Permalänk
Medlem

Power management setup[Hjälp´}

Hej Nu e det så här att jag skulle vilja klocka min p4 på 2,53 ghz så mkt det går egentligen på ett enkelt sätt. Jag har varit inne på Bios och Optionen Frequency voltage control
och ändrade min cpu clock från 133 mhz till 144 mhz[Min 133 mhz&Max 166 mhz] ändringen på 10 mhz gav mig en processor ökning från 2.53 ghz till 2733 mhz.. [Enligt Aida 32] är detta "Riktiga" mhz elr bara teoretiska? elr en del riktiga o resten teroretiska? är kanske svårt o svara på iofs. men hur mkt kan jag höja cpu clocken tror ni? vågar man skrämma upp den till 155 elr mer ? kylning är inget prob. några andra tips på nått mer man kan göra för att få henne och gå snabbare ? Hade vatt extremt tacksam för svar,då man känner att man inte vill stanna på 144 mhz :=) men det verkar ju nästan för bra o va sant att det är så lätt , men det är det kanske då? :=) som sagt tips o ideer mottages gärna..

Ha en bra dag! MvH//Matte

Ps. är det några problem att byta processor fläkt på p4? har vatt o pillat lite men den verkar sitta där har ju sånna plast bygglar man bara drar ner..

Tack för ett inressant och <utbildande forum.. Trevligt med så mkt kunniga folk som det verkar till o va här..

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem

Offtopic:

heter med matte=P

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

Varför inte 166 MHz om , som du sa, kylningen inte är nåt problem?

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

Tja.. sitter här o funderar det e ju onekligen J*vligt intressant det här med klockning. Har inte alls sysslat med klocking tidigare men som sagt *inressant. så om nån skulle kunna va hjälpsam o svara på några "Funderingar" Nr1. Sådan klockning i bios på en p4 på ett i det här fallet ett Shuttle AB48[Moderkort] ,Under optionen Frequency voltage controll. att ändra Cpu clock: från 133 mhz-150mhz då fick jag en procsessor ökning "Mhz" från 2,52 till 2,95 ghz.. Enligt [Aida32] kan detta verkligen stämma? elr det blir "teroretiska"mhz? elr det blir som att köpa en 3.0 ghz orginal i pc store? känns ju lite för lätt för så mkt.. Och pallar min dator med att man drar upp den till 166hz tror ni utan att behvöva fucka upp hela datorn? kylningen är inget problem..

Tacksam för svar: MvH//Matte

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem

Det är riktiga mhz precis som du skulle köpa en processor med motsvarande hastighet och ibland bättre pga den högre fsb:n. Du kan ju testa att laddahem prime 95 från sweclockers filarkiv och testa om den är stabil. Är den det kan du öka fsb:n lite mer är den inte det kan du antingen höjja vcoren eller sänka fsb:n.

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld