att OLED hanterar det rätt OK dock, men man skulle nog behöva testa...
Jag har kört Oculus CV1 med fyra basstationer en gång i tiden, så kan jag få perfekt tracking och ett väldigt litet och smidigt headset med två Lighthouses så är det helt OK

Enda headset jag haft med inside out är Reverb G2 och det suger ärligt talat. (handtrackingen tappas ofta, huvudtrackingen inte heller riktigt tillförlitlig)

...

Kan absolut förstå att aldrig gå tillbaks till sladd dock! Men själv är jag nog inte beredd att göra den kompromissen med bildkvalitet och klumpighet.

Det vore väldigt intressant om någon kunde göra ett dedikerat rent "passivt" PCVR trådlöst headset, dvs som inte har någon funktionalitet alla för att köra spelen direkt i headsetet utan som bara är till för att trådlöst streama spel kopplad till dator eller konsol. Undrar hur lätt, liten, smal och smidig den skulle kunna bli? Jag skulle även kunna tänka mig köra det med basstationer OM det innebär headsetet blir påtagligt mindre, smidigare och strömsnålare.

Jo kag menade elevel table tennis.
Gick bara inte, jag kan inte sätta fingret på vad som var fel. Det kändes bara fel.
Du kan inte jämföra WMR insideout tracking med Meta. Meta ör en helt egen liga jämfört med det.
Jag har också haft WMR headset

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jämförelse https://www.youtube.com/watch?v=tKPdYpsiR18

meganex har tydligen en del distortioner i ytterkanterna på bilden.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

En till jämförelse Beyond mot Megane:
(från en kille som enbart kör flight sims)

Har inte hunnit kolla på den själv än!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

en begränsning i själva panelen?

Yes det är en panelbgränsning. Det går helt enkelt inte att köra den i full native upplösning i 90hz.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jämförelse https://www.youtube.com/watch?v=tKPdYpsiR18

meganex har tydligen en del distortioner i ytterkanterna på bilden.

Den videon har blivit uppdaterad nu då den saknade information så här är en ny med mer info som han själv lagt upp. Den du länkade till är nu olistad.

Här är den nya. https://www.youtube.com/watch?v=abkuZfip5hY

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Den videon har blivit uppdaterad nu då den saknade information så här är en ny med mer info som han själv lagt upp. Den du länkade till är nu olistad.

Här är den nya. https://www.youtube.com/watch?v=abkuZfip5hY

Han glömde nämna inget amd stöd för meganex

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Han glömde nämna inget amd stöd för meganex

Det finns ett kapitel om det i nya videon.
https://youtu.be/abkuZfip5hY?t=823

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lade till en länk till Mark Kovalscon's genomgång av Beyond 2 i första inlägget.
https://www.youtube.com/watch?v=xHHW7CMDQA4

Bra tänkvärd genomgång, där jag han i slutet sätter fingret på något jag också funderat på:
I och med de här nya micro OLED panelerna med vettiga pannkakslinser så finns det egentligen inte längre något som rättfärdigar den gamla skolan stora klumpiga headsets med LCD-paneler!
Finns väl egentligen bara två undantag till den tesen:
1) om man vill ha väldigt bred fov (mer än de ca 105-110 som Beyond 2 klarar)
2) om man vill ha trådlöst eller standalone

Klarar man sig utan ovanstående så ser det mer och mer ut som micro OLED är enda rimliga vägen framåt idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag lade till en länk till Mark Kovalscon's genomgång av Beyond 2 i första inlägget.

Bra tänkvärd genomgång, där jag han i slutet sätter fingret på något jag också funderat på:
I och med de här nya micro OLED panelerna med vettiga pannkakslinser så finns det egentligen inte längre något som rättfärdigar den gamla skolan stora klumpiga headsets med LCD-paneler!

Klarar man sig utan ovanstående så ser det mer och mer ut som micro OLED är enda rimliga vägen framåt idag.

Kostnad kan nog läggas till kanske men de lär ju gå ner med tiden.
Beyond fuskar ju med binary overlap så det är väl meganex som är gränsen även om de säkert sträcker ut en del de med. Den har ju lite större paneler dessutom än beyond 2 så lättare få vidare fov.

Med större paneler borde det gå att få vidare fov med samma binary overlap. Ser vi till linserna så tycker jag inte quest 3 har några större problem hantera sina större paneler så vet inte om det finns någon fördel där med storleken på linserna och hur de hanterar ljusreflektioner?

