Permalänk
Medlem

Vilket vitt B850 moderkort

Tänkte införskaffa ett vitt B850 till min dator, var inställd på ett steel legend från asrock men är lite skeptisk till dem då jag har en 9800x3d och har läst att de har mest problem med döda cpu:er. Vilken av dessa tre brädor skulle ni välja och varför? Asus B850-A är ju väldigt rabatterad just nu, ska man slå till på ett sådant istället?

Asus Rog Strix B850-A Gaming Wifi, 2790:-
www.komplett.se/product/1317716/datorutrustning/datorkomponen...

Gigabyte B850 Elite Wifi 7 Ice: 2531:-
www.amazon.se/GIGABYTE-B850-ELITE-ICE-moderkort/dp/B0DQM7H82V

Asrock B850 Steel Legend Wifi: 2579:-
www.proshop.se/Moderkort/ASRock-B850-Steel-Legend-WiFi-Moderk...

Permalänk
Medlem

Jag röstade inte men ifall tvingad att välja hade jag nog också valt Gigabyte som de flesta:
1: 1 extra pcie slot. Snålt med bara 2st pcie slots på ett så påkostat moderkort.
2: Utseende, jag antar de flesta valde pga. detta, den är ju vitast, de andra har lite väl mycket svart.
3: Priset, billigast, ändå 250+kr mot Asus
4: Gigabyte b650 och antar samma med b850 POSTar snabbat, i.e du kommer in i Windows någon sekund snabbare
5: Intel Wifi- mer stabil än Realtek

Nackdelar med Gigabyte:
1: 1 färre M.2 slot. Endast 3st medans de andra har 4st. Är ju relaterat till pcie slot, de andra använder pcie lanes till m.2 istället. Fast pga. extra pcie. slot och 200kr billigare kan man i framtiden köpa Pcie-m.2 adapter ifall man vill ha fler m.2 (och är man ok med lägre hastigheter kan man sätta 2st eller fler i samma)
2: Realtek ethernet. Vet ej om det är värre än Intel, ethernet är ju stabilt ändå.
3: Man köper från Amazon.

Permalänk
Medlem

Spontant så Gigabyte FTW Har då aldrig haft problem med moderkort och jag har kört Gigabyte eller Asus under alla år. Tycker det är tryggare val att köra med någon från the big three istället för mindre aktörer som Asrock, om än mindre aktörer givetvis kan göra bra produkter. Moderkort för mig är bara estetiskt och jag skulle definitivt inte märka någon skillnad i prestanda om jag sitter på ett B650/B650E/B850/X870/X870E eller om det är Gigabyte eller Asus. Sen har jag en gammal vana att matcha så moderkort + grafikkort är från samma tillverkare.

Vad är syftet och vad väger tyngst för dig i valet av moderkort? Är det liksom vitt och bäst specifikation på pappret, för ett pris under 3000? Eller vitt och estetiskt tilltalande där du kan öppna plånboken för ett ännu snyggare bygge?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Tänkte införskaffa ett vitt B850 till min dator, var inställd på ett steel legend från asrock men är lite skeptisk till dem då jag har en 9800x3d och har läst att de har mest problem med döda cpu:er. Vilken av dessa tre brädor skulle ni välja och varför? Asus B850-A är ju väldigt rabatterad just nu, ska man slå till på ett sådant istället?

Asus Rog Strix B850-A Gaming Wifi, 2790:-
www.komplett.se/product/1317716/datorutrustning/datorkomponen...

Gigabyte B850 Elite Wifi 7 Ice: 2531:-
www.amazon.se/GIGABYTE-B850-ELITE-ICE-moderkort/dp/B0DQM7H82V

Asrock B850 Steel Legend Wifi: 2579:-
www.proshop.se/Moderkort/ASRock-B850-Steel-Legend-WiFi-Moderk...

Det ända jag kan säga.. Avråder att köpa från Amazon

Permalänk
Medlem

Vet inte så mycket om för och nackdelar.
Men tycker att Gigabyte gör snyggast vita moderkort just nu.
Finns även på Komplett för några hundralappar mer om inte varje krona styr.
B850 Aorus Elite WiFi 7 ICE

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Tycker det är tryggare val att köra med någon från the big three istället för mindre aktörer som Asrock, om än mindre aktörer givetvis kan göra bra produkter.

Visst är Asrock mindre relativt men är inte på något sätt någon liten eller ny aktör. Menar om de är små jämfört med Gigabyte så är Gigabyte litet jämfört med Asus.

Iaf, till TS, jag hade inte varit rädd att köpa Asrock nej, inga konkreta bevis på något utbrett fel med deras nya moderkort och var det något så har det troligen fixats med bios uppdateringar. Vilket man än väljer, bara se till att specifika RAM-modellen finns med i QVL.

Permalänk
Medlem

Ta det billigaste vita b650/v650e/b850/b850e som du kan hitta med minst 12 faser på vrm så är det lugnt

Ska man utesluta något så hade det enligt mig varit asus och gigabyte då deras rma hantering varit riktigt usel och rent av ful senaste åren utan några indikationer på att dom blir bättre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Biltema gummifärg!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Ska man utesluta något så hade det enligt mig varit asus och gigabyte då deras rma hantering varit riktigt usel och rent av ful senaste åren utan några indikationer på att dom blir bättre.

Påverkar det oss i Sverige på samma sätt som t ex USA?
Sen om man vill bojktta dem ändå så förstår jag väl det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nu är det några år sedan jag jobbade inom elektronikbranschen. Men RMA processen är inte den samma i alla regioner/marknader. Om än man kan tycka det bör vara likadant överallt då det är globala företag så skiljer det sig åt i praktiken. Jag tyckte Gigabyte var väldigt bra att ha och göra med när det kommer till RMA medan EVGA var det motsatta för min del.

Vart produkterna skickas är olika, ibland kan det vara till en auktoriserad serviceverkstad i Sverige och i andra fall kan det behöva skickas till Tyskland. Har den svenska serviceverkstaden en chef som har ett mer konsumenttänk så kan det resultera i att fler produkter går på garantin medan chefen på den tyska serviceverkstaden kan värdera andra delar. Exempelvis så kan lönsamhet och diverse KPI:er vara det viktigaste. Vilket då resulterar i att fler ärenden nekas för man är inte villig att vara lika flexibel som den svenska serviceverkstaden.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

ASUS - alltid ASUS.

Fler frågor?

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, påverkar oss (konsument i Sverige) inte alls, utan om något så påverkar det återförsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

ASUS - alltid ASUS.

Fler frågor?

Fråga: räknas ASRock in under Asus paraplyet?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

ASUS - alltid ASUS.

Alla moderkortstillverkare har gjort blundrar till både höger och vänster, jag tycker inte någon av dem är värd att rekommenderas på rak arm.

Våga vägra märkestrogenhet.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Tycker det är tryggare val att köra med någon från the big three istället för mindre aktörer som Asrock, om än mindre aktörer givetvis kan göra bra produkter.

Mindre!? Du får gärna utveckla hur du menar.

ASRock ägs av Asus och är en spinn off. Historiskt har ASRock varit bland de tre största tillverkarna för moderkort. (Gigabyte var mindre). Det har nog ändrat sig men det är ingen jättestor skillnad i marknadsandelar mellan dem allihopa på listan i dag.
ASRock har väl historiskt ett väldigt bra rykte här på Sweclockers för fina och prisvärda moderkort.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Mindre!? Du får gärna utveckla hur du menar.

ASRock ägs av Asus och är en spinn off. Historiskt har ASRock varit bland de tre största tillverkarna för moderkort. (Gigabyte var mindre). Det har nog ändrat sig men det är ingen jättestor skillnad i marknadsandelar mellan dem allihopa på listan i dag.
ASRock har väl historiskt ett väldigt bra rykte här på Sweclockers för fina och prisvärda moderkort.

Sure thing, ska utveckla det

The big three är varumärkena Asus, Gigabyte och MSI. Om gemene man ska säga tre varumärken så är det dessa tre som kommer nämnas rent generellt. Sen finns det alltid viss variation där bland annat vissa varumärken är starkare i vissa marknader än andra.

Man kan ju säga att Asrock är sub-sub av Asus. Då Asrock är sub av Pegatron som i sin tur är en sub av Asus. Asrock är ju dock självständigt bolag och varumärke, därav så separerar man Asrock och Asus. Köper du moderkort från Asrock så säger du det är Asrock, inte Asus. Tittar vi på omsättning för 2023 så är det följande:

Asrock NT$18.9 Billion
Gigabyte NT$136 billion
MSI NT$182.9 billion

Det ger ju en viss indikation på bolagens storlek. Sen så ska man ju inte glömma det faktum att Gigabyte och MSI har ju en större produktportfölj. Vilket är ju en bidragande orsak till varför just Asus, Gigabyte och MSI är mer välkänt bland gemene man.

Kunde inte snabbt hitta exakta siffror på försäljningen på antalet sålda moderkort. Hitta däremot en prognos för antalet moderkort som kommer säljas under 2024 vilket är följande:

Asrock 4.2 million units
MSI 9.3 million
Gigabyte 10.3 million
Asus 15 million

Så hur jag än tittar så är Asrock en mindre aktör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad som helst utom Asus.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Beror väll på garanti tid, nu är väll moderkort och grafikkort tillexempel mer eller mindre alltid 3 år så man slipper kontakten med företaget. Men även om man går via butik så är det ofta ändå företaget som tillverkat produkten som har sista ordet medans butiken agerar mellanhand.

Kollar man däremot produkter som psu, minnen osv så påvärkar det absolut oss då om jag förstått det rätt så efter 3 år så är det direkt till tillverkaren som gäller (kan såklart ha fel på den biten)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ska du köra trådlöst så hade jag valt Asrock bara för att antennerna inte kommer ivägen för alla andra anslutningar på det kortet.
Kör själv på ett Asrock kort och är väldigt nöjd men den datorn är långsammare vid uppstart än mitt gamla bygge. Tänker iof bara på det när jag startar upp bägge samtidigt 😂

Är det rent estetiskt så är Gigabyte det snyggaste valet av de 3 alternativen 😊

Permalänk
Medlem

Fick MSI inte ens vara med i kampen? Iofs kostar deras moderkort betydligt mer än de andra men har dubbla 5.0x4-platser för NVMe och felkodsdisplay. Dock lite fattigt med USB-portar på baksidan.

https://www.msi.com/Motherboard/MPG-B850-EDGE-TI-WIFI/Overview

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, Gigabyte vann helt klart men landade ändå i ett Rog Strix B850-A då leveranstiden var för lång på Gigabyte kortet (5 maj). Det går såklart att köpa på annat håll men då kostar det mer än Asus kortet. Får lite cashback på kortet och kan köpa via komplett som känns bättre än amazon vid ev reklamation.

Har också suttit och kollat igenom denna spreadsheet mycket:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NQHkDEcgDPm34Mns3C93K...

Asus hade några fördelar:
- VRM, 14+2+2 80A mot 14+2+2 55A
- 8 layer pcb istället för 6 layer
- HDMI + DP istället för bara DP
- Lite bättre ljud
- Lite bättre lan/wifi

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nyligen liknande val fast med för micro-atx moderkort.
Det som var viktigt för mig var hur de olika moderkorten delade pci-lanes osv. Jag ville t ex inte att min GPU ska dela lanes med t ex nvme.
Av detta så valde jag bort Gigabyte då den delar lanes med en av nvme slotsen, dvs att om du utnytjar alla nvme slots så får du mindre bandbredd till din GPU.
Det kanske inte är ett problem för de flesta då det är pcie 5 som man inte har så mycket nytta för än, men jag har en tendens att upgradera min gpu innan jag byter moderkort osv.
Asus kunde jag inte få fram någon vettig information om hur deras lanes går så det blev att välja bort dem.
Så jag valde Asrock B850M Steel Lagend då den har dedikerad lanes till GPU och i almänhet hade bra expansionsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nirtal:

Jag gjorde nyligen liknande val fast med för micro-atx moderkort.
Det som var viktigt för mig var hur de olika moderkorten delade pci-lanes osv. Jag ville t ex inte att min GPU ska dela lanes med t ex nvme.
Av detta så valde jag bort Gigabyte då den delar lanes med en av nvme slotsen, dvs att om du utnytjar alla nvme slots så får du mindre bandbredd till din GPU.
Det kanske inte är ett problem för de flesta då det är pcie 5 som man inte har så mycket nytta för än, men jag har en tendens att upgradera min gpu innan jag byter moderkort osv.
Asus kunde jag inte få fram någon vettig information om hur deras lanes går så det blev att välja bort dem.
Så jag valde Asrock B850M Steel Lagend då den har dedikerad lanes till GPU och i almänhet hade bra expansionsmöjligheter.

