Instegskamera, typ Nikon D3100

Permalänk
Medlem

Instegskamera, typ Nikon D3100

För närmare 13-14 år sen så inköptes efter mycket research en Nikon D1000 D3100 till en vän. Den kameran har varit väldigt uppskattad. Mycket vatten har dock runnit under broarna sen dess.

Då min respektive nu har blivit fotointresserad så letar jag nu efter något motsvarande, dvs en bra instegsmodell av en systemkamera med ett standardobjektiv och kanske ett zoomobjektiv. Alternativt kanske en bra kompaktkamera. Nåt som är lättanvänt, tar bra bilder och är något som man kan utvecklas med (om intresset skulle kvarstå).

Dessvärre har jag noll koll på kameror och hoppas på lite tips härifrån

Edit 1: Jag tror minnet spelar mig något spratt. Jag var helt säker på att det var en D1000, men eftersom det i princip inte går att hitta någon information om den modellen så blir jag lite tveksam. Återkommer med uppdatering när jag kollat upp det.

Edit 2: Det var en D3100, har uppdaterat rubrik och text.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Köp en äldre begagnad kamera för nypriset av en instegskamera så får du troligen även en eller ett par medelkvalitetslinser linser för pengarna.

Ett 35 eller 50mm fast objektiv är alltid trevligt att ha till sin systemkamera.

50mm motsvarar ~70mm på en crop sensor vill jag minnas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nej, någon D1000 finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

För närmare 13-14 år sen så inköptes efter mycket research en Nikon D1000 till en vän. Den kameran har varit väldigt uppskattad. Mycket vatten har dock runnit under broarna sen dess.

Då min respektive nu har blivit fotointresserad så letar jag nu efter något motsvarande, dvs en bra instegsmodell av en systemkamera med ett standardobjektiv och kanske ett zoomobjektiv. Alternativt kanske en bra kompaktkamera. Nåt som är lättanvänt, tar bra bilder och är något som man kan utvecklas med (om intresset skulle kvarstå).

Edit: Jag tror minnet spelar mig något spratt. Jag var helt säker på att det var en D1000, men eftersom det i princip inte går att hitta någon information om den modellen så blir jag lite tveksam. Återkommer med uppdatering när jag kollat upp det.

Ta gärna med uttänkt budget

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

För närmare 13-14 år sen så inköptes efter mycket research en Nikon D1000 till en vän. Den kameran har varit väldigt uppskattad. Mycket vatten har dock runnit under broarna sen dess.

Edit: Jag tror minnet spelar mig något spratt. Jag var helt säker på att det var en D1000, men eftersom det i princip inte går att hitta någon information om den modellen så blir jag lite tveksam. Återkommer med uppdatering när jag kollat upp det.

Det var inte en Canon 1000D ?

Permalänk
Medlem

Canon 1000D kanske det var? Nikon D3000 är deras lägsta serienummer.

Hur som så tekniken har kommit en bit sen dess framförallt med spegellösa kamerors intåg på marknaden.
Motsvarande i den kategorin idag är Sony A6000-serien, Canon EOS R50 eller Nikon Z50. Det finns även andra märken som Olympus, Lumix, Fujifilm osv som hamnar inom samma prissegment.

Skulle personligen kolla efter en begagnad Sony A6xxx + kit objektiv och med lite tillbehör om jag skulle börja med foto idag. stort utbud av adaptrar till mycket olika objektivfattningar så man blir mindre begränsad än till t.ex. Nikon Z eller Canon R-serien.

Permalänk
Medlem

Det var en Nikon D3100, jag har uppdaterat rubrik och text i första inlägget.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ta gärna med uttänkt budget

Tja, helst inte mer är 5k, men beroende lite på går det kanske att sträcka sig till 7k.

Skrivet av tonii:

Skulle personligen kolla efter en begagnad Sony A6xxx + kit objektiv och med lite tillbehör om jag skulle börja med foto idag. stort utbud av adaptrar till mycket olika objektivfattningar så man blir mindre begränsad än till t.ex. Nikon Z eller Canon R-serien.

Begagnat är ett spår som jag var inne på också. Om man hittar rätt kamera i rätt skick till rätt pris så tror jag det är det bästa alternativet.

Visa signatur

Permalänk

Återkom gärna med en budget. Men skulle definitivt rekommendera att gå begagnat det är idag en relativt bra marknad för dig som konsument. Inte för de finare gluggarna, men det är många som köpt på sen utifrån att mobiler blivit bättre troligtvis bara övergått och fotografera med mobilen då AI i mobilerna är så pass bra att du överlag får till bättre bilder med mindre ansträngning.

Så du får väldigt mycket kamera för inte så hög peng idag.

Personligen om jag inte idag inte var helt hundra på att utveckla det till en stående hobby skulle jag investera i en kompakt kamera då ett av de svåraste delarna är att lära sig att hela tiden ha med sig kameran.

För om du har en lite större kamera och kanske ett extra objektiv kan det bli så att kameran gärna lämnas hemma.

Om du idag hade plåtat och Nikon var din hade jag också förslagit att fortsätta i den familjen. Eftersom alla objektiv med F fattning då hade funkat. Så i stort sätt alla förutom de nya spegellösa hade kunnat användas och investera då tillsammans i gemensamma objektiv.

Permalänk
Medlem

@atlantica4ever Helst inte mer än 5k, kanske går att gå upp till 7k. Begagnat är nog att föredra då man förhoppningsvis kan hitta något vettigt till lägre pris än så.

Det finns inge Nikon i familjen, faktiskt ingen systemkamera alls. Några gamla kompaktkameror är vad som finns, en gammal Panasonic Lumix TZ40 och en ännu äldre Casio EX-H10. Ingendera faller damen härhemma i smaken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantica4ever:

Personligen om jag inte idag inte var helt hundra på att utveckla det till en stående hobby skulle jag investera i en kompakt kamera då ett av de svåraste delarna är att lära sig att hela tiden ha med sig kameran.

Har du någon modell att rekommendera?

Visa signatur

Permalänk

Ska säga att jag är mest insatt i nikons sortiment, då jag gick över till det för ca 15 år sen.

Ni har redan en äldre kompaktkamera så inte gick hem så skulle då gå över till en mer avancerad systemkamera. Hade budgeten varit högre hade jag rekommenderat Sony a7III, men med den budget skulle jag rekommendera. Troligtvis nikon d800 går runt 3500-4500 begagnat. D810 men då finns ej utrymme för objektiv då de går för 5000-6000 vanligtvis.

Vill man ha en nyare lite lättare alternativ skulle jag säga nikon d7200 ligger i samma prisklass. 3500-4500

Beroende på vad som fotas skulle jag sedan rekommendera en fast 50 mm med bra ljusstyrka under 2 f. Brukar vara väldigt billiga och bra för det mesta situationen inom streetfoto porträtt. Är det mer blandat och landskap köra ett zoom objektiv finns lite olika alternativ. Men skulle säga ett av de som har 2.8 f och går upp till 70 mm. Så 18-70, 24-70 eller 35-70 osv.