Priskoll. Hur mycket får jag för denna dator?

Permalänk

Priskoll. Hur mycket får jag för denna dator?

Hej!
Har en simpel fråga: Hur mycket kan jag sälja denna dator för?

Chassi: Fractal Design Meshify C TG (Svart/Transparent)
Mobo: Asus ROG Strix Z390-F Gaming
CPU: Intel Core i7 9700K
CPU-kylare: Noctua NH-U14S
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB (CMK16GX4M2B3000C15)
GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3060 Ti OC 8GB V2 (LHR)
PSU: Corsair RM750X V2 750W
SSD: Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S1T0BW 1TB
+nån enstaka extra 120mm fläkt i burken.

Fin och välbyggd och väl omhändertagen. Aldrig överklockad. Måttligt använd (mindre än genomsnitt åtminstone). Knäpptyst utanför spelande.

Inköpt 2019 (GPUn 2021).

Diverse bonusfrågor:
Vad anses vara kutym idag gällande andrahandsförsäljning av färdigbyggd stationär dator? Förinstallerat Windows? Sälja med/utan HDD (läste att detta var en grej numera...)? Avhämtning rimligast gissningsvis med tanke på risken att gå sönder vid frakt?
Föredrar att sälja den ihopbyggd pga smidigheten. Men antar att man kanske skulle tjäna mer på att sälja av den styckvis?

Tacksam för uppskattningshjälp!

Permalänk
Medlem

runt 3000-4000 skulle jag säga

Permalänk
Medlem

5000-7000kr

Komponenterna värda runt 5-6k, är det helt, rent, fint och snyggt och datorn är tyst och fungerar som utlovat så känns det inte omöljligt att få nån eller ett par tusenlappar till av rätt köpare.

Motivering
Permalänk
Medlem
Skrivet av trwl:

5000-7000kr

på tok för högt, MSRP på GPU var 400$ och i7 9700k runt 230$ så det skulle nästan ha tappat 0% i värde om man sålde den för 7000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

på tok för högt, MSRP på GPU var 400$ och i7 9700k runt 230$ så det skulle nästan ha tappat 0% i värde om man sålde den för 7000kr

motiverade i mitt inlägg

Permalänk
Medlem

Man kan även titta på kul, hos begagnat-kollen (english) :

https://howmuch.one/

Permalänk
Medlem

Ligger ute en dator i Sweclockers marknad nu med 3060ti fast med 5800x så lite vassare CPU. Bud låg runt 6k eller 4.5k utan GPU.

Så 5000 kan du nog få iaf.

Jag är lite nojig så jag hade nog sålt utan hårddiskar/SSD.

Annars hade jag formatet och beroende på hur köparen vill ha det hjälpt till med att köra en ny installation av Windows fram till att det bli dags att logga in.

Permalänk
Medlem

3060 ti går för 2500kr begagnat, och då finns större risk att det är någon defekt eller använts för mining under x antal år när det säljs separat.

Jämför man med blocket så börjar de billigaste jämförbara riggarna på 6500kr.
7000kr låter rimligt när det är bra komponenter, och ser ut att vara en bra rigg för 1080p gaming, men kanske tar någon vecka innan någon köper osv

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Här, där folk har lite koll, kanske 3000-4000, som Jagers är inne på. Men på Blocket eller liknande där det inte bara hänger intresserade/kunniga kanske det går att få mer.