Tyst hemmaburk för spelande 25-30 tkr

Permalänk

Tyst hemmaburk för spelande 25-30 tkr

Hej, efter drygt 7 år är det äntligen dags att köpa en ny stationär burk.

Jag har fått hjälp här vid flertal tillfällen tidigare, vilket jag är väldigt tacksam för. Så jag tänkte ge det en ny chans.
Budget är runt 25-30 tkr, och jag har tänkt att köpa från ett och samma ställe, vilket underlättar just detta köp för min del. Så gärna Inet. Eventuellt kan det bli aktuellt att få den ihopsatt, men det lägger jag till själv i så fall.

Användningsområdet är utöver enklare grejer(Stream, Officepaket, filmer m.m)
så är tanken att spela, och då spel som CS, CK3, Civilization, EU4, Football Manager, och liknande.

Med det sagt, så vill jag inte byta dator för ofta (och inte heller uppgradera enstaka komponenter), utan ser nog helst att denna är någorlunda "framtidssäkrad" för kommande 5-6 år, utifrån ovan användningsområden, men där man ändå känner ”Bang for the buck” här och nu.

Jag vill gärna ha en väldigt tyst dator som är snabb och smidig, och inte så mycket blinkande, då den kommer stå i sovrummet.

Jag har för tillfället följande skärm: (Acer XF270HU), och har som tanke att ha kvar den ett tag till, men kommer säkert köpa ny inom 2år.
https://www.acer.com/gb-en/monitors/gaming/nitro-xf0/pdp/UM.H...

Jag har kollat runt lite bland övriga trådar i forumet och spekulerar runt följande;

Processor:
AMD Ryzen (7-serien borde väl räcka?)

Grafikkort
Har kikat lite på RX 9070 XT, typ PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound. (Behöver inte vara just det)

Chassi:
Fractal Design i chassi har jag sedan tidigare och för mig att de är tysta och fina? Antar att det gäller även de nyarea

Moderkort
Vet ej, men ska väl vara kompatibel med övriga delar….

Ram
64 gb (2X32g), är önskemålet, och jag misstänker att jag ska upp i 6 000 MHz?

Hårddisk
Jag tänker två stycken, en SSD på 2tb (för windows, spel m.m.) och gärna en extra på 4tb för ren lagring(som då kanske inte ska vara SSD?).

Nätaggregat
Har alltid tagit ett kliv högre än vad jag behövt historiskt, osäker om det är 850W eller 1000W som funkar för denna?

Kylare
Ingen jäkla aning 😊 tyst och många då misstänker jag?

Tanken är väl att köpa Windows, men har förstått att man kanske inte behöver slå till via Inet på sådant (?).

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Min signatur fungerar bra!

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag plockade ihop

Försökt välja saker som är i lager hos inet. Om du har ett chassie du är nöjd med kan du ju använda det igen, om du inte vill sälja hela burken på en gång, Chassie är ju mycket en smaksak och är utseende inte så viktigt kan du lätt spara 1000 kr och välja tex https://www.inet.se/produkt/6905217/fractal-design-focus-2-so....

För att få en dator tyst i dagsläget så är följande saker viktigt
Ett chassi med bra ventilation och luftflöde, flera stora fläktar på låga varvtal.
CPU och GPU som drar rimliga mängder ström och som har fläktkurvor anpassade efter lågljudnivå och inte lägsta möjliga temp på CPU/GPU
Kylare till CPU och GPU som kan kyla okej med låg ljudnivå.
En 7800x3d är inte svårkyld även om temperaturen "blir" hög. En bra luftkylare med en bra fläktkurva fixar det.
Sedan gäller det att välja ett grafikkort med en bra kylare.

Överlag verkar den här datorn ganska overkill för det du skulle ha den till. Jag hade köpt en för 15000 kroch sparat pengarna till senare med det användningsmönster du har.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Tack jeppe1990 och hölmiz. Jag ska gå titta igenom dessa förslag och se hur det ser ut.

@hölmiz, av intresse avseende sistraden:
"Överlag verkar den här datorn ganska overkill för det du skulle ha den till. Jag hade köpt en för 15000 kroch sparat pengarna till senare med det användningsmönster du har."

Vad hade du plockat ihop för mina behov?

Permalänk
Medlem

[quote postid="20854169" userid="133372" name="polo_byxa"]
Tack jeppe1990 och hölmiz. Jag ska gå titta igenom dessa förslag och se hur det ser ut.

"Överlag verkar den här datorn ganska overkill för det du skulle ha den till. Jag hade köpt en för 15000 kroch sparat pengarna till senare med det användningsmönster du har."

[/quotvilken skärm har du och vilken upplösning och uppdateringsfrekvens har den? Tänker du byta skärm den närmaste tiden?
De spel du nämnt är ju inte de mest krävande. Spelar du eller tänker du att du kommer vilja spela nya grafiktunga spel?
Har du något annat du använder din dator till som video redigering, 3d modellering etc?

Med svar på dessa frågor kan jag lättare rekommendera en burk för dig. Det ovan är en burk för 25000.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

[quote postid="20854169" userid="133372" name="polo_byxa"]

[/quotvilken skärm har du och vilken upplösning och uppdateringsfrekvens har den? Tänker du byta skärm den närmaste tiden?
De spel du nämnt är ju inte de mest krävande. Spelar du eller tänker du att du kommer vilja spela nya grafiktunga spel?
Har du något annat du använder din dator till som video redigering, 3d modellering etc?

Med svar på dessa frågor kan jag lättare rekommendera en burk för dig. Det ovan är en burk för 25000.

Hej igen, det fanns en länk/info om min skärm i mitt första inlägg, men jag har:
Acer XF270HU

Angående användningsområdet, så kommer jag väl försöka lira spel framåt, men inte kanske de tyngsta spelen men säkert något schyssare spel som kan tänkas behöva bättre grafikort om några år tänker jag.
Jag kommer dock inte hålla på med någon videoredigering eller 3d-modellering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo_byxa:

Hej igen, det fanns en länk/info om min skärm i mitt första inlägg, men jag har:
Acer XF270HU

Angående användningsområdet, så kommer jag väl försöka lira spel framåt, men inte kanske de tyngsta spelen men säkert något schyssare spel som kan tänkas behöva bättre grafikort om några år tänker jag.
Jag kommer dock inte hålla på med någon videoredigering eller 3d-modellering.

Nu har jag inte optimerat denna ännu, se det mer som en riktning, men så här

Ca 10000 mindre i kostnad. Självklart också mindre prestanda, men vad jag tror till räckligt för dina behov. Om 5 år kan du köpa en ny CPU och en nya GPU och få ett ordentligt prestanda lyft om det behövs.

Dock är det lite lurigt att köpa grafikkort i denna prisklass just nu då Nvidia precis lanserat sin 5060 ti 16 GB, som är ett "vettigt kort" och AMD ska lansera 9600 serien om ett par veckor. Tror att marknaden har klarnat och förbättrat sig något om någon månad eller två.

Visa signatur