ASUS Router - Kan endast logga in i inställningar från specifik dator

Permalänk

ASUS Router - Kan endast logga in i inställningar från specifik dator

Halloj Sweclockers.

Nätverket här hemma drivs av en ASUS TUF RT-AX5400 router inköpt för cirka 1,5 år sedan.
När jag försöker logga in på routerns lokala hemsida för inställningar, router.asus.com, eller motsvarande IP adress, 192.168.0.0, så kommer jag fram till inloggningsfönstret som förväntat, dvs jag har INTE detta problem: tråd.

Trots att jag skriver in rätt användare och lösenord på min huvuddator vägrar routern logga in mig. Det samma gäller de andra tre datorerna här hemma samt samtliga telefoner.
Dock finns ett undantag: Den laptop som jag gjorde out-of-the-box setupen på, där loggas jag felfritt in varje gång, med samma användare/lösenord, på första försöket.
Sagda laptop börjar nu bli lite väl till åren kommen, även om den fortfarande fungerar felfritt.

Är det någon annan som haft detta problem?
Jag har försökt flera gånger att göra fabriksåterställning av routern, men det slutar ändå med samma problem som ovan.
Under setup efter en reset vägrar dessutom någon annan dator än den nämnda laptopen hitta routern oavsett om WiFi eller kabel används. Detta omöjliggör i sin tur att initiell setup görs av annan enhet än den åldrade laptopen.

All hjälp uppskattas då mitt nätverk för tillfället administrativt är beroende av att den enskilda laptopen fortfarande är vid liv och vill helst få detta åtgärdat innan den dag då den laptopen kastar in handduken.

Tack på förhand.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Säker på att routern har 192.168.0.0 som adress?

Har du andra routrar/switchar eller annat inkopplat på nätverket utöver datorer?

Kollat så att du har dynamisk gateway på alla datorer?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Är du verkligen säker på att routern har 192.168.0.0 adress och inte 192.168.1.1? För googlar man på den modellen så verkar 192.168.1.1 vara fabriks "default" ip addressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Halloj Sweclockers.

Nätverket här hemma drivs av en ASUS TUF RT-AX5400 router inköpt för cirka 1,5 år sedan.
När jag försöker logga in på routerns lokala hemsida för inställningar, router.asus.com, eller motsvarande IP adress, 192.168.0.0, så kommer jag fram till inloggningsfönstret som förväntat, dvs jag har INTE detta problem: tråd.

Trots att jag skriver in rätt användare och lösenord på min huvuddator vägrar routern logga in mig. Det samma gäller de andra tre datorerna här hemma samt samtliga telefoner.
Dock finns ett undantag: Den laptop som jag gjorde out-of-the-box setupen på, där loggas jag felfritt in varje gång, med samma användare/lösenord, på första försöket.
Sagda laptop börjar nu bli lite väl till åren kommen, även om den fortfarande fungerar felfritt.

Är det någon annan som haft detta problem?
Jag har försökt flera gånger att göra fabriksåterställning av routern, men det slutar ändå med samma problem som ovan.
Under setup efter en reset vägrar dessutom någon annan dator än den nämnda laptopen hitta routern oavsett om WiFi eller kabel används. Detta omöjliggör i sin tur att initiell setup görs av annan enhet än den åldrade laptopen.

All hjälp uppskattas då mitt nätverk för tillfället administrativt är beroende av att den enskilda laptopen fortfarande är vid liv och vill helst få detta åtgärdat innan den dag då den laptopen kastar in handduken.

Tack på förhand.

Default IP adress till din router är 192.168.1.1, 192.168.0.1 är oftast ip adressen till den eventuella router/modem du fått från din ISP.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du råkat ställa in att du bara ska kunna logga in från just den datorn?

Administration -> System
Scrolla längst ned till Fjärråtkomstkonfig, namnet till trots finns det även inställningar som begränsar inloggning från datorer på LAN.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Det är inte så att du råkat ställa in att du bara ska kunna logga in från just den datorn?

Administration -> System
Scrolla längst ned till Fjärråtkomstkonfig, namnet till trots finns det även inställningar som begränsar inloggning från datorer på LAN.

Dubbelkollade detta, men de inställningarna är satta till 'Nej' på restrict access. Dubbelkollade med 'tillåt WAN' på 'ja' också, ingen skillnad.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av shugge:

Säker på att routern har 192.168.0.0 som adress?

Har du andra routrar/switchar eller annat inkopplat på nätverket utöver datorer?

Kollat så att du har dynamisk gateway på alla datorer?

Skrivet av madmax:

Är du verkligen säker på att routern har 192.168.0.0 adress och inte 192.168.1.1? För googlar man på den modellen så verkar 192.168.1.1 vara fabriks "default" ip addressen.

Skrivet av Joshua2024:

Default IP adress till din router är 192.168.1.1, 192.168.0.1 är oftast ip adressen till den eventuella router/modem du fått från din ISP.

Ni har alla tre hängt upp er på inloggningssidans IP, dvs att komma fram till inloggningssidan där man skriver in användarnamn och lösenord. Tråden jag länkade till en annan användare med ASUS router i min OP hade just det problemet. Som sagt, det problemet har inte jag i detta fall.

Jag må ha skrivit fel på IP adressen i mitt orginalinlägg, men oavsett så jag kommer fram till rätt sida, jag har mest använt DNS-adressen, HTTP(S)://router.asus.com (dvs både HTTP och HTTPS), men även den 'rena' IPv4 adressen har används, som mycket riktigt är 192.168.1.1.

Problemet är att routern vägrar acceptera 'rätt' användarnamn och lösenord från alla datorer utom en, där det fungerar.
Hemsida / IP som använts, användarnamn, lösenord, etc. är det samma. Endast vilken dator som åtkomst sker ifrån är förändrad mellan det som fungerar och inte fungerar.

Visa signatur

fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Ni har alla tre hängt upp er på inloggningssidans IP, dvs att komma fram till inloggningssidan där man skriver in användarnamn och lösenord. Tråden jag länkade till en annan användare med ASUS router i min OP hade just det problemet. Som sagt, det problemet har inte jag i detta fall.

Jag må ha skrivit fel på IP adressen i mitt orginalinlägg, men oavsett så jag kommer fram till rätt sida, jag har mest använt DNS-adressen, HTTP(S)://router.asus.com (dvs både HTTP och HTTPS), men även den 'rena' IPv4 adressen har används, som mycket riktigt är 192.168.1.1.

Problemet är att routern vägrar acceptera 'rätt' användarnamn och lösenord från alla datorer utom en, där det fungerar.
Hemsida / IP som använts, användarnamn, lösenord, etc. är det samma. Endast vilken dator som åtkomst sker ifrån är förändrad mellan det som fungerar och inte fungerar.

Jag ställde flera frågor i mitt inlägg, men du hänger upp dig på just frågan om ip adressen.

Har du något annat utöver just routern och datorerna på nätverket? Någon typ av konflikt är ju troligt om du enbart hittar router från den gamla laptopen efter reset.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag ställde flera frågor i mitt inlägg, men du hänger upp dig på just frågan om ip adressen.

Har du något annat utöver just routern och datorerna på nätverket? Någon typ av konflikt är ju troligt om du enbart hittar router från den gamla laptopen efter reset.

Tror samma sak.

Du har inte olika IP på maskinerna? Du når bara routern från samma ipspann, ex 192,168.1.x i detta fall. Får maskinerna ip från en annan enhet och hamnar utanför detta så fungerar det inte.

Så jag skulle som sagt också gissa på en konflikt med flera DHCP servrar men där din fungerande laptop är satt till fast ip och inte dhcp. Därav fungerar det från laptoppen.

Permalänk
Medlem

Har du rätt användarnamn? admin och Admin är ej samma.

Har du kopplat kabeln direkt i routern och inte via nån switch eller liknande

Skriv gärna mer info. Vilken ip, operativsystem webbläsare har laptopen och datorn som ej fungerar?

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ursäkta, var lite väl trött i går kväll.

