Tyst hemmaburk för spelande 25-30 tkr
Hej, efter drygt 7 år är det äntligen dags att köpa en ny stationär burk.
Jag har fått hjälp här vid flertal tillfällen tidigare, vilket jag är väldigt tacksam för. Så jag tänkte ge det en ny chans.
Budget är runt 25-30 tkr, och jag har tänkt att köpa från ett och samma ställe, vilket underlättar just detta köp för min del. Så gärna Inet. Eventuellt kan det bli aktuellt att få den ihopsatt, men det lägger jag till själv i så fall.
Användningsområdet är utöver enklare grejer(Stream, Officepaket, filmer m.m)
så är tanken att spela, och då spel som CS, CK3, Civilization, EU4, Football Manager, och liknande.
Med det sagt, så vill jag inte byta dator för ofta (och inte heller uppgradera enstaka komponenter), utan ser nog helst att denna är någorlunda "framtidssäkrad" för kommande 5-6 år, utifrån ovan användningsområden, men där man ändå känner ”Bang for the buck” här och nu.
Jag vill gärna ha en väldigt tyst dator som är snabb och smidig, och inte så mycket blinkande, då den kommer stå i sovrummet.
Jag har för tillfället följande skärm: (Acer XF270HU), och har som tanke att ha kvar den ett tag till, men kommer säkert köpa ny inom 2år.
https://www.acer.com/gb-en/monitors/gaming/nitro-xf0/pdp/UM.H...
Jag har kollat runt lite bland övriga trådar i forumet och spekulerar runt följande;
Processor:
AMD Ryzen (7-serien borde väl räcka?)
Grafikkort
Har kikat lite på RX 9070 XT, typ PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound. (Behöver inte vara just det)
Chassi:
Fractal Design i chassi har jag sedan tidigare och för mig att de är tysta och fina? Antar att det gäller även de nyarea
Moderkort
Vet ej, men ska väl vara kompatibel med övriga delar….
Ram
64 gb (2X32g), är önskemålet, och jag misstänker att jag ska upp i 6 000 MHz?
Hårddisk
Jag tänker två stycken, en SSD på 2tb (för windows, spel m.m.) och gärna en extra på 4tb för ren lagring(som då kanske inte ska vara SSD?).
Nätaggregat
Har alltid tagit ett kliv högre än vad jag behövt historiskt, osäker om det är 850W eller 1000W som funkar för denna?
Kylare
Ingen jäkla aning 😊 tyst och många då misstänker jag?
Tanken är väl att köpa Windows, men har förstått att man kanske inte behöver slå till via Inet på sådant (?).
Stort tack på förhand!