Hej!
Det är så att jag införskaffat mig en ny dator. Men har problem med att få den att fungera som det ska.
Min setup
Proccessor: I7 12700F
Mobo: Asus Strix b660 F Gaming WiFi
Minne: 64gb DDR4 Kingston FURY beast 16gb stickor.
HDD: 2TB Kingston FURY Renegade
GPU: 4080
PSU: Corsair RM750E
Chassi: Lian Li O11D EVO RGB
Har gjort en så kallad "Reversed build" i mitt chassi då datorn står på vänster sida om skrivbordet. Jag har följt manualen vid byggandes och har även erfarenhet av att bygga ihop ett 20-tal datorer under mina år.
Jag har då upptäkt ett problem med min F-panel connector, När denna är ansluten i moderkortet så cyklar error LEDs på CPU & DRAM ram och tillbaka och datorn kommer inte igång. (Ingen bild)
Det tog mig cirka två veckor att komma fram till att F-panel connectorn skapade problemet.
När datorn är ihopsatt utanför chassi och f-panel ifrån chassit är isatt, (Samt allt annat) så fungerar datorn som de ska, och POWER knappen funkar.
Men så fort moderkortet är i chassit (i skruvat, samt oskruvat) så slutar de funka. Tar jag bort f-panelen så kan jag starta datorn med skruvmejseln och det fungerar fint. Sitter och skriver ifrån den nu.
Det finns bara ett sätt att koppla in f-panelen på utifrån den layouten som finns, samt att de väl fungerade utanför chassit, så svårt att tro att det är felkopplat.
Min gissning är att de finns jordning i f-panels kontakten som någonstans skapar rundgång? Men hur tusan går jag vidare?
Komplett vill att jag skickar tillbaka chassi, men det innebär att jag måste plocka isär allt Igen, (20e gången gilt?) samt returnera den så de kan testa. I vilket fall tror jag de kommer få de att funka, och det endast var onödigt av mig.
Snälla, ge mig tips!