Den nämnda routern (AX5400) är direkt kopplat till ingående WAN där lgh får in internet. I sin tur har den följande anslutet till vardags:

• LAN 1: min gaming PC, ansluten med Cat 6 Ethernetkabel till routerns LAN 1 port (via kablage som går genom väggen, cirka 8 meter)

• LAN 2: cat 5.e kabel till gästrum, ingen enhet ansluten

• LAN 3: IP-TV box, cirka 5 meter cat 6 kabel

• LAN 4: LG TV för att få fungerande smart-tv appar (netflix etc.)

• WiFi anslutet: RP-AC55 Extender (konstant), 1 Google Pixel telefon (konstant, oftast via extendern), Laptop (ansluten vid användning, 50/50 via router eller extender), dator nr 2 (ytterst sällan använd idag, direkt ansluten till router vid bruk) dator 3 (knappt nämnvärd då den inte varit inkopplad eller ens haft strömkabel till nätagg på 3 år, samlar damm i skrubben)

Datorn som är inkopplad i LAN 1 är den jag vill få åtkomst med, som ett minimum, men som inte fungerar.
Laptopen i fet stil är datorn som jag kommer åt inställningarna med, oavsett anslutning. För laptopen har jag verifierat att följande fungerar: Ansluten via WiFi, direkt Laptop <-> Router. Laptop <-> via extender <-> router, direkt genom att utnyttja kabeln i sovrummet som slutar i LAN-port 2.
Oavsett hur jag anslutit laptopen så fungerar åtkomst, medan datorn som är ansluten via LAN 1 inte får åtkomst.
Jag har även testat att byta vilken port i LAN 1 är ansluten till (dvs bytt så den temporärt använt LAN 2, 3, eller 4), utan att resultatet ändras. Jag har även temporärt anslutit den fungerande laptopen med en kabel till LAN 1, och det fungerar.

Skrivet av SuperNova:

Tror samma sak.

Du har inte olika IP på maskinerna? Du når bara routern från samma ipspann, ex 192,168.1.x i detta fall. Får maskinerna ip från en annan enhet och hamnar utanför detta så fungerar det inte.

Så jag skulle som sagt också gissa på en konflikt med flera DHCP servrar men där din fungerande laptop är satt till fast ip och inte dhcp. Därav fungerar det från laptoppen.

Hur dubbelkollar jag detta? Om detta är olika, hur ändrar jag felaktigt IP-spann respektive DHCP-server?

Visa signatur

fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Har du rätt användarnamn? admin och Admin är ej samma.

Har du kopplat kabeln direkt i routern och inte via nån switch eller liknande

Skriv gärna mer info. Vilken ip, operativsystem webbläsare har laptopen och datorn som ej fungerar?

Se dels mitt svar till Shugge för hela 'nätverkskartan'.
Laptopen rullar Win 10 och Gaming-PCn Win 11, men problemet med anslutning till routerns inställningar är inte nytt, utan fanns även innan Gaming-PCn uppgraderades från Win 10 till Win 11, med samma 'symptom' på problemet.
På båda datorerna har jag testat att komma åt routern i både Firefox, Chrome och Edge. För Firefox och Edge har jag dessutom testat både 'vanlig' webläsare samt incognito-läge, men mönstret är det samma, dvs Laptopen kommer in, den stationära gör det inte.

Visa signatur

fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Ursäkta, var lite väl trött i går kväll.

Den nämnda routern (AX5400) är direkt kopplat till ingående WAN där lgh får in internet. I sin tur har den följande anslutet till vardags:

• LAN 1: min gaming PC, ansluten med Cat 6 Ethernetkabel till routerns LAN 1 port (via kablage som går genom väggen, cirka 8 meter)

• LAN 2: cat 5.e kabel till gästrum, ingen enhet ansluten

• LAN 3: IP-TV box, cirka 5 meter cat 6 kabel

• LAN 4: LG TV för att få fungerande smart-tv appar (netflix etc.)

