Permalänk
Medlem

Kört fast med wifi-problem i Rust

Hej,

Jag får lagg var 4e sekund och har konstaterat att det är nätverksproblem då det funkar med kabel.

Jag kör TP-link Deco BE65 router och problemet började för ca 2 veckor sedan.
- Jag har installerat om datorn. Då funkar det men sen kommer det igen dagen efter eller vid omstart.
- Jag har bytt router, jag har testat endast en router istället för mesh.
- Jag har testat att styra datorn till 5ghz, 6ghz och MLO.
- Jag har senaste bios och senaste drivrutiner till allt.
- Jag har testat att dra ut allt annat till nätverket.

Stoppar jag in kabeln så funkar det och wifi funkar att spela med en gång därefter jag haft kabel oftast, men sen kommer det igen dagen efter eller vid omstart.

Kan det vara fel på wifi antennen eller moderkortet?
Jag kör Gigabyte B650E AORUS PRO X USB4 WIFI7

Jag har bara ett annat spel installerat utöver Rust och det är Dayz, där märker jag inget men det är inte riktigt FPS-spel om man kan säga så?
I Rust har jag ca 22 ping och pingen hoppar inte upp vid lagget.

Tacksam för hjälp då jag testat allt!

Visa signatur

/M

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det krånglar för att det är trådlöst, du kan pröva byta plats på routern eller ändra kanal etc.
Varför vill du inte köra med kabel?

Permalänk
Medlem

Hm, har du läst det jag skrev?

Routern står 2 meter bort från datorn och har inte ändrat något senaste halvåret.

Hade helst kört kabel men då får kabeln gå rätt över golvet.

Visa signatur

/M

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja, ingenstans i ditt första inlägg står det att routern är 2m från datorn. Just 2 meter säger inget heller, står routern intryckt i ett hörn eller mitt i vardagsrummet och öppet? Är det betongvägg mellan enheterna?
När du lekt med frekvenser/kanaler/etc så har du gjort allt du kan i princip förutom byta antenner/till annat nätverkskort. Nåja, du kan byta drivrutiner på datorn och firmware i routern.

Det krånglar fortfarande för att det är trådlöst några grannar kan ha gjort nåt eller ni kan ha köpt nåt eller flyttat på nåt hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Hm, har du läst det jag skrev?

Routern står 2 meter bort från datorn och har inte ändrat något senaste halvåret.

Hade helst kört kabel men då får kabeln gå rätt över golvet.

Det som kan vara bra att tänka på är att du/ni inte har ändrat på något som påverkar förhållandet hemma hos dig men andra saker runt omkring kan ha. En granne har köpt ny utrustning, ny utrustning kan betyda att andra kanaler används, andra elektroniska enheter har tillkommit eller avyttrats.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@tcntad

Jag tänkte mer på byta kanal etc. som du skrev.

Jag har lämnat in burken till Inet nu så får dom kolla om det är antennen eller moderkortet, tröttna efter en veckas försök med allt.
Routern har senaste firmware, nollställde routern osv. Jag flyttade även runt routern, hade även två i mesh och endast en.

Inget annat laggar, tv, högtalare, mobil. Endast just Rust i datorn.

Visa signatur

/M