Permalänk

Magnesium i vattenkylning..

Hallå, jag undrar om det är någon som vet ifall det är lungt att blanda i ca 1 tesked magnesium stoft i vattnet som man har i vattenkylningen?

för er som inte vet, så lyser magnesium i UV om det är i rörelse
vilket det är hela tiden i vattenkylningen ..

eller finns det något annat medel man kan hälla i vattnet?

mvh/James

Visa signatur

* Intel core i7 4930K (6 core) @ 4.5Ghz + Corsair Hydro H100i | 64GB (8x8GB) Corsair DDR3 Vengeance Pro Series Silver 2133Mhz | Asus Rampage IV Extreme Black edition | 2x Samsung 840 Pro 256gb SSD (RAID-0) | 2x MSI Nvidia Geforce GTX 970 4Gb Twin Frozr (SLI) | Dell Ultrasharp U3011 30" 16:10 (2560x1600) | 2x Eizo 24" EV2411W 16:10 (1920x1200) (Multiscreen setup)

Permalänk
Avstängd

testa

Visa signatur

I want a lover I don't have to love,
I want a girl who's too sad to give a fuck.

Permalänk
Medlem

Re: Magnesium i vattenkylning..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAiNLSD

eller finns det något annat medel man kan hälla i vattnet?

mvh/James

uv-färg.?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

är nog bättre att köpa dye-lite [uv färg till just vatten]

Permalänk

men sk UVfärger (flourcerande) är ju magnecium inblandat va ja vet.. iaf till någon av de färgerna, å ja vet att magnesium rent pulver i vatten lyser starkt som fan i vatten därför ja undrade,

vart kan man köpa den där färgen annars?

Visa signatur

* Intel core i7 4930K (6 core) @ 4.5Ghz + Corsair Hydro H100i | 64GB (8x8GB) Corsair DDR3 Vengeance Pro Series Silver 2133Mhz | Asus Rampage IV Extreme Black edition | 2x Samsung 840 Pro 256gb SSD (RAID-0) | 2x MSI Nvidia Geforce GTX 970 4Gb Twin Frozr (SLI) | Dell Ultrasharp U3011 30" 16:10 (2560x1600) | 2x Eizo 24" EV2411W 16:10 (1920x1200) (Multiscreen setup)

Permalänk

Nu är det så att magnesium reagerar väldigt kraftigt med vatten, och då särskilt varmt vatten. Det börjar brinna, och kan tom explodera. Fast det kanske är magnesiumoxid som är blandat i de där färgerna. Det har jag ingen koll på.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAiNLSD
men sk UVfärger (flourcerande) är ju magnecium inblandat va ja vet.. iaf till någon av de färgerna, å ja vet att magnesium rent pulver i vatten lyser starkt som fan i vatten därför ja undrade,

vart kan man köpa den där färgen annars?

köpte min på jxddata.se , vet dock inte om den finns kvar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Nu är det så att magnesium reagerar väldigt kraftigt med vatten, och då särskilt varmt vatten. Det börjar brinna, och kan tom explodera. Fast det kanske är magnesiumoxid som är blandat i de där färgerna. Det har jag ingen koll på.

Är det inte kalium du tänker på?

Permalänk
Medlem

vet bara att magnesium brinner bra... men det krävs väl rätt höga temps för att det ska antändas, eller?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

kalium o natrium blir rätt roliga när de reagerar med vatten.. magnesium kräver ju direkt låga för att det ska antändas.. när det väl gör det å andra sidan så brinner det ordentligt..

Permalänk
Medlem

Nepp... magnesium kan också reagera kraftigt med vatten... Men framförallt med vattenånga

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Avstängd

b0b, haha, läs lite mer kemi va? Magnesium börjar lösas upp i vatten, är det varmt vatten, som MadModder sa, då börjar det brinna eller explodera

Visa signatur

Lugna er ...

Permalänk
Medlem

Är det inte så att vattnet i systemet inte blir över rumstemperatur? Då borde logiskt var ofarligt.

Visa signatur

Base: Life is like a box of chocolates, you never know you gonna get.

Loaded: Jo, man vet visst vad man får.. Dom där ÄCKLIGA jävla likörbitarna, VARJE GÅNG!

Permalänk
Medlem

Om inte magnesiumet löses upp av vattnet så mår nog pumpen inget vidare utav det.. borde kunna sätta igen div rörliga delar.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att våran kemi-lärare löste upp lite magnesium i vatten, det blir ett jättestarkt vitt sken som knappt går att kolla på.
Jag är dock inte 100% säker på att det var magnesium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av negr0
b0b, haha, läs lite mer kemi va? Magnesium börjar lösas upp i vatten, är det varmt vatten, som MadModder sa, då börjar det brinna eller explodera

Yea yea whatever.. so sue me.. jag är teknikerutbildad.. kemi är för fjollor..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0b
Yea yea whatever.. so sue me.. jag är teknikerutbildad.. kemi är för fjollor..

