Vinn nätagg från Seasonic

Dålig prestanda i Fortnite, hur kan jag lösa det?

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda i Fortnite, hur kan jag lösa det?

Hej!
Jag försöker få min sons dator att köra Fortnite bra, men det laggar för han vad jag än hittar på. Han har oftast över 100 fps, men det droppar väldigt ofta och blir det för mycket på skärmen samtidigt så sjunker det ner till 30 fps.

Hans spec:
CPU - AMD Ryzen 5 4600G 3.7GHz
GPU - Nvidia Geforce RTX 3060
RAM - 16 GB DDR4

Vad tror ni är den svaga punkten?

Mvh
Peter

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av linsten:

Hej!
Jag försöker få min sons dator att köra Fortnite bra, men det laggar för han vad jag än hittar på. Han har oftast över 100 fps, men det droppar väldigt ofta och blir det för mycket på skärmen samtidigt så sjunker det ner till 30 fps.

Hans spec:
RAM - 16 GB DDR4

Mvh
Peter

Vad har din son för upplösning på skärmen och vad kör han för upplösning i spelet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte någon konflikt med interna grafiken på APU:n eller så?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Prova att dra ner till den lägsta grafiken och se om det fortfarande blir framedrops.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Vad har din son för upplösning på skärmen och vad kör han för upplösning i spelet?

Han har 1440*1050 på båda, för han gillar att han "stretched res" tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det är inte någon konflikt med interna grafiken på APU:n eller så?

Hej!
Hur kan man ta reda på det?
Han kör stundtals med två skärmar och vi har provat att dels köra den ena på det inbyggda grafikkortet och dels kört bägge från det externa. Bägge versionerna har funkat, men när vi försöker maxa Fortnite så har vi bara igång en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Prova att dra ner till den lägsta grafiken och se om det fortfarande blir framedrops.

Hej!
Vi har provat allt möjligt där. Dels att köra i Performance Mode med allt på lägsta och även i Direct X 11 med allt på det lägsta, utan någon märkbar skillnad.

Vi provade även Direct X 12-läget men då hamnade CPU:n på 100% när vi var i startmenyn, så det stängde vi av med en gång

Permalänk
Medlem

testa o kör en ddu , o installera på nytt brukar kunna hjälpa om det aldrig gjorts förut.

https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

hårddisk?

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

testa o kör en ddu , o installera på nytt brukar kunna hjälpa om det aldrig gjorts förut.

https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Menar du för att få bort det inbyggda grafikkortet eller för att göra en ny installation av det externa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linsten:

Menar du för att få bort det inbyggda grafikkortet eller för att göra en ny installation av det externa?

den rensar bort alla grafik drivers, sen laddar du ner nvidia appen o installerar på nytt efter omstart.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av linsten:

Hej!

Hans spec:
RAM - 16 GB DDR4

Mvh
Peter

Det enkla svaret är väl att ett RTX 3060 inte är nog kraftfullt för att hantera max settings med en sådan FPS som ni önskar.

Mina barn har spelat "fårre" i 6 år nu och max settings blir bara mer och mer krävande efter diverse uppdateringar. Man får se det som att de lägger till mer och mer ögongodis allteftersom men att det ibland bara gagnar de med kraftfullare grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

hårddisk?

Dålig koll på den, men den heter MSI M371 på 1 Tb.

Permalänk
Medlem

testa och installera om nvidia drivare som tidigare sagt
jag kör ddu sen NVCleanstall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av linsten:

Hej!

Hans spec:
RAM - 16 GB DDR4

Mvh
Peter

SSD'n är nog den svaga punkten, man vill helst ha en NVMe disk
(jag får ju läsa lite mer i tråden), sedan laggar Fortnite alltid om man är på en ny del av kartan.
16GB RAM kan vara för lite om ni inte kör performance mode.

Edit: 4600G är ju klenare än en 3600, mindre cache och färre PCIE banor samt dedikerar nog lite RAM till inbyggda GPU'n. Så en uppgradering här kan hjälpa en 5600 för runt 1100Kr, en 5700x för runt 1500Kr eller en 5700X3d för 2500kr skulle nog göra gott, men tveksam till om det är värt det.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Hur är internet kopplad? Kabel eller wifi? Då det är online spel kan sånt orsaka drops.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hur är internet kopplad? Kabel eller wifi? Då det är online spel kan sånt orsaka drops.

Kabel. Pingen är det inga större problem med, men det har varit en annan diskussion
Nu är det Fps:n som droppar.

Permalänk
Medlem

Har Prestandan bara helt plötsligt blivit dålig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Har Prestandan bara helt plötsligt blivit dålig?

Nä, den har alltid varit dålig. Skaffade precis ny GPU till honom men den blev inget bättre alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

testa och installera om nvidia drivare som tidigare sagt
jag kör ddu sen NVCleanstall

Provade precis Ddu som ni rekommenderade, men har ännu inte sett någon nämnvärd skillnad.

Ska prova NVCleanstall också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

SSD'n är nog den svaga punkten, man vill helst ha en NVMe disk
(jag får ju läsa lite mer i tråden), sedan laggar Fortnite alltid om man är på en ny del av kartan.
16GB RAM kan vara för lite om ni inte kör performance mode.

Edit: 4600G är ju klenare än en 3600, mindre cache och färre PCIE banor samt dedikerar nog lite RAM till inbyggda GPU'n. Så en uppgradering här kan hjälpa en 5600 för runt 1100Kr, en 5700x för runt 1500Kr eller en 5700X3d för 2500kr skulle nog göra gott, men tveksam till om det är värt det.

Tack för tipset.
Funderar på att dubbla RAM-minnet då minnet verkar vara en tänkbar flaskhals.

Men kanske mer värt med snäppet vassar CPU istället då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det enkla svaret är väl att ett RTX 3060 inte är nog kraftfullt för att hantera max settings med en sådan FPS som ni önskar.

Mina barn har spelat "fårre" i 6 år nu och max settings blir bara mer och mer krävande efter diverse uppdateringar. Man får se det som att de lägger till mer och mer ögongodis allteftersom men att det ibland bara gagnar de med kraftfullare grafikkort.

Visst är det så, men grejen är den att vi gör allt annat än att maxa settingsarna, utan vi drar ner allt för att höja FPS:n - utan större framgång.

Permalänk
Hedersmedlem

Ny GPU utan skillnad och ingen framgång med låga inställningar låter båda som en CPU-flaskhals.
Men du bör kunna kolla detta relativt enkelt, det finns massvis med program. MSI Afterburner är populärt, men kanske inte kommer utvecklas mera. HWiNFO64 funkar också, eller bara PresentMon. (Och flera finns det väl!)

Det enklaste är att kolla på GPU-användning. Om den inte är kring 95%+ så är det inte grafikkortet som är för svagt, utan något annat, vanligtvis då processorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS