Permalänk

Stabilitetsproblem

Hej!

Har länge haft en del problem med min dator då den är instabil och generellt beter sig på konstiga sätt. Dessa beteendenden kan exempelvis vara:
- Efter man kommer tillbaka till datorn efter den varit i viloläge bara en liten stund så har alla program/fönster blivit pyttesmå så att man måste dubbelklicka på fullscreen knappen (uppe i högra hörnet)
- När man scrollar i exempelvis disc eller webbläsare eller byter tab i webbläsare så uppdateras endast halva fönstret så man måste göra något i stil med att dubbelklicka fullscreen och/eller dra runt hela fönstret runt skärmen för att få hela fönstret att uppdateras.
- När man är mitt i spelet så tappar man helt plötsligt kontroll och man får en windows-mus, vartefter man måste tabba ut och in igenom för att kunna fortsätta spela
- Det går inte att tabba in i spelet utan man måste klicka på minimeringsknappen uppe i högra hörnet av webbläsaren för att komma in.
- Screen tear högst upp i fönstret, t.ex rutan som visar alla tabs/sökning i webbläsaren och alltså inte självaste webbsidan, som endast går bort om man dubbelklickar fullscreen.

Och senså det klassiska att datorn fryser i en längre tid eller helt kraschar, vilket likt andra symptom verkar uppstå i samband med alt-tab. Det värsta är om man försöker se på en video i fullscreen. Om man då försöker att alt-tabba med videon igång i fullscreen så känns det som en tredjedels chans att datorn kraschar.

Förut en gång när jag körde OCCT så skrek den en massa CPU-fel, vartefter jag uppdaterade BIOS vilket löste problemet, OCCT aldrig gett något fel sedan dess. Jag har också gjort full ominstallation (alla filer på alla diskar rensade) av windows ett flertal gånger utan att problemen gått bort.

Är det någon som vet vad problemet kan vara? Snälla och tack c:

EDIT:
Mina specs är:
CPU: 5600x
GPU: RX 6800
PSU: Corsair RM850x
RAM: 4x8 GB DDR4 Kingston (KF3200C16D4/8GX)
Moderkort: ASUS Rog Strix B550-F
CPU-Kylare: Peerless Assassin 120 SE

Ingenting är överklockat

Permalänk
Medlem

Hej!

Har du kollat vad du har för temperatur på din CPU? Om den är för varm kan det vara dags att byta kylpastan på CPU:n. Det kan kanske vara dags ändå om den har suttit på länge. Använd programmet HWmonitor (gratis) för temperaturkontroll.

Dålig strömförsörjning (av olika slag) från PSU kan också ge väldigt konstiga fel.

Se även till att uppgradera drivrutiner, inte minst till GPU.

Svårt att veta exakt vad detta konstiga beteende beror på. Det kan bero på många orsaker. Du får nog testa dig fram.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Har du kollat vad du har för temperatur på din CPU? Om den är för varm kan det vara dags att byta kylpastan på CPU:n. Det kan kanske vara dags ändå om den har suttit på länge. Använd programmet HWmonitor (gratis) för temperaturkontroll.

Dålig strömförsörjning (av olika slag) från PSU kan också ge väldigt konstiga fel.

Se även till att uppgradera drivrutiner, inte minst till GPU.

Svårt att veta exakt vad detta konstiga beteende beror på. Det kan bero på många orsaker. Du får nog testa dig fram.

Temperaturen ligger runt 65 grader när jag spelar. Alla drivrutiner är uppdaterade. Konstigt nog så går det inte att starta HWinfo då den stannar på och fryser/kraschar vid "Analyzing Memory Configuarion..." När man ska starta den, spännande.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att testa minnena med Memtest86+. Det är inte alls säkert att det är minnena som är problemet, men det är enkelt att göra och ger värdefull information oavsett vad utfallet blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obindobindo:

Temperaturen ligger runt 65 grader när jag spelar. Alla drivrutiner är uppdaterade. Konstigt nog så går det inte att starta HWinfo då den stannar på och fryser/kraschar vid "Analyzing Memory Configuarion..." När man ska starta den, spännande.

Hm....ja, det är onekligen ett märkligt problem!

Kanske kan ominstallation av operativsystemet vara en lösning, för någon form av instabilitet verkar det ju vara frågan om. Frågan är bara vad och varför....

Vad har du för fabrikat och modell på dina kompnenter?
Finns dina RAM-minnen med på moderkortets QVL-lista?
Hur många RAM-stickor kör du med?
Om din CPU har inbyggd grafik, så kan du se vad som händer om du kopplar ur ditt externa grafikkort.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att du kör med 4 minnes sticks, minnes stabilitet brukar vara betydligt svårare att uppnå med 4 sticks jämfört med 2 så det kan vara att du ligger på gränsen till stabilitet och får intermittent problem på grund av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag skulle rekommendera att testa minnena med Memtest86+. Det är inte alls säkert att det är minnena som är problemet, men det är enkelt att göra och ger värdefull information oavsett vad utfallet blir.

Jag har kört memtest86 några månader sedan (samma komponenter) utan fel samt occt-minnestest som inte hittade något fel heller.

Skrivet av Trum-Petaren:

Hm....ja, det är onekligen ett märkligt problem!

Kanske kan ominstallation av operativsystemet vara en lösning, för någon form av instabilitet verkar det ju vara frågan om. Frågan är bara vad och varför....

