När vet man när man ska byta sina musfötter?

Permalänk
Medlem

Aldrig. Har aldrig behövt.
Logitech 4 life.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Det vet du när du vet det.

Permalänk
Medlem

Max en vecka efter jag köpt ny mus. Byter alltid till X-Raypad Jades

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Visste inte ens att de gick att byta ut dem eller köpa nya mus fötter! Vad kostar dessa och var går de att köpa och finns det till alla möss?

X-Raypad har många https://shop.x-raypad.com/product-category/products/x-ray-gam...
Tar en vecka att få hem.

Annars säljer MaxGaming.se mycket.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

En gång i tiden fanns det tassar som lätt släppte och uppenbarligen bestod av material som vägrade låta sig limmas fast, och då blev det att köpa nya åtminstone en gång. Det var någon billig Logitech jag hade på jobbet.

Andra gången var när jag skruvade isär en Mionix Naos och inte lyckades få loss tassarna på icke-destruktivt sätt (men jag har lärt mig: värmepistol på låg temp eller hårtork).

Aldrig någonsin har det dock behövts byte pga nednötning, inte en enda gång sedan 90-talet.

Det mest irriterande är mustillverkare som inte låter sina förbannade möss skruvas isär utan att just tvinga tassborttagande, dvs nästan alla (fan tar er allihop!). Enda positiva undantaget från den idiotregeln hittills är min nuvarande Asusråtta, som har monteringsskruvarna helt separat från tassarna.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En gång i tiden fanns det tassar som lätt släppte och uppenbarligen bestod av material som vägrade låta sig limmas fast, och då blev det att köpa nya åtminstone en gång. Det var någon billig Logitech jag hade på jobbet.

Andra gången var när jag skruvade isär en Mionix Naos och inte lyckades få loss tassarna på icke-destruktivt sätt (men jag har lärt mig: värmepistol på låg temp eller hårtork).

Aldrig någonsin har det dock behövts byte pga nednötning, inte en enda gång sedan 90-talet.

Det mest irriterande är mustillverkare som inte låter sina förbannade möss skruvas isär utan att just tvinga tassborttagande, dvs nästan alla (fan tar er allihop!). Enda positiva undantaget från den idiotregeln hittills är min nuvarande Asusråtta, som har monteringsskruvarna helt separat från tassarna.

Den självklara frågan blir ju då, vad tusan gör du med din mus för att det ska vara nödvändigt att skruva isär den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet inte vad de är gjorda av men det är en Steelseries Aerox 3. Det är inte alls samma glid som när den var ny. Varför är det så?

Många musmattor går att tvätta med diskmedel för att "förnya glidet"
Har en Hyper X musmatta som jag tvättat två gånger på X antal år och inte behövt byta mina fötter på musen.
Så lösningen är inte alltid fötterna - utan musmattan, i extremfall både och.
Testa ta diskmedel och tvätta av den ordentligt, häng upp den i 24h eller mer och låt torka, nu när det är soligt så är det perfekt att lämna på balkongen.
Googlade lite fort och en "snabb summarum" av tips från SteelSeries:
https://steelseries.com/blog/how-clean-cloth-fabric-mousepad-...

Hyper X musmattan jag har stod de specifikt i instuktionsboken att: om glidet försämras, tvätta med diskmedel.
och de är inget skämt, blev som att köpa en ny.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Aldrig bytt. Utslitna glidytor låter som en dålig ursäkt när man dör i CS haha. Det lär ju ske så gradvis att man vänjer sig med det försämrade glidet snabbare än det påverkar förmågan att förflytta muspekaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Byter från stock skates så fort jag packat upp musen. Nuförtiden blir det Artisan Mizugumo Futae P8 dots på alla! Helt fantastiska!

Permalänk

Byter mest när jag behöver byta ut switcharna och skruvarna är gömda bakom fötterna... Vore kul om alla tillverkare kunde sluta stoppa in fel switchar som dör strax efter garantin.

Har ett par ark teflon med klistrig baksida, så kan klippa ut egna fötter efter behov utan att behöva beställa "rätt" kit.

