Remote Registry Service?

Permalänk
Medlem

Remote Registry Service?

Jag följde ett tips på tweakxp.com att man inte direkt behöver Remote Registry Service, så jag slog av det för att enbart kunna ändra registret från min dator, och ingen annan. Verkar fungera fin fint för mig just nu iaf, kanske gav mig lite extra ram på köpet :).
Fasst jag bara undrar vad det är som använder sig av just detta?
Är lite tveksam om jag har nån användning för det eller ej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara en i mängden av onödiga services. Jag har slagit av den och många fler sedan ett långt tag tillbaka och aldrig haft användning för dem eller problem på grund av det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Som du själv kommit på är det för att kunna ändra i registret från en fjärrdator (använd regedit.exe och file->Connect network registry).

En notis till de som använder något av 2000 server eller server 2003. Jag minns inte riktigt vilket av dem jag krånglade med, men iaf så använde sig WINS (servern) av den tjänsten, fast den inte i services.msc visade något beroende. Eller kanske bara var mmc-konsollen som inte hitta WINS-servern då iaf. Riktigt myskoproblem var det, innan jag hitta vad som orsakade det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Låter bra :). Försöker göra mig en lista saker som är onödiga att ha på i Windows så att jag kommer ihåg till nästa gång jag installerar om Windows.
Finns säkert en massa grejer jag missat.

Har ni mer tips på grejer som är helt onödiga att ha på i Windows?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Låter bra :). Försöker göra mig en lista saker som är onödiga att ha på i Windows så att jag kommer ihåg till nästa gång jag installerar om Windows.
Finns säkert en massa grejer jag missat.

Har ni mer tips på grejer som är helt onödiga att ha på i Windows?

Det finns hur många sådana här listor på "onödiga tjänster" som helst.

Här är en i mängden:
http://www.screentan.org/content/view/8/

Flertalet av dessa tjänster kommer till sin rätt i domäner med active directory och verktyg som pratar med dessa tjänster och därmed är "helt onödiga" på hemma pc:n.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.blackviper.com/ brukar omnämnas när det gäller vilka tjänster man kan stänga av i 2000 och XP.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

De enda tjänster jag har igång hela tiden i Windows XP SP 2 är:
Cryptographic Service
DCOM Server Process Launcher (är denna verkligen nödvändig? Vad är den till för?)
DHCP Client
Event Log
Logical Disc Manager (Egentligen ej nödvändig, men jag har den alltid igång istället för att behöva aktivera den varje gång jag skall starta Disc Managment)
Network Connections
Outpost Firewall Service (För brandväggen)
RPC
Security Accounts Manager (Denna behöver inte heller vara igång hela tiden)
Shell Hardware Detection
Task Scheduler (Onödigt egentligen, eftersom jag aldrig använder det)
Themes (Ej nödvändig om man använder Windows Classic theme)
Windows Audio
Windows Managment Instrumentation
Windows Time
Workstation

Notera att detta fungerar perfekt på min dator, men på andras datorer skulle denna konfig kanske inte fungera speciellt bra beroende på vad man använder datorn till, och vilken kringutrustning man har.