Permalänk
Medlem

IP-inställningar i WAN?

Hej. Jag undrar hur man ändrar WAN IP? för om man ska spela spel över WAN måste dom väl ha olika ip-adresser?

Permalänk

Du kan inte ändra din ipadress ut mot internet.
Du får antingen en statisk eller en dynamisk av din internet leverantör.

Permalänk
Medlem

Men jag ska inte ha en ny ut mot internet. WAN=Wireless Area Network. Det är som LAN fast med trådlöst så jag ska ha en ny intern ip över det trådlösa nätverket som jag har för att datorerna ska kunna hitta varrandra.

Permalänk
Medlem

det ska väll vara på samma sätt som vid lan beroende på vad du har för prylar kör du bara med en brygga så måste du ställa in allt manuelt med router så låter du den sköta jobbet

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk

Hörru du "TUCK"...ska bara upplysa dej om att du har FEL, va inte så självsäker nästa gång!

Wide Area Network=
Datanät med större fysisk utsträckning (över större område) än ett lokalt nätverk (LAN). Består oftast av flera sammankopplade LAN. Avståndet mellan klienterna gör att ett enda gemensamt LAN inte kan användas.

Wireless Local Area Network, lokalt nätverk som bygger på trådlös överföring av nätverkssignalerna. Vanligt inom en begränsad geografisk spridning såsom en lokal.

HAde prov på det här i fredags så det här kan jag;)

Visa signatur

Dator 1: AMD Athlon 2000+@ 2600+ ;),512mb ddr ram,120gb 8mb cache,GeForce Ti4800SE 128mb,2mbit W-LAN bredbands uppkoppling
Dator 2: Fujistu Siemens Lifebook, Celeron 2 ghz, 256 mb ram, 20 gb mm

Permalänk
Medlem

wlan kontra wan, ungefär som bit och byte.... mb och Mb...osv osv...

/dyslektisk språkpolis.

Permalänk
Medlem

Blandar vi sedan in VLAN så blir det ännu bättre.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Vart försöker ni som skrev inläggen efter mej att komma fram till??

Visa signatur

Dator 1: AMD Athlon 2000+@ 2600+ ;),512mb ddr ram,120gb 8mb cache,GeForce Ti4800SE 128mb,2mbit W-LAN bredbands uppkoppling
Dator 2: Fujistu Siemens Lifebook, Celeron 2 ghz, 256 mb ram, 20 gb mm

Permalänk
Medlem

Alltså du vill ha fasta interna ip adresser? Oftast brukar det vara att ställa dom fast i samma range, dvs om Wlan routern har adressen 192.168.0.1 så ska klienterna ha vad som helst mellan 192.168.0.2-192.168.0.254 (om jag inte missminner mig så är 255an reserverad för nåt)

Permalänk

Det är skillnad på WAN och WLAN som sagt..

(om jag inte missminner mig så är 255an reserverad för nåt) Jo den är reserverad för broadcast.

Själv använder jag WLAN fungerar fint, aktiverade bara DHCP i min switch så att jag fick ip-adresser automatiskt..

Permalänk
Medlem

Ok. mitt tycks inte vilja fungera aja.. nu ska jag på LAN så jag får se om jag kan fixa det när jag kommer hem.

Permalänk