Permalänk
Medlem

Max längd på ethernet

Som topic säger, vad är maxlängd som ethernetkablar kan ha innan man behöver en förstärkare eller något liknande? Vi funderar nämligen på att köpa en 100meterskabel så vi får internet i vår LAN-lokal.

Permalänk
Medlem

90 meter + 5 meter patch i vardera ände för cat 5.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

CAT6 då?
Är CAT5e samma som CAT5?

Permalänk

Längden är samma oavsett kabel för ethernet. Använder du dålig kabel så kanske du får så försämrad singalstyrka så att det inte går 100m men cat5 ska fungera för 100mbit.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk

Läste på cisco att gränsen går rätt precis ovanför 100m. Undvik dock att ha kablar längre än 90m för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Om man har längre ändå? Blir det bara signalförluster och en massa förlorade paket eller hittar enheterna inte varandra helt enkelt?

Sen finns det väl ethernetförstärkare, har för mig jag har sagt det någon gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Om man har längre ändå? Blir det bara signalförluster och en massa förlorade paket eller hittar enheterna inte varandra helt enkelt?

Sen finns det väl ethernetförstärkare, har för mig jag har sagt det någon gång.

Beror helt på de yttre omständigheterna. Det kan fungera problemfritt och det kan bli paketförluster och i princip vad som helst för problem.

En hubb fungerar som förstärkare för Ethernet.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
En hubb fungerar som förstärkare för Ethernet.

Jo men hubben gör ju inte så att man kan ha längre än 100 meter innan det behövs en hub till.

Man kan sätta en hubb efter 90 meter och dra 90 meter kabel till.
En förstärkare har man i ena änden och en mottagaren i andra så kan man ha kablar som kan vara bra mycket längre än 100 meter.

Eller har jag fel nu?

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om några förstärkare som gör att man kan ha längre TP-kablar än vanligt...
Hur pass snabb Internet-lina är det ni ska dra? 10Base2 (koaxkabel alltså) fixar 185 meter, men då är det ju max 10 Mbit och bara halv duplex.

Permalänk
Medlem

Gör inget, i den lokalen vi har nära till internet har vi bara 0.5Mbit, men det är bättre än inget.

Kan hända att jag har fel med förstärkaren, kan också vara att det är förstärkare <-> mottagare så som nisslass säger, dvs ingen vanlig tp-kabel.

Sen kom jag på en ny idé, om inte nätverket kan vara externt så kan telefonlinan vara det. Går det att dra en 100 meter+ telefonsladd och sen ställa ADSL-modemet i lokalen. Det borde ju gå, 100 meter extra borde inte göra så mycket eftersom den redan är några kilometer (från telefonstationen).
De är väl billigare också?

Permalänk

Jo längre telefonkabel kan du (antagligen) ha, den är som sagt en bra bit redan från början.

Eller så har du en hubb efter 100m.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

jag drar 10 mbit bbb på sommarjobbet. Och där får vi inte dra dom vanliga koppar kablarna längre än 100 meter från skåpet där fibern kommer in.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joi
jag drar 10 mbit bbb på sommarjobbet. Och där får vi inte dra dom vanliga koppar kablarna längre än 100 meter från skåpet där fibern kommer in.

Om detta är sant (vilket jag inte betvivlar) så kan du helt lugnt dra din 100-meterskabel (eller om den nu är 105 eller 110) till LAN-lokalen. Jag förmodar att den 100-gränsen de har är en säker gräns. De lär inte tänja på gränserna precis.

Permalänk
Medlem

Vad jag har lärt mig är att det finns två olika sorters hubbar.
Aktiva hubbar och passiva hubbar.

Den Aktiva hubben är strömkrävande (matas via vanligt vägutag) och är signalförstärkande.
Den passiva hubben är inte strömkrävande och därför inte signalförstärkande.

Permalänk
Medlem

finns en regle som heter 5-4-3 regeln. max 5 segment, med 4 sladdar, och 3 förstärkare, därav är den teroretiska hubbade maxlängden ~300m.

regeln finns där därför att aktiva hubbar är _DUMMA_ och kan inte skilja mellan noise, crosstalk eller signaler.

dvs, de regenererar allt de tror är signaler. och om de tror att oljud är signaler, ja.. då förstärks det med.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom också på att tänka på det här med crosstalk?
nisslass förslag om förstärkare (skruva upp spänningen) borde ju öka sådant (?). Alltså "hjälper" det inte att ha förstärkare (om man vill ha någonlunda hastighet) då det bara skulle skapa störningar. Mer en fråga än ett faktum.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Aqualise: egentligen så har man ingen gräns, använd en lager 2 apparat som öppnar packeten, så crc checkas dem i varje "repeater".

personligen så är jag mer oroad över den interna resistansen än crosstalk, crosstalk brukar vanligtvis itne uppkomma, utom om kablarna är dåligt gjorda och upptvistade ganska långt...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Du kan dra 100m, sätta en aktiv hubb/switch och dra 100 till. Alltså:

============[HUB]============[HUB]=============
<----100m---->[HUB]<----100m---->[HUB]<-----100m---->

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
Längden är samma oavsett kabel för ethernet. Använder du dålig kabel så kanske du får så försämrad singalstyrka så att det inte går 100m men cat5 ska fungera för 100mbit.

Vore det inte bättre att säga att längden är densamma oavsett TP-kabel för ethernet? Det finns ju Ethernet som körs på helt andra kabeltyper...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]