Trådlöst internet dåligt, för gammal router?

Permalänk
Medlem

Trådlöst internet dåligt, för gammal router?

Hej,

Mitt trådlösa internet fungerar inte riktigt som det ska. Om jag streamar något (t ex musik, radio) via det så pausar streamen med jämna mellanrum och sen återupptas. Det gör att jag får använda mobilens internet till att streama sånt här.

Även när jag streamar film via mitt trådlösa internet så blir det stora "eftersläpningar" när något i filmen rör sig snabbt.

Jag misstänker att kanske har detta något med routern att göra? Den börjar bli gammal nu, ca 10 år gammal faktiskt. Jag har tyvärr inte råd att köpa en ny router, men tänkte om det kan hjälpa att fabriksåterställa den? Vad tror ni? Eller har ni något annat förslag?

Verkar som det bara är problem med det trådlösa. Har inte märkt något på datorn som är inkopplad med nätveriskabel.

Ska också prova nu att använda routerns 5 GHz-band istället och se om det blir bättre. Men kom gärna med förslag och tips, utöver det.🙂

Permalänk
Medlem

Har du testat starta om den? De har ofta nån memory leak som gör den långsammare över tid.

Har du testat uppgradera den? Nya mjukvara har förmodligen bättre stabilitet än äldre.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Inte mycket att gå på men några generella tips.

Uppdatera mjukvaran om det går.
Använd 5GHz om det går.
Se över kanal valen på både 2,4- och 5GHz
Testa sitta närmare om det går för att se om det är lika dant.
Var har du din router? Kan du flytta den? kanske ha den högre upp?

Trasigt wifi är ju skit, med tanke på vad man betalar i månaden för internet så över väg en en ny router så du faktiskt kan nyttja det du betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Har du testat starta om den? De har ofta nån memory leak som gör den långsammare över tid.

Har du testat uppgradera den? Nya mjukvara har förmodligen bättre stabilitet än äldre.

Instämmer!

Är den så pass gammal så kanske det inte finns ny FW, men absolut värt att testa. Men beroende på modell så kanske Merlin FW Finns, men du har inte nämnt vilket produkt du har.

Oavsett så är en omstart / factory default ett bra nästa steg.

Hur många trådlösa enheter använder du mot routern?

Om du I övrigt är nöjd med en 10 år gammal router, och skulle den inte fungera så kostar en begagnad nog inte merän 200-300kr. Även om jag såklart förstår din situation och budget.

Permalänk

Skulle säga att i de flesta fall så är sällan router som blir "för gammal" visst den får inte längre några säkerhetsfixar mende blir högst sällan sämre än de var från början.

En försämring på trådlös komunikation brukar oftast bero på att luftrummet fått ökad konkurens av grannar och mer utrustning som konkurerar i luftrummet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle säga att i de flesta fall så är sällan router som blir "för gammal" visst den får inte längre några säkerhetsfixar mende blir högst sällan sämre än de var från början.

En försämring på trådlös komunikation brukar oftast bero på att luftrummet fått ökad konkurens av grannar och mer utrustning som konkurerar i luftrummet.

eller om den har externa antenner som skruvas i, så kan dessa har knuffats till tillräckligt många gånger för att det ska vara usel kontakt mellan antennen och sändarkretsen.

Inte direkt ovanligt att routers är inkastade i garderober etc...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

eller om den har externa antenner som skruvas i, så kan dessa har knuffats till tillräckligt många gånger för att det ska vara usel kontakt mellan antennen och sändarkretsen.

Inte direkt ovanligt att routers är inkastade i garderober etc...

Ja fysisk åverkan kan ju också ge div symptom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Lite mer info nedan.

- Routern är en Asus RT-AC51U.
- Den har senaste firmware, den sista som kom ut för några år sedan.
- Jag har startat om den några gånger utan resultat.
- Den står i hallen, och ofta är jag ca 1-2 meter ifrån den med mobilen, och den har stått där den står ganska länge, flera år, och det har funkat bra tills för någon vecka sen.
- Jag använder mobiltelefonen, och smart-tv:n mot routern.(smart-tv:n står i ett annat rum än routern, kanske upp emot 10 meter rak väg).

Ska kolla hur antennerna sitter.

Det kan hända att det blivit bättre när jag bytte till 5 GHz bandet, ska prova vidare detta någon dag och se.
Jag återkommer när jag prövat detta + ev andra steg ni skriver.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om det är bärbar Windows kan det bero på att nätverkskortet går ned i vila, det kan man stänga av. Det kan också vara att roaming är satt för aggressivt, man kan sänka det. Båda i Kontrollpanelen > Enhetshanteraren > Nätverkskort. Jag fixade tjejens dator idag, och hon har inte klagat ännu. (Routern är ny här och har senaste firmware.) Man kan också kolla om routern har optimalt band och frekvens.

Permalänk
Hedersmedlem

@niklaeri Vilken operatör har du? Kanske du kan få en router från din ISP tills du kan köpa en egen.
Hatar iofs. operatörernas nedlåsta routers, men din är så pass gammal att t.o.m. ex. Felias router lär prestera bättre.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...