Kortslutning i chassit pga f-panel connectorn?

Permalänk
Medlem

Kortslutning i chassit pga f-panel connectorn?

Hej!

Det är så att jag införskaffat mig en ny dator. Men har problem med att få den att fungera som det ska.

Min setup

Proccessor: I7 12700F
Mobo: Asus Strix b660 F Gaming WiFi
Minne: 64gb DDR4 Kingston FURY beast 16gb stickor.
HDD: 2TB Kingston FURY Renegade
GPU: 4080
PSU: Corsair RM750E
Chassi: Lian Li O11D EVO RGB

Har gjort en så kallad "Reversed build" i mitt chassi då datorn står på vänster sida om skrivbordet. Jag har följt manualen vid byggandes och har även erfarenhet av att bygga ihop ett 20-tal datorer under mina år.

Jag har då upptäkt ett problem med min F-panel connector, När denna är ansluten i moderkortet så cyklar error LEDs på CPU & DRAM ram och tillbaka och datorn kommer inte igång. (Ingen bild)

Det tog mig cirka två veckor att komma fram till att F-panel connectorn skapade problemet.

När datorn är ihopsatt utanför chassi och f-panel ifrån chassit är isatt, (Samt allt annat) så fungerar datorn som de ska, och POWER knappen funkar.
Men så fort moderkortet är i chassit (i skruvat, samt oskruvat) så slutar de funka. Tar jag bort f-panelen så kan jag starta datorn med skruvmejseln och det fungerar fint. Sitter och skriver ifrån den nu.

Det finns bara ett sätt att koppla in f-panelen på utifrån den layouten som finns, samt att de väl fungerade utanför chassit, så svårt att tro att det är felkopplat.

Min gissning är att de finns jordning i f-panels kontakten som någonstans skapar rundgång? Men hur tusan går jag vidare?
Komplett vill att jag skickar tillbaka chassi, men det innebär att jag måste plocka isär allt Igen, (20e gången gilt?) samt returnera den så de kan testa. I vilket fall tror jag de kommer få de att funka, och det endast var onödigt av mig.

Snälla, ge mig tips!

Visa signatur

|AMD 3700+ [KAB2E] | 512mb DDR | ASROCK DUAL-SATA2 | ATI Radeon 9600XT
|P4 2.53GHz@2,85GHz | Gigabyte GA-8SG800 |256mb DDR333 | GeForce TI200
|Server: Celeron 1,0Ghz | 128Mb 133 | TNT2

Permalänk
Medlem

Om du har en multimeter så är väl en bra start att mäta att allt är som det ska med kontakten. Det ska normalt inte vara någon kontakt mellan POWER SW-stiften men kortslutning när knappen trycks in, och samma med reset-knappen. POWER LED-stiften ska inte ha någon kontakt oavsett.

Annars om du vågar så bör det vara relativt lätt att koppla ur stiften ur kontakten genom att sätta t.ex. en liten skruvmejsel mellan stift och plastbiten som håller den på plats, så att du kan testa med t.ex. bara power-knappen inkopplad för att försöka ringa in problemet mer.

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt så haj på multimeter, men kan köpa en på biltema, vad specifikt ska jag göra? Kolla om varje pin har kontakt med vad?

Visa signatur

|AMD 3700+ [KAB2E] | 512mb DDR | ASROCK DUAL-SATA2 | ATI Radeon 9600XT
|P4 2.53GHz@2,85GHz | Gigabyte GA-8SG800 |256mb DDR333 | GeForce TI200
|Server: Celeron 1,0Ghz | 128Mb 133 | TNT2

Permalänk
Medlem
Skrivet av EfLoX:

Är inte riktigt så haj på multimeter, men kan köpa en på biltema, vad specifikt ska jag göra? Kolla om varje pin har kontakt med vad?

Power och reset är två pinnar var, normalt ska det inte vara någon kontakt mellan dem (d.v.s oändligt motstånd, visas ofta som O.L) men när man trycker in knappen så blir det istället kortslutning mellan pinnarna (~0Ω). Samma som när du startar datorn med skruvmejsel med andra ord.

Men att mäta på kontakten blir kanske svårt när allt är monterat. Du skulle kunna mäta på pinnarna på moderkortet när moderkortet är monterat för att kolla att det inte är någon kontakt mellan power + och - samt reset + och -, så att det inte är någon kortslutning mot chassit som får moderkortet att tro att någon av knapparna hela tiden är intryckt. Men det är nog tyvärr ett knepigt problem att felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EfLoX:

Om du har en ficklampa så kan du ordna två trådar till den och på så sätt få ett "instrument" som berättar om du har "kontaktt" / "kortslutning".

En del multimetrar har en "Diod" funktion som piper när det är en sluten krets. Annars använder du Ohm-mätning (hästskon) och skall då få ett värden närmare noll när du har en kortslutning (intryckt kontakt).

Oavsett metod så mäter du på de två trådarna som går till strömbrytaren, sedan kontrollmäter du vardera tråden mot någon punkt på chassit som är ren metall. Det är bara när knappen är intryckt som du skall ha icke-noll på de två sladdarna, alla andra varianter skall alltid vara noll.

All mätning skall ske med stickproppen urdragen, och ficklampsmetoden skall inte användas på moderkortet p.g.a. strömkällan i lampan.