B850-A delar lanes mellan m2 slot 3 och pcie slot 2, om man sätter ett kort i pcie slot 2 så slutar m2 slot 3 att fungera. Det har dock 3 andra m2 platser.

B850 Steel legend/riptide/live mixer är riktigt bra kort som är väldigt prisvärda, hade egentligen hellre tagit ett steel legend själv men med tanke på de senaste problemen de haft med 9800x3d valde jag annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atazhaia:

Fick MSI inte ens vara med i kampen? Iofs kostar deras moderkort betydligt mer än de andra men har dubbla 5.0x4-platser för NVMe och felkodsdisplay. Dock lite fattigt med USB-portar på baksidan.

https://www.msi.com/Motherboard/MPG-B850-EDGE-TI-WIFI/Overview

Det är ett jättefint kort men ville hålla mig under 3000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Fråga: räknas ASRock in under Asus paraplyet?

Mmm, okej då

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Alla moderkortstillverkare har gjort blundrar till både höger och vänster, jag tycker inte någon av dem är värd att rekommenderas på rak arm.

Våga vägra märkestrogenhet.

Well, jag har haft 1 moderkort och 3 grafikkort (2st Geforce 2 GTS och ett Geforce 3 någonting) av märket som börjar på M och slutar på I. Samtliga pajade... Tror du jag någonsin kommer köpa något av det märket igen? Även om det var typ 20 år sedan?

Samtidigt har jag byggt mer än 10 datorer med ASUS-moderkort och 1(!) gick sönder efter ett par år - men det fixade Webhallen på goodwill. Har också haft flertalet ASUS och Gigabyte grafikkort utan att något gått sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Well, jag har haft 1 moderkort och 3 grafikkort (2st Geforce 2 GTS och ett Geforce 3 någonting) av märket som börjar på M och slutar på I. Samtliga pajade... Tror du jag någonsin kommer köpa något av det märket igen? Även om det var typ 20 år sedan?

Samtidigt har jag byggt mer än 10 datorer med ASUS-moderkort och 1(!) gick sönder efter ett par år - men det fixade Webhallen på goodwill. Har också haft flertalet ASUS och Gigabyte grafikkort utan att något gått sönder.

Jag både har och har haft rätt mycket Asusprylar, och många av dem har strulat, där vanligaste problemet när det gäller just Asusmoderkort över lång tid har varit integrerade usb-hubbar som betett sig skumt (intermittenta glitches, problem med strömleverans m.m.). Ett annat exempel är grafikkort vars fläktar spinner upp ganska länge i 100% vid varje uppstart, enbart när det sitter i ett Asus-moderkort. Satans störande, testade ALLT tänkbart för att få bukt med det men i helvete heller.

Har haft strul med MSI.
Har haft strul med Gigabyte.
Har haft strul med Asrock.
Har haft strul med Supermicro.

Ingen av dem är värda en självklar tumme upp för min del.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Asus-kortet, för det var det jag valde nu när jag uppgraderade mitt eget vita bygge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag både har och har haft rätt mycket Asusprylar, och många av dem har strulat, där vanligaste problemet när det gäller just Asusmoderkort över lång tid har varit integrerade usb-hubbar som betett sig skumt (intermittenta glitches, problem med strömleverans m.m.). Ett annat exempel är grafikkort vars fläktar spinner upp ganska länge i 100% vid varje uppstart, enbart när det sitter i ett Asus-moderkort. Satans störande, testade ALLT tänkbart för att få bukt med det men i helvete heller.

Har haft strul med MSI.
Har haft strul med Gigabyte.
Har haft strul med Asrock.
Har haft strul med Supermicro.

Ingen av dem är värda en självklar tumme upp för min del.

Har inte haft några såna problem öht Du får börja kopiera mina configs

Visa signatur