• WiFi anslutet: RP-AC55 Extender (konstant), 1 Google Pixel telefon (konstant, oftast via extendern), Laptop (ansluten vid användning, 50/50 via router eller extender), dator nr 2 (ytterst sällan använd idag, direkt ansluten till router vid bruk) dator 3 (knappt nämnvärd då den inte varit inkopplad eller ens haft strömkabel till nätagg på 3 år, samlar damm i skrubben)

Datorn som är inkopplad i LAN 1 är den jag vill få åtkomst med, som ett minimum, men som inte fungerar.
Laptopen i fet stil är datorn som jag kommer åt inställningarna med, oavsett anslutning. För laptopen har jag verifierat att följande fungerar: Ansluten via WiFi, direkt Laptop <-> Router. Laptop <-> via extender <-> router, direkt genom att utnyttja kabeln i sovrummet som slutar i LAN-port 2.
Oavsett hur jag anslutit laptopen så fungerar åtkomst, medan datorn som är ansluten via LAN 1 inte får åtkomst.
Jag har även testat att byta vilken port i LAN 1 är ansluten till (dvs bytt så den temporärt använt LAN 2, 3, eller 4), utan att resultatet ändras. Jag har även temporärt anslutit den fungerande laptopen med en kabel till LAN 1, och det fungerar.

Hur dubbelkollar jag detta? Om detta är olika, hur ändrar jag felaktigt IP-spann respektive DHCP-server?

Kontrollera vilket IP de olika maskinerna har.
Windows: CMD och skriv ipconfig /all
Linux: terminal och skriv ifconfig -a
Telefoner osv: kolla i inställningarna.

Alla maskiner ska ligga på samma nät, ex 192.168.0.x
Ligger vissa maskiner på tex 192.168.0.x och andra på 192.168.1.x så har du två DHCP servrar igång alternativt satt ip manuellt. Sätta statisk ip gör du i inställningarna för nätverk på varje dator.

Har du flera DHCP servrar igång så stänger du bara av alla utom routerns.

När du säger IPTV-box, menar du då en öiten enhet som endast är för just tv (med fjärrkontroll osv) eller har du flyttat mediaomvandlaren från uttaget i väggen där internet kommer in, in till vardagsrummet? Är det en ren IPTV-box så bör det inte vara något problem. Är det mediaomvandlaren så blir det knasigt.

Mediaomvandlare brukar köra TV via ett eget vlan, så jag tror inte detta är fallet här.

Jag gissar ändå på att du har satt fel IP på maskinerna. Datorn med kabel direkt i routern borde få IP från routern först...
Eller så har du låst access till routern på något sätt, ex via MAC-adress.

Men posta IP på maskinerna som fungerar resp inte fungerar samt IP på router, extender osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ligger vissa maskiner på tex 192.168.0.x och andra på 192.168.1.x så har du två DHCP servrar igång alternativt satt ip manuellt. Sätta statisk ip gör du i inställningarna för nätverk på varje dator.

När du säger IPTV-box, menar du då en öiten enhet som endast är för just tv (med fjärrkontroll osv) eller har du flyttat mediaomvandlaren från uttaget i väggen där internet kommer in, in till vardagsrummet? Är det en ren IPTV-box så bör det inte vara något problem. Är det mediaomvandlaren så blir det knasigt.

Mediaomvandlare brukar köra TV via ett eget vlan, så jag tror inte detta är fallet här.

Jag gissar ändå på att du har satt fel IP på maskinerna. Datorn med kabel direkt i routern borde få IP från routern först...

Men posta IP på maskinerna som fungerar resp inte fungerar samt IP på router, extender osv osv.

I tillägg till ovan så skulle jag även föreslå att du kopplar ur reapetern/extendern och övrigt så att du enbart har datorer kopplat till routern.

Kommer du åt routern från alla datorer då?

Om ja, får du det fortfarande när du lägger till repeatern/extendern i LAN:et?

Om ja, får du det fortfarande om du kopplar in din ip-tv box?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

cmd-> ipconfig /all ger följande:

Gaming PC:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : <Gaming PC>
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GbE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 04-42-1A-EB-CB-08
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::c84:3837:22a5:1897%4(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.145(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Saturday, 31 May 2025 09:31:00
Lease Expires . . . . . . . . . . : Sunday, 1 June 2025 09:54:59
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 184828442
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-29-3C-47-DC-04-42-1A-EB-CB-08
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Laptop

:
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : <Laptop>
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Mixed
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Wireless LAN adapter WiFi:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL88822BE 802.11ac PCIe Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 80-2B-F9-75-A1-15
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::375a:5fb9:2eee:3622%7(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.199(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 30 May 2025 15:22:45
Lease Expires . . . . . . . . . . : 01 June 2025 01:26:45
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 92285945
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-23-52-B3-B5-84-A9-3E-56-C7-BA
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
(fet stil min anmärkning)

IP på router är 192.168.1.1, telefonen min dyker upp som 192.168.1.72.
Extendern är satt till 'AI mesh' läge, och verkar inte få sin egen IP, men jag har tidigare testat att inte ha den i Mesh-läge, vilket inte påverkat åtkomst varken positivt eller negativt.

När jag säger IPTV menar jag boxen under TVn som har ström och Ethernetkabel in, HDMI till TV ut, och har fjärrkontroll med vilken man styr t.ex. kanalval. I själva routern har jag en inställning under LAN->IPTV där LAN port 4 lyssnar på 'VID 46', vilket tydligen var det man ska ha om man har IPTV från Telenor. LAN 4 är sedan kopplad med kabel till boxen under tvn.
Det följde med en router från ISP när abonnemang tecknades med inbyggd omvandlare också, men både ISP och forumet här rekommenderade att skippa den om den egna routern klarade att agera omvandlare internt (dvs använda ovan inställningar).

Om det nu skulle vara MAC-adress låst access av någon anledning, hur ändrar jag detta?

Visa signatur

fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Vad säger loggen i routern om de korrekta respektive ”felaktiga” inloggningarna?

Om det inte ger något så skulle jag nog ha jämfört korrekt och felaktigt inloggningsförfarande i webbläsarens utvecklingsverktyg och kikat efter HTTP-statuskod och eventuella felmeddelanden som inte exponeras i GUI.

GUI bör absolut inte vara exponerat mot WAN, med tanke på artikeln igår om Asus säkerhetsproblem.

Permalänk
Skrivet av shugge:

I tillägg till ovan så skulle jag även föreslå att du kopplar ur reapetern/extendern och övrigt så att du enbart har datorer kopplat till routern.

Kommer du åt routern från alla datorer då?

Om ja, får du det fortfarande när du lägger till repeatern/extendern i LAN:et?

Om ja, får du det fortfarande om du kopplar in din ip-tv box?

*infoga långsam pepeParty.gif här*
Med extender urdragen ur eluttag och sovrum 2, TV samt IPTV-box urdragna ur routern kom jag in på config-sidan för routern via router.asus.com på Edge. Dvs endast telefon via WiFi, Laptop via WiFi och Gaming PC via kabel är anslutna.
När jag kopplar in Sovrum 2 fungerar det fortfarande att komma in via Gaming-PCn.
Det fortsätter att fungera när jag kopplar in TVn och använder inbyggda appar för att titta på något via inbyggda youtube i testsyfte (dvs IPTV-boxen är ej inkopplad). Intressant nog dyker denna inte upp i nätverkskartan.
När jag också kopplar in IP-TV boxen och slår på SVT 1 fungerar det fortfarande att logga in i routern utan problem.

Ska testa med extendern härnäst,

Visa signatur

fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av Skogsmard:

*infoga långsam pepeParty.gif här*
[...]
Ska testa med extendern härnäst...

När jag kopplar in extendern kommer jag konstigt nog fortfarande in, lika så efter att routern och extendern har hunnit tänka till en stund var, och återupprättat mesh-kontakten samt flyttat Telefonens anslutning till att vara en klient till extendern snarare än routern fungerar det konstigt nog fortfarande.
Jag skriver 'konstigt' då jag nu är tillbaka på samma ruta som i orginalposten, men med problemet som bortblåst, utan att egentligen ha gjort någonting alls...
Problem som till synes 'löser sig själva' är nästan värre än problem man faktiskt hittar.

Visa signatur

fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

När jag kopplar in extendern kommer jag konstigt nog fortfarande in, lika så efter att routern och extendern har hunnit tänka till en stund var, och återupprättat mesh-kontakten samt flyttat Telefonens anslutning till att vara en klient till extendern snarare än routern fungerar det konstigt nog fortfarande.
Jag skriver 'konstigt' då jag nu är tillbaka på samma ruta som i orginalposten, men med problemet som bortblåst, utan att egentligen ha gjort någonting alls...
Problem som till synes 'löser sig själva' är nästan värre än problem man faktiskt hittar.

Så är det, men skönt om det har löst sig.

Have you tried turning it off and on again, funkar förvånansvärt ofta 😁

Jag vill minnas att jag vid något tillfälle för länge sen också hade problem att komma in i routerns webbgränssnitt när jag satte upp något Asus mesh, minns inte riktigt vad felet var och hur det löste sig men förmodligen också reset/starta om och konfa en accesspunkt i taget.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Så är det, men skönt om det har löst sig.

Have you tried turning it off and on again, funkar förvånansvärt ofta 😁

Jag vill minnas att jag vid något tillfälle för länge sen också hade problem att komma in i routerns webbgränssnitt när jag satte upp något Asus mesh, minns inte riktigt vad felet var och hur det löste sig men förmodligen också reset/starta om och konfa en accesspunkt i taget.

Ja, alltså det konstiga var ju att jag inte gjorde en omstart i den vändan som det faktiskt löste sig, men har gjort otaliga omstarter under de 18 mån jag haft routern, mest bara för att 'det kan vara bra att starta om då och då' alternativt 'wifi ligger nere, varför då? startar om som steg 0...', men detta problem har aldrig löst sig med det, men löste sig inloggningen på något konstigt sätt.

Visa signatur

fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Kanske inte konstigare än att du har vilat någon DHCP-funktion som, även om den kommer tillbaka nu, inte rår på de adresser som datorerna har "låst" sig på just nu. Förmodligen har du ett "fel" som beror på vilken ordning du startar din utrustning. I sämre fall så kommer felet tillbaka när datorerna förhandlar nya DHCP-leaser när deras tid har gått ut. Hursomhelst, värt att hålla ett öga på dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Ja, alltså det konstiga var ju att jag inte gjorde en omstart i den vändan som det faktiskt löste sig, men har gjort otaliga omstarter under de 18 mån jag haft routern, mest bara för att 'det kan vara bra att starta om då och då' alternativt 'wifi ligger nere, varför då? startar om som steg 0...', men detta problem har aldrig löst sig med det, men löste sig inloggningen på något konstigt sätt.

Det har nog blivit en race situation där ordningen du startar enheterna i spelar roll.

En snabb googling på din extender verkar tyda på att den har en dålig ovana att aktivera DHCP och/eller sätta sitt eget IP till 192.168.1.1 om den inte har kontakt med internet.

https://www.snbforums.com/threads/rp-ac55-access-point-handed...

Lösningen verkar vara att stänga av DHCP via ssh (terminal).
Det borde finnas en inställning i webinterfacet för att aktivera ssh på accesspunkten.

Sen sshar du in till accesspunkten med hjälp av ex putty om du kör windows. I putty anger du extenderns ip och kopplar upp. Ska vara samma login som för webguit.

Sen skriver du:
nvram set dhcp_enable_x=0
nvram commit
reboot

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Det har nog blivit en race situation där ordningen du startar enheterna i spelar roll.

En snabb googling på din extender verkar tyda på att den har en dålig ovana att aktivera DHCP och/eller sätta sitt eget IP till 192.168.1.1 om den inte har kontakt med internet.

https://www.snbforums.com/threads/rp-ac55-access-point-handed...

Lösningen verkar vara att stänga av DHCP via ssh (terminal).
Det borde finnas en inställning i webinterfacet för att aktivera ssh på accesspunkten.

Sen sshar du in till accesspunkten med hjälp av ex putty om du kör windows. I putty anger du extenderns ip och kopplar upp. Ska vara samma login som för webguit.

