Vilket är det bästa nätagget mellan 750-850W ev högre? Kvalitet

Permalänk

Vilket är det bästa nätagget mellan 750-850W ev högre? Kvalitet

Jag kör ett Seasonic Prime 600W men jag tror det är lite för lite för mitt AM5 system och 7800 XT. Jag letar nu efter ett Titanium klassat nätagg som minst har 750W, ATX 3.0 eller 3.1 standard och klarar nyare grafikkort. Priset är irrelevant men garantitiden ska vara lång då det visar tillverkarens tro på produkten.

Vilket kan ni rekommandera? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej,

Är Titanium-klass ett absolut krav? Man betalar ganska mycket pengar för ganska lite premium och extra effektivitet som det ger på slutraden. Ett kvalitetsagg med gold räcker långt år 2025.

Min rekommendation blir att fortsätta med Seasonic. Har själv ett Focus GX 750W ATX 3.1 och för cirka 1249kr som det går att hitta för idag så är det en bra prispunkt till vad man får!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13902592

10års garanti också samt givetvis full kompabilitet med ATX 3.1. Ingår en 12VHPWR-kabel också.

850W-versionen för cirka +500kr hos samma ÅF (Proshop). Välj 850W om din GPU kräver 3 PCIe för att slippa hålla på med adaptrar. 850W har 2 PCIe för CPU + 3 PCIe för GPU. 750W har "bara" 2 PCIe GPU som standard och kablarna man skickar med är 1-1 utan piggyback.

https://seasonic.com/focus-gx-atx-3/

Permalänk
Skrivet av edson:

Hej,

Är Titanium-klass ett absolut krav? Man betalar ganska mycket pengar för ganska lite premium och extra effektivitet som det ger på slutraden. Ett kvalitetsagg med gold räcker långt år 2025.

Min rekommendation blir att fortsätta med Seasonic. Har själv ett Focus GX 750W ATX 3.1 och för cirka 1249kr som det går att hitta för idag så är det en bra prispunkt till vad man får!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13902592

10års garanti också samt givetvis full kompabilitet med ATX 3.1. Ingår en 12VHPWR-kabel också.

850W-versionen för cirka +500kr hos samma ÅF (Proshop). Välj 850W om din GPU kräver 3 PCIe för att slippa hålla på med adaptrar. 850W har 2 PCIe för CPU + 3 PCIe för GPU. 750W har "bara" 2 PCIe GPU som standard och kablarna man skickar med är 1-1 utan piggyback.

https://seasonic.com/focus-gx-atx-3/

Jag kör redan ett Seasonic Prime 600W fläktlöst och 10 års garanti så att nedgradera sig finns inte på kartan tyvärr. Men det är säkert ett prisvärd modell.

Tyvärr verkar det som om Seasonic har slutat tillverkat sina Prime TX modeller finns knappt i lager någonstans. Jag vet att det kommer en ny generation i början av nästa år men varför slutar de redan producera nuvarande?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag kör redan ett Seasonic Prime 600W fläktlöst och 10 års garanti så att nedgradera sig finns inte på kartan tyvärr. Men det är säkert ett prisvärd modell.

Tyvärr verkar det som om Seasonic har slutat tillverkat sina Prime TX modeller finns knappt i lager någonstans. Jag vet att det kommer en ny generation i början av nästa år men varför slutar de redan producera nuvarande?

tömma lagerhyllorna bara så att butiker slutat ta hem dem just pga att det kommer en ny modell om nått "halvår".

ingen butik kommer ju vilja ha den gammla modellen liggandes på hyllorna och samla damm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tömma lagerhyllorna bara så att butiker slutat ta hem dem just pga att det kommer en ny modell om nått "halvår".

ingen butik kommer ju vilja ha den gammla modellen liggandes på hyllorna och samla damm.

Förmodligen men var ska de leva på annars om de redan börjat sälja slut? Ska jag inhämta ett Seasonic Prime TX-1300W ATX 3.1? De nya kommer vara lite bättre men dyrare.

Permalänk
Medlem

Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 eller ASUS ROG Strix 850W Platinum kanske kan vara något?

Jag har dock inte kollat på vilken effekt du bör välja, men häng inte upp dig på Titanium, Platium eller Gold alltför mycket! Gold räcker egentligen alldeles utmärkt. Viktigare är däremot vilken modellellserie man väljer och effekten, samt att det är ATX 3.1. (I denna prisklass sitter det dessutom alltid japanska kondensatorer vilket för mig är ett absolut måste och ett minimi-krav på ett nätaggregat.)