Gällande komfort så har jag ju svårt att tro att det går att slå de här mikro oled setuperna med superlätta glasögon som täcker minimalt av ansiktet så länge de får till någon slags ventilation. Men finns det något som hindrar micro lcd annat än att industrin kanske styr mot oled

Gällande lcd ljusstyrka och med tillräckligt antal dimming zones kanske det finns något existensberättigande? Men man läser ju från alla möjliga håll att oledpanelerna av någon anledning upplevs bättre i lägre refresh rates. Att de har snabbare responstid i regel hjälper ju säkert till att minska oönskat motionblur.

Gällande trådlöst och standalone vad finns det för begränsningar där som gör det omöjligt? Klart de lär ju svälla en del med batteri och mer kretskort så blir inte riktigt superlight

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kostnad kan nog läggas till kanske men de lär ju gå ner med tiden.

Sant, bra poäng
För min del är jag beredd att ta den högre kostnaden för OLED för att få ner bulken, men det är förstås en avvägning man får göra.

Gällande overlap så har ju även Quest 3 ganska dåligt overlap trots större paneler. Så jag tror mycket ligger i linserna, men jag tror i och för sig att det lär komma lite större OLED-paneler också. (Meganex är ju större än Beyond redan)

Skrivet av oqvist:

Gällande lcd ljusstyrka och med tillräckligt antal dimming zones kanske det finns något existensberättigande? Men man läser ju från alla möjliga håll att oledpanelerna av någon anledning upplevs bättre i lägre refresh rates. Att de har snabbare responstid i regel hjälper ju säkert till att minska oönskat motionblur.

Verkar som alla LCD-paneler verkar vara onödigt stora, men kanske finns undantag? Plus att de kommer alltid ha sämre kontrast och sämre responstid. Kan man få ner dem i storlek så kan de ju bli mer tänkvärda igen...

Skrivet av oqvist:

Gällande trådlöst och standalone vad finns det för begränsningar där som gör det omöjligt? Klart de lär ju svälla en del med batteri och mer kretskort så blir inte riktigt superlight

Ja jag tänkte helt enkelt på storlek/vikt: Jag kan inte se hur man kan få batteri, CPU/CPU med vettig prestanda inkl vettig kylning, Wifi, inside out tracking etc etc till ett så smidigt paket som man kan göra med ett rent PCVR OLED headset.

(jag har redan skrivit det nånstans men det vore intressant om någon skulle våga göra ett rent trådlöst PCVR headset utan standalone funktionalitet alls, med fullt fokus på att göra det så litet och lätt som möjligt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man trodde ju Deckard skulle vart det. Undrar hur mycket de hade dragit ner på kostnaden utan arm chipsetet. Vet inte hur strömkrävande oledpanelerna är i jämförelse om det krävs tyngre batterier annars så borde det ju gå att bygga lättare än vad vi har nu med micro oled för trådlöst åtminstone?

Ännu ett tecken på den kommande micro oled dominansen.
https://www.youtube.com/watch?v=xfFxvhqjGQ8

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tested har nu också (snabb)testat headsetet och intervjuat VD:n.

Har tex ett intressant inlägg om 4k paneler här och framåt:
https://youtu.be/I0Wr4O4gkL8?t=1075 )
Tydligen varit problem med yields och kvalitet mm på 4k paneler? Och de är förstås dyra (de bygger på kisel, vilket gör att de konkurrerar med chiptillverkarna...)

Det pratas lite om stereo overlap och lite annat intressant efter det också

*edit*
De pratar även om eyetracking på slutet: lite oroväckande så lovar de inte att de kommer implementera foveated rendering och andra prestandainriktad funktionalitet. De siktar på det, men vet tex inte säkert om eyetrackingen i sig kommer vara robust nog för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska tydligen kosta mer än en quest 3 påstods det. Intressant tips med att försöka minska ipd för bättre binary overlap

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ja wow, det går framåt. Nästan där, men med tanke på att det ändå är en nackdel med att inte kunna köra 90Hz fullt ut så väntar jag lite till, min quest 3 är finfin den med såhär långt. Lite bättre svärta i mörka scener är väl en stor nackdel som jag kan tycka på den. Beyond 3 kanske då (för sim-spelen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det har det. Jag märker inget alls som missas med tracking i min Quest 3, och inte i 2:an heller. Det är väl om man har händerna bakom ryggen eller på nåt ställe där kamerorna inte ser, men det är verkligen ett extremt marginellt bekymmer, i vart fall i de spel jag spelat.