Tydligen så räddade dessa "fjollor" sin dator samt dig själv!

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Act
Är det inte så att vattnet i systemet inte blir över rumstemperatur? Då borde logiskt var ofarligt.

Vattnet i systemet blir inte under rumstemp.

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt från min tid med en konstig kemilärare, så bildas det vätgas när magnesium kommer i vatten, vilket är väldigt explosivt.
Dvs, jag skulle råda er att inte stoppa ner det i vatten.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

magnesium binder syret och syret släpper då ifrån sig väte... har jag för mig att det är...

vatten + magnesium = magnesiumoxid + vätgas

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Onödig fakta - Magnesium är det 8:e vanligaste ämnet i jordskorpan. Det förekommer inte i ren form i naturen utan i mineral som magnesit,MgCO3, dolomit, MgCa(CO3)2, och andra mineral.

Permalänk

magnesium börjar endast brinna i kontakt med låga, och detta kräver hög temperatur. Man måste hålla lågan mot magnesiumet under en längre stund - 15-20s.

magnesium bildar inte några föreningar med dest.vatten...
men jag råder dig till att inte blanda i rent magnesiumpulver i vattnet, eftersom det är tyngre kommer detta att lägga sig i block, pump och radiator = inte bra.

magnesium vid kontakt med SALTSYRA bildar vätgas. men jag tvivlar på att du har saltsyra i ditt vattensystem

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk

hehe, de blev en rätt intressant tråd dehär

blev man lite mer kunnig inom kemin också *fniss*

tack för alla kuliga svar, ja ska ta en titt på jxddata.se å kolla om dom finns kvar "färngerna" alltså ..

peace and love /rain

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göransson
magnesium vid kontakt med SALTSYRA bildar vätgas. men jag tvivlar på att du har saltsyra i ditt vattensystem

Ah, just det, så var det :), hängde inte med bra på kemin, det var iaf en genomskinlig vätska precis som vatten

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Man använder offeranoder av magnesium i varmvattenberedare... Det är ingen fara att den skall börja brinna... MEN magnesium kan utveckla en häftig reaktion med vattenånga... Så var försiktiga

Magnesium är efter kalium och natrium den mest reaktiva metallen med vatten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta påminde mig om att jag nån gång ska införskaffa en klump magnesium som jag ska värma upp lite lätt. Helst en stor klump...

Visa signatur

AMD XP2500+ @2.54ghz (11.5x220), Abit NF7-S Rev 2.0, Geil Dragon Series 2x256mb Dual PC3500 (synkat 2-3-3-8), Hercules Radeon 9800pro 405/361mhz, Seagate Baracuda 120gb, Antec TruePower 430w, Alpha PAL8045T med Delta 80mm 10.8w, Antec PlusView 1000AMG.

Permalänk
Medlem

Relaterad fråga:

Nån som vet vad det är för pulver i en sån där vattenjojo? Ni vet, den där geleklumpen som blev förbjuden för att barn ströp sig med snöret. Ser ut lite som pärlemor och bildar intressanta strömlinjer och vågor i vatten.

Permalänk

Hmm okej... Det brinner i luft, och reagerar med varmt vatten. Däremot hur det reagerar kan jag inte hitta... Jag hittade dock att brinnande magnesium ska man inte släcka med vatten

Jag dissikerade ett helt slut litsiumbatteri förut. Jag rullade ut rullen som fanns inuti. Det var nåt klet (elektrolyten) och sen en litsiumfolie. Jag lade ner litsiumfolien i diskhon som jag fyllt med vatten. Satan vad det bubblade och fräste. Och gasen som bildades var inte så god att andas in

http://madmodders.se/temp/litsium+vatten.jpg

Hann knappt ta bilden innan det löstes upp

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av negr0

MOAHAHAHAHAHAHHAHAAAAAAAA!
kanske?
Undrar om fälgar som säljs hos den här leverantören kommer att lösas upp, brinna eller explodera när det regnar?
http://www.valladack.se/falg.php3
hade du mvg i kemi sa du?
Ah vafan kunde inte låta bli, kicka mig om ni måste men såna här lägen får man så sällan...

Permalänk
Medlem

Som sagt... det reagerar med vatten... Men det behövs ganska höga temperaturer... När processen väl satt igång... Då är den självdrivande... Har man ett fint magnesiumpulver behövs mindre energi för att reaktionen skall sätta igång...

Jag menar... Ni kan ju testa... Gå ut och försök fjutta eld på ett par magnesiumfälgar... Ganska svårt... Men om ni skaver av några flagor... Då skall ni se att ni kan få fjutt på dom med en vanlig tändsticka..

Visa signatur