Datorn kan endast upptäcka 1 display i taget

Permalänk
Medlem

Datorn kan endast upptäcka 1 display i taget

Hej kära Sweclockers!

Har precis byggt ihop en ny dator men har stött på ett problem jag aldrig varit med om förut. Jag kan inte få datorn att upptäcka mer än 1 display i taget. Alla portar fungerar då jag kan prova skärmarna från alla portar men man behöver stänga av datorn och flytta skärm sladden till en annan port för att det ska fungera från en annan port. OBS detta gäller också endast när jag använder min PCIe 5.0 x16 slot på moderkortet. Det funkar som det ska på min andra PCIe 3.0 x16 slot.

Symptom:
❌PCIe 5.0 x16 slot på moderkortet upptäcker endast 1 display i taget

Vad jag har testat för att lösa problemet:

✅ Provat min gamla 1080 GPU från min gamla dator men samma problem. Funkar också i min andra PCIe 3.0 x16 slot precis som nya 9070 XT kortet.

✅ Bytt ut moderkortet då jag trodde att PCIe 5.0 x16 var trasigt. Men problemet kvarstår med det nya B650 moderkortet.

✅ Uppdaterat BIOS drivers, AMD CPU Drivers och AMD GPU drivers

✅ Flashat BIOS till senaste uppdateringen

✅ Testat HDMI till TV, Displayport till Skärmen på HYTE chassi, samt 2 dator skärmar. Alla funkar men bara 1 i taget.

✅ Testat ändra PCIE inställningar i BIOS från auto till GEN 5 osv.

Specifikationer:

Moderkort: ASRock B650 Steel Legend WIFI D5

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D

GPU: ASRock AMD Radeon RX 9070 XT Steel Legend

PSU: Corsair RM1000x

CPU Kylare: Lian Li HydroShift LCD TL 360RGB

RAM: Kingston Fury Beast RGB White DDR5 6000MHz 2x16GB CL30

M.2 Disk: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB

Allt annat verkar fungera felfritt, men kan bara använda 1 display i taget på min PCIe 5.0 x16 slot.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat några olika versioner av grafikkortsdrivrutin? I och med att det är ett nytt kort så kan det finnas barnsjukdomar. Ibland kan det hjälpa att backa en version eller två.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är grafikkortet anslutet direkt till moderkortet eller använder du en PCIe-riserkabel? Många HYTE-chassin verkar använda risers, i så fall kan du bli tvungen att ställa in PCIe-porten på PCIe 4.0 eller lägre för att kabeln ska klara det.

Permalänk
Medlem

Jag hade provat 3 olika drivrutiner och det fungerade ändå inte

Skrivet av giplet:

Har du provat några olika versioner av grafikkortsdrivrutin? I och med att det är ett nytt kort så kan det finnas barnsjukdomar. Ibland kan det hjälpa att backa en version eller två.

Hej Giplet

Tack för att du svarade så snabbt, jag hade provat 3 olika drivrutiner och det hade ej löst problemet så jag gick vidare.
Men ett stort tack ska du ha, jag provade nu att installera en 4:e version av AMD drivrutin och nu verkar det galet nog fungera.

Läxan jag lärt mig nu är att prova alla versioner av drivrutiner som finns.😅

Tack och bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Är grafikkortet anslutet direkt till moderkortet eller använder du en PCIe-riserkabel? Många HYTE-chassin verkar använda risers, i så fall kan du bli tvungen att ställa in PCIe-porten på PCIe 4.0 eller lägre för att kabeln ska klara det.

Tjenare Perost

Så du menar att GPU vertical mountet i Hyte 70 chassit jag har ej stödjer PCIe 5.0?`
Behöver jag köpa en annan då som stödjer 5.0 om det finns?
Annars får jag ju inte ut allt från min GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogurt:

Tjenare Perost

Så du menar att GPU vertical mountet i Hyte 70 chassit jag har ej stödjer PCIe 5.0?`
Behöver jag köpa en annan då som stödjer 5.0 om det finns?
Annars får jag ju inte ut allt från min GPU.

Ja, HYTE skriver att riserkabeln stödjer PCIe 4.0 i specifikationerna för Y70, så det kan mycket väl vara det som orsakar problemet. Även PCIe 4.0 brukar vara något av en chansning med riserkablar, men HYTE håller väl förhoppningsvis hög kvalité.

Jag har dock ingen koll på om det finns några PCIe 5.0-kablar än. Men du tappar väldigt lite på att köra PCIe 4.0 ändå, det brukar vara runt 1-2% i genomsnitt i spel.

Permalänk
Medlem

Riser kabelns PCIe gen stöd

Alright förstår, 1-2% är ju inget att bråka om. Men ska hålla koll ifall de släpper sådanna som släpper med 5.0 stöd framöver.
Hittade inte några med 5.0 stöd när jag sökte runt. Men tackar för denna upplysning om riserkabeln, det var något jag hade missat.