Jag kan anta att genom att använda sig av Steams trackingsystem så kan utvecklarna helt fokusera på displayen, allt annat är ju redan fixat av extern hårdvara och mjukvara som är klart att integrera med din egen. Det blir ju ganska mycket enklare att bygga nya headset på det sättet. Det gör ju också att Metas insats i det hela med inside out tracking som fungerar så extremt bra är något som kanske inte alltid uppmärksammas tillräckligt. De borde licensiera ut den tekniken också, eller än hellre göra den open source. (will not happen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Det har det. Jag märker inget alls som missas med tracking i min Quest 3, och inte i 2:an heller. Det är väl om man har händerna bakom ryggen eller på nåt ställe där kamerorna inte ser, men det är verkligen ett extremt marginellt bekymmer, i vart fall i de spel jag spelat.

Jag kan anta att genom att använda sig av Steams trackingsystem så kan utvecklarna helt fokusera på displayen, allt annat är ju redan fixat av extern hårdvara och mjukvara som är klart att integrera med din egen. Det blir ju ganska mycket enklare att bygga nya headset på det sättet. Det gör ju också att Metas insats i det hela med inside out tracking som fungerar så extremt bra är något som kanske inte alltid uppmärksammas tillräckligt. De borde licensiera ut den tekniken också, eller än hellre göra den open source. (will not happen).

Ja, just Quest är väl de som man känner att de fått till inside out tracking, men frågan är om någon av de andra är ikapp eller iallafall "good enough"? (för som du säger så lär inte Meta ge ifrån sig sina lösningar!)

Ur det perspektivet känns Steams lighthouse rätt tryggt: det är ju redan bevisat det funkar!
Så jag tar hellre det än en skakigt implementerad otestad inside out lösning...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

FS 2024 får stöd för dynamic foveated rendering. dcs har det redan. Vore ju kul om det går att få till med beyond 2 annars blir det ju ett brutalt dyrt gram. Har läst det ska lägga på 1 g på totalvikten. Antar det är rätt svårt få till med dessa mikropaneler.

För övrigt någon som har tips på demo eller något där man kan testa fixed vs dynamic foveated rendering. Borde kunna testa med min varjo aero.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, just Quest är väl de som man känner att de fått till inside out tracking, men frågan är om någon av de andra är ikapp eller iallafall "good enough"? (för som du säger så lär inte Meta ge ifrån sig sina lösningar!)

Ur det perspektivet känns Steams lighthouse rätt tryggt: det är ju redan bevisat det funkar!
Så jag tar hellre det än en skakigt implementerad otestad inside out lösning...

Pico har ju också en bra tracking av de jag känner till. Steam lighthouse är helt säkert superbra, men också rätt dyrt vilket ju blir den stora nackdelen här.

Jag har kvar Oculus Rifts gamla externa trackingsensorer som ju också fungerade rätt bra för sin tid. Hade ju varit en najs grej om nån kunde reverse engineera dom och får det att fungera på nåt som en lighthouse-tracker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Pico har ju också en bra tracking av de jag känner till. Steam lighthouse är helt säkert superbra, men också rätt dyrt vilket ju blir den stora nackdelen här.

Jag har kvar Oculus Rifts gamla externa trackingsensorer som ju också fungerade rätt bra för sin tid. Hade ju varit en najs grej om nån kunde reverse engineera dom och får det att fungera på nåt som en lighthouse-tracker.

Ja det är ju fördelen med lighthouse du kan återanvända dem till nya headsets. Det finns också en begmarknad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Såg den nu missat den tidigare. Han är bra på retorik sett de flesta nu. Han verkar ha testat sitt sista headset
3. bättre ljusstyrka. Undrar vad det kan hittas på med optiken för att förbättra det och behålla samma formfaktor. Hur mycket går det trolla med pannkakelinser med flera lager eller finns det någon annan typ än fresnel som går att få in? Panelerna i sig verkar ju rätt så ljusstarka redan men man vill inte det ska bli för hett heller så vore nog bra med linser som inte blockar så mycket ljus.

För egen del så är bristen av diopterjustering nog ett rätt stort minus med beyond 2 då jag inte har perfekt syn. Jag är precis på gränsen till att få köra bil utan.

Glasögon påverkar ju ljuset och dödar väldigt effektivt svärtan. Helt hopplöst på min 51" oled tv tappar något brutalt i svärtan så länge det är något vitt på panelen då jag sitter så pass nära. Alla lins inserts jag testat har påverkat optiken i headseten inte bara det att du kommer längre ifrån. Värt det för skärpan alltsom oftast dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x