Stabilitetsproblem
Hej!
Har länge haft en del problem med min dator då den är instabil och generellt beter sig på konstiga sätt. Dessa beteendenden kan exempelvis vara:
- Efter man kommer tillbaka till datorn efter den varit i viloläge bara en liten stund så har alla program/fönster blivit pyttesmå så att man måste dubbelklicka på fullscreen knappen (uppe i högra hörnet)
- När man scrollar i exempelvis disc eller webbläsare eller byter tab i webbläsare så uppdateras endast halva fönstret så man måste göra något i stil med att dubbelklicka fullscreen och/eller dra runt hela fönstret runt skärmen för att få hela fönstret att uppdateras.
- När man är mitt i spelet så tappar man helt plötsligt kontroll och man får en windows-mus, vartefter man måste tabba ut och in igenom för att kunna fortsätta spela
- Det går inte att tabba in i spelet utan man måste klicka på minimeringsknappen uppe i högra hörnet av webbläsaren för att komma in.
- Screen tear högst upp i fönstret, t.ex rutan som visar alla tabs/sökning i webbläsaren och alltså inte självaste webbsidan, som endast går bort om man dubbelklickar fullscreen.
Och senså det klassiska att datorn fryser i en längre tid eller helt kraschar, vilket likt andra symptom verkar uppstå i samband med alt-tab. Det värsta är om man försöker se på en video i fullscreen. Om man då försöker att alt-tabba med videon igång i fullscreen så känns det som en tredjedels chans att datorn kraschar.
Förut en gång när jag körde OCCT så skrek den en massa CPU-fel, vartefter jag uppdaterade BIOS vilket löste problemet, OCCT aldrig gett något fel sedan dess. Jag har också gjort full ominstallation (alla filer på alla diskar rensade) av windows ett flertal gånger utan att problemen gått bort.
Är det någon som vet vad problemet kan vara? Snälla och tack c:
EDIT:
Mina specs är:
CPU: 5600x
GPU: RX 6800
PSU: Corsair RM850x
RAM: 4x8 GB DDR4 Kingston (KF3200C16D4/8GX)
Moderkort: ASUS Rog Strix B550-F
CPU-Kylare: Peerless Assassin 120 SE
Ingenting är överklockat