Modekort Abit KV8-Max3 POST CODE 04???

Permalänk

Modekort Abit KV8-Max3 POST CODE 04???

Hej har fått ett mycket skumt POST CODE Meddelande (04), och har ingen aning vad det betyder.

I Handboken och på tillverkarens website finns POST CODE 03 och 05, men ej 04.

Kan inte hitta informationen någonstans.

Vad kan detta bero på?

Visa signatur

C64, bandstation
www.deliasson.com

Permalänk
Medlem

Kolla med deras support

Permalänk
Medlem

välkommen in i klubben för AAK!! (Arga Abit Köpare)

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Ohhh, I don't like the sound of this....

I veckan är det dags för mig att montera ihop en A64 3000+ och KV8-MAX3.

Hoppas innerligt att det inte var ett misstag att satsa på Abit.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Av vad jag har förstått så har abit problem med kvalitén på Bioschippet (Bla: korrupt bios) då detta tenderar till att gå eller att kommer att gå sönder. Man kan dock köpa ett nytt chip på http://www.eksitdata.com/ så ska de flesta problemen med abits bios vara avklarade.
Men om man har garantin kvar så är det bara att skicka tillbaka.

Ps. Bioschipped kostar bara 150 + 100 för flashning = 250 = inte för farligt men ack så omständigt.

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Av min erfarenhet så har felkod 04 med minnena att göra, det var det för mig iallafall.

Visa signatur

-=DFI lanparty nf3||AMD 64 3200+||MSI 6800GT@ 400/1100||1024MB PC3200=-

Permalänk
Medlem

POST code 04 tror jag har med att moderkortet inte hittar minnet.

Precis innan den visar 04 och börjar pipa visar den C1 vilket innebär att den letar efter minnet.

Permalänk
Medlem

Dear customer,

0,8 and 0,4 could be some power problems. It aren't any known codes, but if hangs on that code, it must be something with the power. It it runs by this code, it isn't any problem.

The 2.8 and 2.0 code are known codes from the uGuru which means that it is reading the vallues from the FAN's, Voltage etc.
Please reply with former messages included,
Bitte Antworten sie mit vollem Inhalt vorheriger Nachrichten,

Met vriendelijke groet
Mit freundlichen Grüßen
Kind regards

W. Simons
ABIT FAE Europe

Global website: www.abit.com.tw
Abit Q-Station: fae.abit.com.tw

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Subject: Abit kv8-max3 - post code display knowledge

Hi, becouse i have alots of unknowed post code ... so
i will ask you what they are...
0.8 = ? (like system failed to boot?)
0.4 = ? (like system failed to boot?)
2.8 = ? I got it now when i running windows, i had 2.0 before.
So what is these things on my Abit kv8-max3 motherboard.

Thanks
Victor Åström

Permalänk
Medlem

Fan vad najs Soviac. Får kolla vidare på det. Dock är det skumt att jag får den när mitt minne inte pallar. T.ex. har jag ALLTID fått den med OCZstickan, men bara ibland fått den med TwinMOS Winbondstickan :S

Permalänk
Medlem

jo... har haft 0.4 ja med, då tog jag ut stickan och stoppa i den igen, sen funkade det.
Så nått med minnena är det nog.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som har stört mig är när man "manuellt" stoppar CPU-fläkten med fingrarna, då börjar det automatiskt pipa från PC-speakern.

Jag har problem med ett Abit KV8-MAX3-moderkort just nu, POST-indikatorn rapporterar "20" hela tiden, trots att jag inte har några problem alls med moderkortet? Någon som har en aning?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
En sak som har stört mig är när man "manuellt" stoppar CPU-fläkten med fingrarna, då börjar det automatiskt pipa från PC-speakern.

Jag har problem med ett Abit KV8-MAX3-moderkort just nu, POST-indikatorn rapporterar "20" hela tiden, trots att jag inte har några problem alls med moderkortet? Någon som har en aning?

Tror faktiskt inte att du kommer att hitta en logisk lösning på dina problem...

Verkar helt enkelt som om vissa exemplar av denna modell helt enkelt är kassa.

Har du testat senaste biosversionen förresten?

När jag hade mitt kort var 1,8 den senaste, tror att det ska finnas 2,0 nu, kanske kan göra nåt?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Tror faktiskt inte att du kommer att hitta en logisk lösning på dina problem...

Verkar helt enkelt som om vissa exemplar av denna modell helt enkelt är kassa.

Har du testat senaste biosversionen förresten?

När jag hade mitt kort var 1,8 den senaste, tror att det ska finnas 2,0 nu, kanske kan göra nåt?

Jepp, verkar finnas vissa batchar av moderkort som bara är dumma. Har ju varit mycket krångel med 03/08-POST-koder bland annat.

Tack för tipset föresten, moderkortet har slutat pipa, uppdaterade från en äldre än 1.8 till 2.0 nu och det fungerade faktiskt perfekt, Tack!

Edit

Efter lite testande och en omstart dog moderkortet. Det klassiska "03"-POST-koden dök upp och kan inte få liv i det igen. Surt

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Jepp, verkar finnas vissa batchar av moderkort som bara är dumma. Har ju varit mycket krångel med 03/08-POST-koder bland annat.

Tack för tipset föresten, moderkortet har slutat pipa, uppdaterade från en äldre än 1.8 till 2.0 nu och det fungerade faktiskt perfekt, Tack!

Edit

Efter lite testande och en omstart dog moderkortet. Det klassiska "03"-POST-koden dök upp och kan inte få liv i det igen. Surt

Så där höll jag på i en vecka, sen gav jag upp...

Det är det värsta jag vet, ska man behöva ha ingengörsutbildning för att få ett moderkort att funka stabilt???:confused:

Lycka till i alla fall, kommer du på nåt glöm inte att posta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är skit att kv8 max3 ska krånga för det är ett bra moderkort annars. Sen har jag bara haft abit kort och vill inte gärna byta men nu har mitt packat ihop det med. Så jag tror att det blir ett asus i väntan på att abit gör något kort med nforce 3 250.

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld