Hittar inte det trådlösa nätverket ifrån min dator, hjälp?

Permalänk
Medlem

Hittar inte det trådlösa nätverket ifrån min dator, hjälp?

Tjena, precis installerat min Asus router RT Ac1200
På tv, telefon och laptop funkar wifi bra men på min stationära dator med sån wifi USB adapter TP link så hittar den inte ens mitt wifi. Vad kan vara tok? Någon inställning på routern?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Är den längre ifrån routern än de andra enheterna ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Om du sitter vid datorn med mobilen, får mobilen kontakt med nätverket då? Hur sitter USB-adaptern? Har du en USB-förlängningskabel så testa med en sån.

Permalänk
Medlem

Lika långt ifrån. Inte alls långt.
Med en kabel inte en USB sticka direkt in

Permalänk
Medlem

Kontrollera att de båda enheterna är kompatibla med avseende på vald kanal och kanalbredd. 2.4 GHz-kanalerna 1-12 finns i de flesta länder, så de funkar nästan alltid, i 20 MHz kanalbredd.

För att säkerställa att USB-adaptern går att få att fungera med datorn, dela ut internet från telefonen och anslut till den. iPhone har en inställning för ”maximal kompabilitet” som gör något i stil med det jag beskriver ovan.

RT-AC1200 är end of life och får inga säkerhetsuppdateringar. Jag hade nog inte exponerat den mot internet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lastgammal och bara 100Mbps-portar, rekommenderar byte först och främst.

I övrigt är det bara felsöka
Har du installerat eventuella drivrutiner?
Hittar stickan din telefons nät om du kör hotspot?
Ändrat i inställningar?

Permalänk
Medlem

Den hittar allt nätverk förutom routern min

Står kanal bredd 20/40/80

Kan inte ha nå annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Den hittar allt nätverk förutom routern min

Står kanal bredd 20/40/80

Kan inte ha nå annat

Man brukar kunna välja "auto 20/40/80" eller manuellt enbart en av de möjliga kanabredderna, alltså enbart 20MHz. Så välj enbart 20 i listan.

Asus routrar brukar även ha Asus smart connect aktiverat per default (funktion som slår ihop 2,4GHz och 5GHz till ett gemensamt SSID). Testa att slå av den funktionen om den är aktiv, så att du får två separata WiFi:n.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hur gammal är tp-link produkten?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Om du går in på Nätverk och Internet, syns din WIFI adapter ? Om inte så saknas det drivrutin för den. Kolla på TP links hemsida vad som behövs. Ibland sker installation av drivrutiner automatiskt ibland inte. Jag har en Netgear adapter som fodrar separat installation av drivrutinen. Detta måste ske innan man ansluter just denna adaptern.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Jag säger ju att den hittar allt annat utom mitt wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Jag säger ju att den hittar allt annat utom mitt wifi

Har du testat det jag skrev ovan?

Det låter som att din router skickar ut WiFi som inte stöds av ditt TP-Link wifi-kort.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hittar inte någon smartconnect

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Hittar inte någon smartconnect

Aktivera smart anslutning heter det på svenska och ska finnas längst upp i menyn Wifi/Trådlös->Allmänt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Aktivera smart anslutning heter det på svenska och ska finnas längst upp i menyn Wifi/Trådlös->Allmänt

Finns inte nån sån inställning för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Finns inte nån sån inställning för mig

https://www.howtogeek.com/778832/what-is-wi-fi-protected-setu... ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som har nån idé?

Permalänk
Medlem

Vad är modellnamnet på TP-Link-kortet? Då kan vi se vad kortet faktiskt stödjer och om det skulle finnas en uppdaterad drivrutin som löser problemet.

När jag haft problem med äldre trådlösa nätverkskort (men aldrig med wifi bärbara datorer) har en halvlösning varit att tvinga enbart äldre standarder (wireless N, B/G) i routerns nätverksinställningar, både på kort som stödjer senare standarder och kort som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Det är en tp link WN822N V3

Permalänk
Medlem

WPS har väl inget med TS problem att göra?

Skrivet av Njz:

Det är en tp link WN822N V3

Wifi-kortet ifråga är uråldrigt och har inte stöd för nyare wifi standard än IEEE 802.11n, a.k.a. Wifi 4.

Om du inte kan tänka dig att byta wifi kort i datorn så får du ändra inställningarna i routern till att motsvarar 802.11n och WPA2-PSK.

Men som jag tidigare nämnt så misstänker jag att din router har slått ihop 2,4 GHz och 5GHz wifi till ett gemensamt WiFi, och du måste då dela upp dem till två separata WiFi för 2,4GHz resp. 5GHz Wifi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Wifi-kortet ifråga är uråldrigt och har inte stöd för nyare wifi standard än IEEE 802.11n, a.k.a. Wifi 4.

Om du inte kan tänka dig att byta wifi kort i datorn så får du ändra inställningarna i routern till att motsvarar 802.11n och WPA2-PSK.

Men som jag tidigare nämnt så misstänker jag att din router har slått ihop 2,4 GHz och 5GHz wifi till ett gemensamt WiFi, och du måste då dela upp dem till två separata WiFi för 2,4GHz resp. 5GHz Wifi.

Verkar ju inte gå att separera dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Verkar ju inte gå att separera dom

Kollar du via app eller via webbgränssnittetM Kan du ta en screenshot på hur det ser ut på sidan för wifi inställningarna och ladda upp här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

<Uppladdad bildlänk>

Som sagt; testa att ändra från 20/40MHz kanalbandbredd till enbart 20MHz.

Ps. Sen kan vissa enheter vara lite kinkiga med specialtecken, så funkar inte ovan kan du testa att ändra din WPA nyckel till något annat som inte innehåller _ eller andra specialtecken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Som sagt; testa att ändra från 20/40MHz kanalbandbredd till enbart 20MHz.

Ps. Sen kan vissa enheter vara lite kinkiga med specialtecken, så funkar inte ovan kan du testa att ändra din WPS nyckel till något annat som inte innehåller _ eller andra specialtecken.

Har inget med kanal att göra. Och den tar _ och grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Har inget med kanal att göra. Och den tar _ och grejer

Hur vet du det? Har du testat att ändra?

Det blir svårt att försöka hjälpa dig med så korta intetsägande svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det lät precis som tillverkaren bytt namn på WPS knappen eller något. De har viss tendens att ge olika namn på samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hur vet du det? Har du testat att ändra?

Det blir svårt att försöka hjälpa dig med så korta intetsägande svar.

Jag har testat, och 2 vänner till mig sa att kanal har med uppkoppling att göra, inget med att göra att den inte hittar wifi, utan den ska hitta ändå.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har fått mycket hjälp men verkar inte riktigt vilja ta åt dig och göra det vi ber dig att göra, varför?
Återställ routern eller iaf skapa eget nät med olika configs
Ändra kryptering och ta bort fördelade nyckeln

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett riktigt wifi-kort istället för den där urgamla USB-dongeln nu har. Känns dumt att försöka ändra massa inställningar för att anpassa routern efter dongeln som bara har stöd för wifi 4.

https://www.inet.se/produkt/5415147/asus-pce-be6500-wifi-7-bt....
Då är du även framtidssäkrad till när du byter router till Wifi 6E eller 7 i framtiden.

Fast egentligen hade jag dragit fram en kabel istället för att köra wifi på en stationär dator

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)