Permalänk
Medlem

Har några bekanta som är lite smått nördiga när det gäller sådant här.

Själv har jag inte bytt glidplattorna på någon utav de möss jag haft. De har inte ens varit speciellt slitna när mössen gett upp av diverse olika anledningar.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gjort det och lär aldrig göra det.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning att de kallades ”fötter” - gulligt!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Haft tre "riktiga" musar (möss). Byte när de gick fysiskt sönder. Musfötter fick aldrig en tanke. Vet inte vem som förlorat på det. Inga problem alls under dessa 4 veckor... Nej, vi snackar över 15 år.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

slänga den i botten på duchen och skrubba de med en diskborste med dushvarmt vatten och lite hårconditioner är också väldigt effektivt.

ger bra glid på tyget dessutom.

iaf så jag brukar göra och alltid funkat för mig.

Brukar rulla ihop (löst) våra två enorma musmattor och stoppa i en 25l balja med ljummet vatten blandat med två korkar grönsåpa. Får ligga och dra i ett par timmar, sen rullar jag ut mattorna på golvet i tvättrummet hemma och skrubbar med svamp följt av rejäl avsköljning. Får hänga och torka på en torkställning över natten.
Blir som nya även efter frugan spillde ett glas rödtjut på sin.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med dåligt glid i vintras då jag övervägde att byta pads på musen men av en slump testade jag en ny musmatta och problemet med dåligt glid låg i den gamla musmattan som blivit sunkig så ett tips är att prova om glidet är dåligt även på en ny musmatta

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Har aldrig behövts och då använder jag ändå möss säkert 12 timmar dygnet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Aldrig, för jag vill absolut inte att min mus ska glida omkring på bordet.

Permalänk
Medlem

Under ca 30 år och en hel del möss så har jag nog bytt en gång. För jag testade köpa några som skulle glida bättre.
Men det var inte så omvälvande upplevelse så det blev enda gången. Sedan har jag nog satt på nya en gång när jag lagade en mus som hade dålig switch och krävde att man slet bort fötterna för att kunna öppna musen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Byter direkt när musen är ny till andra. Just nu kör jag "fötter" av glas för dom passar bäst ihop med den mattan jag har. Glider något enormt bra.
Sen har man pads av glas lär man nästan aldrig behöva byta dom för dom slits inte direkt om man inte repar dom mot sten eller liknande.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Angående det här med att rengöra musmattan! Jag använder Libero wet wipes till att torka av både mus (^^) musmatta samt tangentbord + övrigt förutom skärmen (panelen).

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Tidigare bytte jag ofta, körde hårda pads och ett tag glas. Skatezen varade inte särsklt länge. Bytte till en riktigt snabb tygmatta och Pulsar glasskatez, var riktigt låg friktion, kändes som att köra på glasspad till en början men efter ett tag blev skatezen långsamma och samtidigt fick jag lite klickmissar så pensionerade musen, pallade inte byta sladden. Kör nu annan mus som till en början kändes bra, tyvärr har musmattan blivit rejält skitig så blir att tvätta den... Just det, anledningen till att den blivit så skitig är nog att jag smetat på en teflonlösning som med tiden samlat skit, är ju inte bara teflon i gojan, gojan följde för övrigt med en gammal Func pad för en herrans många år sedan

Permalänk
Medlem

Kör deskpad. Har aldrig någonsin bytt ut fötterna. Saknar ibland den lilla kulan man fick plocka bort och spola rent.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Kör med Biltemas svarta musmatta i gummi. När glidet försämras spolar jag av den och tvättar med en liten klick diskmedel.

Sprayar den med silikonspray som gör susen för musen.....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Lika ofta jag byter mus kanske 5e år.

Permalänk
Medlem

Aldrig, kör fortfarande min razer abyssus? 2014 och glorius.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk

Min Steelseries Aerox 3 wireless musfötter är snart två år gamla. Är det dags att byta ut dem? Musen känns inte lika len i rörelserna.

Kan någon hitta tredjeparts musfötter åt den modellen? Och hur får jag loss fötterna? Vill inte göra rivmärken.