Permalänk
Medlem

DIY Mediacentral?

Får inte plats med äkta mediacentral för fiber, router mm så har allt på väggen idag. Funderar på lösningar att dölja det med. Kanske sätta en Ikea bestå (https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-stomme-vit-60245919/) eller liknande. Ta bort baksidan och sätta något vinkeljärn eller liknande?

Hur har ni gjort? 🙂

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Framgår ju inte riktigt hur resterande hushåll ser ut...

I lägenheter (iaf de jag har bott i), så har inkommande internet dykt upp i hallen, och längs golvet.
Kan ett skoskåp vara ett alternativ?
Jag har ett sånt här: https://www.ikea.com/se/sv/p/staell-skoskap-4-fack-vit-60530266/
Förvisso med skor i, då min fiber i huset istället kommer in från vinden.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Framgår ju inte riktigt hur resterande hushåll ser ut...

I lägenheter (iaf de jag har bott i), så har inkommande internet dykt upp i hallen, och längs golvet.
Kan ett skoskåp vara ett alternativ?
Jag har ett sånt här: https://www.ikea.com/se/sv/p/staell-skoskap-4-fack-vit-60530266/
Förvisso med skor i, då min fiber i huset istället kommer in från vinden.

Ah detta är ett separat rum där jag har hemmakontor och lite förvaring, garderober. Ja skoskåp är nog en bra idé!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ah detta är ett separat rum där jag har hemmakontor och lite förvaring, garderober. Ja skoskåp är nog en bra idé!

Som jag skrev i en tråd tidigare idag. Ta en bild och ladda upp, det kommer garanterat underlätta för oss som skriver i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Som jag skrev i en tråd tidigare idag. Ta en bild och ladda upp, det kommer garanterat underlätta för oss som skriver i tråden.

Svarta routern ligger bara löst då jag ska byta den till en ny ubiquity dito (i vitt). Men den ska också upp på väggen där såklart. Eftersom jag har uttag på vänster sida där hade ett skåp behövt ha drygt 250mm djup.

Ett alternativt kan ju också vara att sätta en möbel framför eller nåt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

Svarta routern ligger bara löst då jag ska byta den till en ny ubiquity dito (i vitt). Men den ska också upp på väggen där såklart. Eftersom jag har uttag på vänster sida där hade ett skåp behövt ha drygt 250mm djup.

Ett alternativt kan ju också vara att sätta en möbel framför eller nåt.

Båda dina alternativ låter vettiga. Personligen skulle jag ha valt en möbel rent tillfälligt, för den där sättningsskadan bredvid din fiberomvandlare ser ganska så seriös ut och något som bör undersökas inom en snar framtid. Med tur så är det enbart i ytskiktet och inte i bärande konstruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Båda dina alternativ låter vettiga. Personligen skulle jag ha valt en möbel rent tillfälligt, för den där sättningsskadan bredvid din fiberomvandlare ser ganska så seriös ut och något som bör undersökas inom en snar framtid. Med tur så är det enbart i ytskiktet och inte i bärande konstruktioner.

Nä det är bara spånskivan som rört sig, förre ägaren spacklade inte med pappremsor. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nä det är bara spånskivan som rört sig, förre ägaren spacklade inte med pappremsor. 😅

Skönt det. Men åter till topic då, jag rekommenderar dig att kolla på 20x10mm kabelkanaler hos Kjell & Co. Använder du dig sen av tillhörande vinklar till sagda kabelkanal så kan det bli riktigt snyggt rent estetiskt. Sen kan du självklart snygga till det ännu mera om du väljer att plocka bort eluttaget under din CPE utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Skönt det. Men åter till topic då, jag rekommenderar dig att kolla på 20x10mm kabelkanaler hos Kjell & Co. Använder du dig sen av tillhörande vinklar till sagda kabelkanal så kan det bli riktigt snyggt rent estetiskt. Sen kan du självklart snygga till det ännu mera om du väljer att plocka bort eluttaget under din CPE utrustning.

Funderat på det. Största problemet är fiber kabeln som är svår att dra snyggt. Nej uttaget får vara, det har jag precis fått monterat. 😂 Satt elradiator där som jag bytt till vattenburet och behövde göra något med kabeln.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Funderat på det. Största problemet är fiber kabeln som är svår att dra snyggt. Nej uttaget får vara, det har jag precis fått monterat. 😂 Satt elradiator där som jag bytt till vattenburet och behövde göra något med kabeln.

Okej. När fick du fibern indraget? Jag tänkte mestadels på att plockar du bort eluttaget så skulle det bli snyggare rent estetiskt när du väl installerar kabelkanaler. Väljer du att använda kabelkanaler så bör du också byta ut patchkablarna, annars kommer du få det svårt när det kommer till eventuella vinklar.