Undervolta - varför gör inte alla det?

Permalänk
Medlem

Undervolta - varför gör inte alla det?

Fråga ang. undervolt, nu när 5000 serien börjar dra strömmen ur ett mindre kärnkraftverk funderar jag på om jag ska undervolta RTX 6090 (när det släpps och om jag köper ett)

Vad jag har sett på forum/videos så får man ut MER fps?? för mindre watt. så varför undervoltar man inte alltid? blir korten mycket mindre stabila? är det därför korten drar 600w direkt från fabrik för att säkerställa stabilitet?

Vad förlorar man på att undervolta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Fråga ang. undervolt, nu när 5000 serien börjar dra strömmen ur ett mindre kärnkraftverk funderar jag på om jag ska undervolta RTX 6090 (när det släpps och om jag köper ett)

Vad jag har sett på forum/videos så får man ut MER fps?? för mindre watt. så varför undervoltar man inte alltid? blir korten mycket mindre stabila? är det därför korten drar 600w direkt från fabrik för att säkerställa stabilitet?

Vad förlorar man på att undervolta?

Kunskap och engagemang.

De flesta vill bara använda grejjerna, inte pilla med dem

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är ren lotto. Vissa kort kan undervolta medan andra inte klarar det alls utan hänger sig vid minsta lilla.

Tillverkaren har valt en standard som de vet att alla kort som produceras kommer fungera med.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det är för kostsamt och tidsförödande att testa varje grafikkort för sig. Så de hittar ju en sweetspot som alla klarar, samma med frekvens. Vissa chip klarar högre osv.
Men tillverkaren vill ha en smidig process så de sätter en standard som nog många kort klarar att hålla.

Ingen garanti att 6090 kommer kunna undervoltas i samma utsträckning utan att även behöva sänka frekvenser. Vet man aldrig i förväg.

Det som är skillnad nu för tiden är "boost" som är variabel. Så genom undervoltning kan du få ner värmeutvecklingen och då eventuellt hålla kortets boostfrekvens högre eller under längre tid, innan det klockar ner sig. Vilket ger mer prestanda.

Är inte värmeutveckling ett problem så ger inte själva undervoltningen mer prestanda i sig.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Det som är skillnad nu för tiden är "boost" som är variabel. Så genom undervoltning kan du få ner värmeutvecklingen och då eventuellt hålla kortets boostfrekvens högre eller under längre tid, innan det klockar ner sig. Vilket ger mer prestanda.

Här e jag oxå lite förvirrad, varför sätter nvidia en standard där korten inte klarar att pressa hårt hela tiden utan att throttla och därmed får prestanda genom undervolt/underclock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Här e jag oxå lite förvirrad, varför sätter nvidia en standard där korten inte klarar att pressa hårt hela tiden utan att throttla och därmed får prestanda genom undervolt/underclock?

Ja du, åt falsk marknadsföringshållet skulle jag väl säga. Ger ju finare siffror i kortare test.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Korten klockar så högt de kan inom de praramtrarna de har. Det är temperatur, effekt huvudsakligen.
Nvidia hade kört 0.5v om de kunnat men det är inte stabilt. Så nvidia (och amd för den delen) måste välja en spänning där korten är stabila. För mitt kort är det 0.92-0.95V. Full boost på mitt kort ligger runt 1.05-1.1V med 116% power target.
Annat kort kanske bara är stabilt över 0.99. Så nvidia måste ha marginal till gränsen av vad alla kort de säljer är stabila, för de får inte krasha ur kartong när de boostar självmant.
Då kan vi som användare sänka spänningen något själva, det ger lägre temperatur och lägre effekt, så kortet får mer marginal till dess gränser att köra lite högre frekvens.
Jag har testat, jag har fått marginnellt mer prestanda men 20-25w mindre effekt. Fick faktiskt inte så mycket mer prestanda, testade att dra på frekvensen lite men krash direkt, så har inte super mycket utrymme i mitt kort.
Någon annan kanske har bättre tur.
Hade kört på min undervolt om inte GPU tweek bråkar och inte applicerar minnes överklocken om jag kör curve undervolt av någon anledning. Så kör på vanlig överclock så minnet är faktiskt överklockas, det ger mer för mig när jag testat än de 20-30mhz jag fick av undervolten

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Tillverkaren säger vad kortet ska klara (Hz) konstant drift.

Men om du inte har ett optimalt chassi med högt luftflöde kanske du inte ens når upp till det, utan du throttlar istället.

Överlag så klarar väl korten vad dom är speccade för även längre tid?

Brukar väl stå vad korten boostar, det är inte samma sak som kontinuerlig drift, så om du tänker att det är boost frekvensen du vill ha kontinuerligt så lurar du dig själv

Samt lite marknadsföring i det hela såklart...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Finns ju folk här som kört utan XMP i åratal. Kunskap kommer med intresse och nöje. Om det känns tråkigt att läsa om mystiska inställningar och datorn tycks prestera nog bra för ens syften så finns det oftast inga insentiv att pilla på något.

Själv är jag totalt ointresserad av CPU-överklockning och grafikkortet är bara något nödvändigt ont, ungefär som en USB-port. Däremot är kunskapen om hur DDR fungerar på djupet en stor hobby, målet är en web-sida som visualiserar timings med grönt där man kan kapa och rött där man överskrider timings. Några år till så kanske jag får till något om DDR4 när alla pratar DDR6.

Permalänk
Medlem

Jag slutade undervolta när jag slutade lita på MSI Afterburner pga problematiken som uppstod när den ryska programmeraren inte kunde få betalt längre.

https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/107ct9z/msi_af...

Och alla OEM lösningar har endast övervoltning, inte undervoltning.

Permalänk
Medlem

Orkar inte. Dels orkar jag inte hitta rätt värden och stabilitetstesta, men sen orkar jag inte heller komma ihåg att se till MSI Afterburner är igång och profilen har applicerats och spara profilen vid eventuell ominstallation av datorn. Och sen orkar jag inte heller börja tänka på vid eventuella problem om det är undervolten som krånglar eller om det är annat.

Jag vill bara koppla in grafikkortet, installera drivutiner, och börja spela. Lättast så 😇

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ser inte vitsen. Så länge temperatur är bra är det bara köra på. Mitt 5080 drar 402w och ligger på 78c i 4K stresstest med en rumstemperatur på 27c. I spel ligger det på typ 65 med 111% power limit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1