Vad har du för fabrikat och modell på dina kompnenter?
Finns dina RAM-minnen med på moderkortets QVL-lista?
Hur många RAM-stickor kör du med?
Om din CPU har inbyggd grafik, så kan du se vad som händer om du kopplar ur ditt externa grafikkort.

Jag har installerat om operativsystemet flera gånger utan några framsteg. Jag har redigerat ursprungliga posten med mina speccs. Vad gäller QVL-lista så hittar jag nämligen inte mitt RAM-minne där: (https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-f-...).

Jag har också löst problemet med att inte kunna starta HWinfo

Permalänk
Medlem

Förlåt mig, jag tänkte nog lite för mycket, alternativt inte alls....du har ju redan skrivt vad du har för pryttlar! 😃

Okej, då så....testa att endast köra med 2 st. RAM-stickor. I moderkortets manual står det vilka RAM platser som du då ska använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obindobindo:

Jag har kört memtest86 några månader sedan (samma komponenter) utan fel samt occt-minnestest som inte hittade något fel heller.

Jag har också löst problemet med att inte kunna starta HWinfo

Även om memtest inte uppvisar några fel, så är det fortfarande så att man får bättre stabilitet med endast 2 stickor.

Hur löste du problemet med HWmonitor?

Visa signatur

Permalänk

Jag lyckas återskapa full krasch när jag tittar på en video i fullscreen och sedan alt tabbar in i spelet (windowed fullscreen på spelet). Kraschar varje gång hittills, ibland även kraschar innan jag hinner alt-tabba.

Jag tänker plocka ut 2 ram-stickor nu och se om jag kan fortsatt återskapa krascherna

Permalänk
Skrivet av Obindobindo:

Jag lyckas återskapa full krasch när jag tittar på en video i fullscreen och sedan alt tabbar in i spelet (windowed fullscreen på spelet). Kraschar varje gång hittills, ibland även kraschar innan jag hinner alt-tabba.

Jag tänker plocka ut 2 ram-stickor nu och se om jag kan fortsatt återskapa krascherna

Det tog sin tid eftersom när jag skulle lossa kylaren så följde cpu:n med så fick sätta i den igen. När datorn sedan inte startade upp igen visade det sig att några pinnar på cpu:n hade böjt sig, men lyckades böja tillbaka med nål och datorn fungerade igen. Men men, vad gäller testet så kraschar den precis likadant även nu med endast 2 stycken stickor istället för 4.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Även om memtest inte uppvisar några fel, så är det fortfarande så att man får bättre stabilitet med endast 2 stickor.

Hur löste du problemet med HWmonitor?

Det löste sig helt enkelt genom omstart av datorn. Hade någon AMD grej som övervakade hårdvaran redan, tror jag kollade runt på hotkeys och råkade slå på "Toggle performance logging". Är min gissning iaf

Permalänk
Medlem

Nästa steg är se till att köra minnet i default speeds och inte med nå XMP profil aktiverad, nu låter det som att chansen är rätt liten att det faktiskt är minnet om det inte var någon skillnad mellan 4 och 2 sticks men lika bra att testa om du inte redan kör på default speeds. Kan även vara bra att köra en full bios default setting reset potentiellt samtidigt.

Du kan även testa köra en driver wipe/reinstall för din GPU med DDU, utöver det har jag tyvärr inte så många andra användbara rekommendationer som inte involverar typ byta ut hårdvara tills du hittar problemet eller köra full system wipe.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Nästa steg är se till att köra minnet i default speeds och inte med nå XMP profil aktiverad, nu låter det som att chansen är rätt liten att det faktiskt är minnet om det inte var någon skillnad mellan 4 och 2 sticks men lika bra att testa om du inte redan kör på default speeds. Kan även vara bra att köra en full bios default setting reset potentiellt samtidigt.

Du kan även testa köra en driver wipe/reinstall för din GPU med DDU, utöver det har jag tyvärr inte så många andra användbara rekommendationer som inte involverar typ byta ut hårdvara tills du hittar problemet eller köra full system wipe.

Jag kör redan default, har inte ändrat på någon inställning efter BIOS-Flash. Inte kört DDU men gjort full ominstallation av windows 3 gånger. Tänker testa avinstallera Armoury Crate och försöka återskapa problemet därefter

Permalänk
Skrivet av Obindobindo:

Jag kör redan default, har inte ändrat på någon inställning efter BIOS-Flash. Inte kört DDU men gjort full ominstallation av windows 3 gånger. Tänker testa avinstallera Armoury Crate och försöka återskapa problemet därefter

Det var inte armoury crate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obindobindo:

Förut en gång när jag körde OCCT så skrek den en massa CPU-fel, vartefter jag uppdaterade BIOS vilket löste problemet, OCCT aldrig gett något fel sedan dess.

Var det länge sedan? Annars kan du testa och uppdatera till den senaste bios versionen och se om det gör någon skillnad.

Permalänk

Var delarna nya när du köpte dem eller begagnade?
Låter som att problemet uppstår när CPU eller GPU gör större frekvenshopp.

Är du kunnig inom överklockning?
Hade börjat med att testa CPUn.
Låter som att det är värt ett försök att göra något av följande:

Alternativ 1:
Sänk frekvens på CPUn för att den inte ska boosta lika högt.
Alternativ 2:
Testa en positiv volt off-set i curve optimizer, 5-10 räcker men håll koll på CPU-temp.

Lycka till!