Modellserien är viktig eftersom samtliga tillverkare tillverkar modellserier i olika pris och kvalitets-klasser. Vissa modellserier är helt enkelt bättre än andra. Seasonic och Asus är absolut inga undantag. Båda ovan nämnda nätaggregat har väldigt bra komponenter med hög byggkvalitet, så dessa är absolut väldigt bra nätaggregat.

Seasonic's och Asus allra bästa modellserier heter Seasonic Prime TX och Asus ROG Thor III, men då finns dessa enbart från 1000 W eller högre.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Förmodligen men var ska de leva på annars om de redan börjat sälja slut? Ska jag inhämta ett Seasonic Prime TX-1300W ATX 3.1? De nya kommer vara lite bättre men dyrare.

man kan ju troligen köpa andra märken från samma butik.

Asus
Corsair
andra märken

som ger samma eller liknande kvalitet.

inte som att butiken helt slutar sälja nätaggregat bara för att de slutar sälja en viss modell från en viss tillverkare.

och i allmänhet känns det som att de flesta personer inte är jättepetiga med nätagget och vill oftast bara ha något med bra kvalitet

så i stort sett vilket som helst som levereras med typ ~10 år garanti är för de flesta good enough och sen kanske någon form av effektivitetsklassning på det gärna gold eller högre för att spara ett par kronor om året i elräkning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag kör ett Seasonic Prime 600W men jag tror det är lite för lite för mitt AM5 system och 7800 XT. Jag letar nu efter ett Titanium klassat nätagg som minst har 750W, ATX 3.0 eller 3.1 standard och klarar nyare grafikkort. Priset är irrelevant men garantitiden ska vara lång då det visar tillverkarens tro på produkten.

Vilket kan ni rekommandera? Tack på förhand!

Vad är det som gör att du tror att nätdelen är otillräcklig för din dator?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Vad är det som gör att du tror att nätdelen är otillräcklig för din dator?

Mvh

Som många andra skrivit i en annan tråd som jag skapat tror de är mitt nätagg som inte räcker till för mitt system. Kör ett Seasonic Prime 600W fläktlöst till mitt AM5 system bestående av en Ryzen 7 7700mhz och ett RX 7800 XT.

Man ska alltid överdimensionera sitt nätagg men kollar jag boxen på mitt grafikkort rekommenderar de Powercolor ett 750W nätagg.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som många andra skrivit i en annan tråd som jag skapat tror de är mitt nätagg som inte räcker till för mitt system. Kör ett Seasonic Prime 600W fläktlöst till mitt AM5 system bestående av en Ryzen 7 7700mhz och ett RX 7800 XT.

Man ska alltid överdimensionera sitt nätagg men kollar jag boxen på mitt grafikkort rekommenderar de Powercolor ett 750W nätagg.

Har du något problem med din dator?

7800xt drar runt 250W i Swec test. Så jag har svårt att tro att ett kvalitetsagg på 600W inte räcker till. Det skulle vara om du överklockar rejält.

Men behöver absolut inte överdimensionera ett nätagg om man köper någorlunda kvalitativt. Seasonic prime är väl den bästa kvaliten som går att köpa. Grafikkortatillverkarens rekommendation tar höjd för både billiga nätagg, extremt strömslukande CPU och ett flertal mekaniska hårddiskar. De har alltid varit överdrivna för väldigt spelinriktade datorer utan massa extra allt.

Permalänk
Medlem

Hur "tror" man att ens nätagg inte räcker till. Har du inga problem så räcker det.
Räcker det så räcker det och finns noll anledning att uppgradera fören man behöver det. Sen kan man ju såklart göra det ändå för "skojs" skull eller om det kommer något riktigt bra erbjudande och man vet att man kommer behöva mer watt ex inför ett kommande gpu byte eller liknande.

GPU rekommendationen är som alla vet en EXTREMT överdriven tilltagen watt, för det ska täcka allt skräp på marknaden och ha marginal över.

Men ja är du nöjd med nuvarande seasonic prime så är det ju bara köpa nyare Prime TX 3.1
Men behöver du inget så kan du lika gärna vänta på nästa generations Prime TX eller se om det kommer något bra erbjudande på nuvarande Prime TX ex under BF.

Köpa nuvarande för ordinariepris om du inte behöver det känns rätt "meh".