Sen skriver du:
nvram set dhcp_enable_x=0
nvram commit
reboot

Hur kommer jag in i accesspunktens UI?
Den är satt att vara en del av meshnätverk tillsammans med (och underställd) routern.
Huvuddatorn är ju direkt kopplad till routern via kabel som går genom väggkanaler, och har inte egen WiFi antenn.
Behöver jag försöka med en laptop?
Steg-för-steg vad jag ska göra med SSH och hur man laddar ned det vore också trevligt, vet knappt vad det är, än mindre hur man använder det.
Tack på förhand.

Visa signatur

fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Den är satt att vara en del av meshnätverk tillsammans med (och underställd) routern.
Huvuddatorn är ju direkt kopplad till routern via kabel som går genom väggkanaler, och har inte egen WiFi antenn.
Steg-för-steg vad jag ska göra med SSH och hur man laddar ned det vore också trevligt, vet knappt vad det är, än mindre hur man använder det.
Tack på förhand.

Komma åt accesspunkten bör du göra genom att skriva in dess ip adress i webbläsaren på samma sätt som du gör med routern. Du bör kunna se accesspunktens ip i listan över anslutna enheter i routerns gränssnitt.

SSH biten passar jag på då jag inte har koll på det på rak arm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Tack på förhand.

Du skriver in ipadressen till accesspunkten i browsern.
Precis som du för med routern.
Aktivera åtkomst via ssh som finns under någon meny.
Starta om accesspunkten.

Sen laddar du ner putty. Du startar programmet och skriver in ipnumret till accesspunkten. Klickar på koppla upp.
Du får nu ange användarnamn/lösen (samma som webguit ovan).

Sen skriver du in kommandona jag gav dig tidigare, en rad i taget och avslutar varje rad med att trycka på enter.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Du skriver in ipadressen till accesspunkten i browsern.
Precis som du för med routern.
Aktivera åtkomst via ssh som finns under någon meny.
Starta om accesspunkten.

Sen laddar du ner putty. Du startar programmet och skriver in ipnumret till accesspunkten. Klickar på koppla upp.
Du får nu ange användarnamn/lösen (samma som webguit ovan).

Sen skriver du in kommandona jag gav dig tidigare, en rad i taget och avslutar varje rad med att trycka på enter.

Har först haft tid att testa detta igår kväll. Dtta verkar inte fungera för att logga in på AP. Jag hittade IPv4 för AP, det är 192.168.1.248, men när jag går dit så kommer jag bara till 'vanliga routerns' inlogg, och har jag redan loggat in på huvudroutern loggas jag automatiskt in även på APs IP adress, och kommer till vanliga routerns meny.

Har för mig jag skrev att APn jobbar i mesh-läge med huvudroutern tidigare.
Ska även tillägga att innan jag satte APn i mesh-läge för flera år sedan (APn har varit med om routerbyte 2 ggr) gick det inte att komma åt APn från en dator som var inkopplad i huvudroutern, varesig anslutningen var med kabel eller WiFi, inget dera gjorde att APn 'sågs' i nätverket, oavsett om mesh var på eller om jag hade satt den i 'vanligt' AP läge.

Visa signatur

fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Har först haft tid att testa detta igår kväll. Dtta verkar inte fungera för att logga in på AP. Jag hittade IPv4 för AP, det är 192.168.1.248, men när jag går dit så kommer jag bara till 'vanliga routerns' inlogg, och har jag redan loggat in på huvudroutern loggas jag automatiskt in även på APs IP adress, och kommer till vanliga routerns meny.

Har för mig jag skrev att APn jobbar i mesh-läge med huvudroutern tidigare.
Ska även tillägga att innan jag satte APn i mesh-läge för flera år sedan (APn har varit med om routerbyte 2 ggr) gick det inte att komma åt APn från en dator som var inkopplad i huvudroutern, varesig anslutningen var med kabel eller WiFi, inget dera gjorde att APn 'sågs' i nätverket, oavsett om mesh var på eller om jag hade satt den i 'vanligt' AP läge.

Koppla ur allt, sen kopplar du bara in APn och stäng av DHCP. Starta om, och koppla in allt annat.