Varför låter datorn när jag rör musen ?

Permalänk
Medlem

Varför låter datorn när jag rör musen ?

Jag har en trådlös, optisk mus och när jag rör musen så låter datorn.
Varför ? Kan man fixa det ?

Permalänk
Medlem

Har samma trubbel med min microsoftmus, ej trådlös dock. Så fort jag scrollar får jag ett ljust ljust pipande ljud ifrån moderkortet, ingen aning vad det är. Efter att jag satte in ett par scsi-diskar så hör jag det inte längre.

Om någon har en anledning är jag också mycket intresserad av vad det kan vara

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

kan låta så när man använder nätverket oxå, oftast på laptops. har faktiskt ingen aning om vad d kan va

Permalänk

hehe jag hade också det problemet förut, men nu har det försvunnit, vet ej varför, kanske för jag bytt mus till en mx510, innan använde jag den där första optikska musen från microsoft, explorer 1.0 eller något hette den väl.

Permalänk
Medlem

jag fick ett högt pipande ljud tillsammans med ett ASUS GF 5950ULTRA vid scrollning av webbsidor

en snabb kontakt med min butik och dom meddelade att detta var ett känt problem

gissa vad som reklamerades och byttes ut mot ett X800pro ??

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Jag har samma problem, precis plockat ihop min burk och det piper i ultraljud varje gång jag scrollar, eller om en hemsida laddar, några tips om hjälp? Jag har en Mx510 mus så det hjälper inte.....

Permalänk

Testa med ett annat grafikkort, :/

Permalänk
Medlem

Löste ett liknande problem på en gammal dator genom att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen. Det var ju ett tag sedan så jag kan inte garantera att det var just detta jag gjorde. Är det ur högtalarna eller själva datorn det låter?

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
Löste ett liknande problem på en gammal dator genom att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen. Det var ju ett tag sedan så jag kan inte garantera att det var just detta jag gjorde. Är det ur högtalarna eller själva datorn det låter?

Jo men då är det väl skärmen som låter/piper pga att den inte klarar av för hög uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Jo men då är det väl skärmen som låter/piper pga att den inte klarar av för hög uppdateringsfrekvens.

Det kan vara så, hade nämligen inbyggda högtalare i min förra skärm så man tog väl lite fel där då kanske.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Troligtvis strömförsörjningen på moderkortet som låter. Sätt ljuddämpningsmattor i burken om ni inte klarar av det.

Permalänk
Medlem

Spöken kanske?

Permalänk
Medlem

har haft samma problem och när jag läste detta garvade jag aja .... i mitt fall var det bara ljud inställningarna som var lite fel kom inte ihåg exakt var det va men nåt med ljudinställningarna iaf .... har ett santa cruz kort så testade lite olika saker inne i deras panel så fixade det sig

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Hade en gammal dator där det lät lite i högtalarna när man rörde musen. Har för mig att man kunde välja "ljud av" i volymkontrollen och att det då försvann, varför vet jag inte. Tror det var på microphone-inställningen. Vet inte alls om det är den typen av fel men men...

Visa signatur

-

Permalänk

Lösning.

Jag ringde datorbutiken och frågade varför mitt moderkort låter när jag scrollar, då sa dom att det beror på att hdd-led, power-led och dom små kablarna inte ligger isolerade, utan man ska få med en liten ring cirka 2cm i diameter av sten som man ska trä runt sladdarna som tar bort all störning. Jag hittade inget sådan i mitt chassi eller i chassi lådan, men dom sa att den ska finnas där, men som skulle skicka en ny så skulle problemet lösa sig, så jag vet inte om det funkar, men dom säger det, jag får helt enkelt berätta när jag fått den.

Permalänk
Medlem

Trodde dessa problem skulle vara löst i dagsläget och att kvaliten skulle blevit bättre men tydligen inte, och det är verkligen synd.

Vargavinter
Har själv inte haft denna ring på vet inte hur många gånger som helst, och jag har inte haft det problemet du uppger men jag hoppas denna lösning fixar problemet i alla fall.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jag har också haft det, men nu har det slutat. Kanske det hade något att göra med att jag drog ut speaker :p.