Varför stannar laddning av sidor via wifi?

Permalänk
Medlem

Varför stannar laddning av sidor via wifi?

Jag har en Asus TUF Gaming AX4200 och kör wifi på mobilen. Helt plötsligt är det väldigt segt att ladda in sidor efter att ha tryckt på en länk som tex föreslagna nyheter på mobilen. Ibland går det, ibland stannar inläsning av sidan. Ibland är lösningen att ladda om sidan, andra gånger slår jag på mobilt internet för att snabbt hämta sidan. Jag börjar tröttna och undrar om någon har en idé vad jag ska göra för att lösa problemet.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Har samma problem med RT-AX59U på senaste tiden. Provat byta DNS till Quad9 och Google men inget verkar hjälpa Lagomt irriterande och händer endast på mobilen.

Har Bredband2 ifall det är något på leverantörsnivå? Dock helt annan del av landet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag har en Asus TUF Gaming AX4200 och kör wifi på mobilen. Helt plötsligt är det väldigt segt att ladda in sidor efter att ha tryckt på en länk som tex föreslagna nyheter på mobilen. Ibland går det, ibland stannar inläsning av sidan. Ibland är lösningen att ladda om sidan, andra gånger slår jag på mobilt internet för att snabbt hämta sidan. Jag börjar tröttna och undrar om någon har en idé vad jag ska göra för att lösa problemet.

Finns det någon inbyggd adblocker?

edit: Annars är väl klassikern att uppdatera routern. Ev kolla om den har stöd för ex dd-wrt som fw istället. Brukar lösa en del egenheter.
Vad kör du för dns på routern/dhcp-servern?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

edit: Annars är väl klassikern att uppdatera routern. Ev kolla om den har stöd för ex dd-wrt som fw istället. Brukar lösa en del egenheter.

DD-WRT kör så vitt jag vet på Qualcomm i WiFi 6-generationen eftersom deras tidigare fokus Broadcom är kört eftersom det är mer stängt än någonsin. Asus AX-4200 är Mediatek och har stöd i OpenWrt, även om det varit lite strul när Asus uppdaterat sin bootloader.

Vad gäller själva problemet så är ju felsökning på mobil en utmaning. Jag hade börjat med laptop på WiFi och utvecklarverktyget i en webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag hade liknande för någon dag sedan, vissa sidor kom jag inte åt alls och kunde inte "connecta" till spelservrar på plattan eller world of tanks t ex på datorn. Jag misstänker att det hade något med GlobalConnect att göra då de tycktes ha större problem i göteborg och var upptagna med att "köpa mer kapacitet". För tillfället tycks de ha två olika problem i Stockholm med okänd anledning som de "jobbar" på. De beskriver inte vilka områden i Sthlm, utan endast att flertalet kunder är drabbade och felorsak som "okänd".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Bara i Safari men detta sker i Chrome. Routern uppdaterar sig själv och hade senaste FW.
Ok, dd-wrt kanske kan vara något. DNS och dhcp vet jag inte. Allt är automatiskt förutom lösenord, kanal etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Bara i Safari men detta sker i Chrome. Routern uppdaterar sig själv och hade senaste FW.
Ok, dd-wrt kanske kan vara något. DNS och dhcp vet jag inte. Allt är automatiskt förutom lösenord, kanal etc.

Okej. I firefox kan man trycka F12 och sedan på "network" och uppdatera (utvecklarverktyget som @KAD föreslog. Då ser man allt den försöker göra för att komma framåt i webläsaren. Dvs om en sida (domän) inte fungerar så ser man varför den inte svarar. Detta kanske kan peka på något problem att utgå ifrån.

Minns inte inställningen exakt men under nätverk/wifi på mobilen så kan du där välja något i stil med: nätverksdetaljer->dns, där kan du se vilken(a) dnser mobilen använder sig av. Här bör du ha det du själv satt på dhcp-servern, ev så pekar det till din router bara om du inte ändrat på något.
Då får du kolla i routern om det finns någon dns där, vanligen så används ju operatörens, men du kan fylla i egna istället. Under LAN->dhcp->...

orsaken till att jag föreslåg dd-wrt var för att du skulle, utöver få stabilare routern vanligtvis, så skulle du slippa ev konstiga saker som asus lagt in själv.

Är det bara Din mobil som strular?
Har du nå vpn eller dylikt program som kan påverka anslutningen?

Visa signatur

.