Problem med internet vid alt + tab ur spel

Permalänk
Medlem

Problem med internet vid alt + tab ur spel

Tjenare alla, jag har precis stött på ett mycket märkligt problem som jag sitter och kliar mig i huvudet på.
Skulle hjälpa polaren med datorn eftersom han har problem med internet (voip program bryter mitt i meningar, multiplayer spelen ballar ur helt och hållet (han börjar teleportera sig kors och tvärs, upp och ner i wow t.ex, blir disconnectad i d2r, dota, cs)) så fort han tabbar ur ett spel.
Browsern är praktiskt taget oanvändbar (brave med adblocks osv)

Win 11 24h2 (senaste?)
Cpu: 9600x non oc
32gig ram 6000mhz
9070xt non uc/oc
850w psu
1000/1000 fiber (sappa med itux eller telia öppen fiber tror jag som nätägare)

Han är direktkopplad till routern (enda enheten på nätverket)
Testat att stänga av/på QoS, samt prioritet
Max prestanda i energialternativ
Testat att tillfälligt stänga av antivirus (avg free + mbam)
Routern har inte mycket till alternativ när det kommer till inställningar

Jag har inte testat att aktivera jumbopackets

Har någon haft ett liknande problem?? har du löst det eller vad har du testat?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

sfc /scannow
Testa det, annars borde din polare kolla efter uppdaterade drivisar hos
https://www.glenn.delahoy.com/snappy-driver-installer-origin/

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

När jag antingen skickade in en ny uppdatering eller ändrade nån inställning (troligen detta), så ballade min UCG Ultra-router ur totalt... Mina 100Mbit landade på max 20. Latens på sekundrar istället för millisekunder... Led av det i ett par veckor (störde inte SÅ mycket, så länge TVn funkade).
Tillsist lackade jag ur, pluggade in min gamla Edgerouter, inga bekymmer... Alltså var det inte hos min leverantör, och troligen inte nån dator... Uppenbarligen routern.
Så jag nedgraderade den (jag körde preview-firmware), och allt var som folk igen.

Vad lärdomar kan man dra? Prova en annan router också.
Byt 1 komponent i taget, eller ändra 1 inställning i taget tills problemen försvinner (eller återkommer), basic felsökning.

Förövrigt nämns inte drivrutiner på datorn... Nätverkskortets, moderkortets (chipset), grafikkortets, ljudkortets. Alla skulle kunna påverka. Checka och uppdatera.

Jumbopackets är det nog inte (om det inte är aktiverat nånstans?). Är det aktiverat på ett ställe, men inte på ett annat, så kanske nåt händer iofs...
Jag hade börjat med detta iaf.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället