vad är shader model 3.0

Permalänk
Avstängd

vad är shader model 3.0

hej, som frågan säger, vad är det fö nåt. hur kan man välja det i spel som far cry och medal of honor: PA
ville bara fråga dom mer kunniga

Visa signatur

jag gillar glass!!!!!

Permalänk
Medlem

Tex Vertex Shader 3:
"The 3_0 vertex shader model (vs_3_0) expands on the features of vs_2_0 with more powerful register indexing, a set of simplified output registers, the ability to sample a texture in a vertex shader, and the ability to control the rate at which shader inputs are initialized."

Från DirectX9-dokumentationen.

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/directx9_c/directx/gr...

Permalänk
Medlem

Enkelt förklarat så är shaders "små" program som används för att modifiera en vertex (alltså en punkt i 3d världen, 3 punkter bildar en polygon) eller en pixel (förmodar att du vet vad det är).

De kan exempelvis användas för att göra alla möjliga olika effekter som per-pixel ljussätting och normalmapping (bumpmapping) som man ser i så gott som alla nya spel nu. Man kan skicka in information som t ex spelarposition och ljusposition i dessa shaderprogram och använda denna information för att via någon algoritm beräkna färgen/ljusstyrkan för en pixel.

Vet inte om du blev något klokare men så är det iallafall

SM3.0 är en förbättring av tidigare shader modeller. Denna nya version tillåter längre program och lite andra fördelar som förenklar saker och ting för programmeraren.

Hur man aktiverar det för FarCry eller MOH vet jag inte men du lär kunna hitta hur man gör för farcry om du söker på detta forum för det har varit uppe förut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Hur man aktiverar det för FarCry eller MOH vet jag inte men du lär kunna hitta hur man gör för farcry om du söker på detta forum för det har varit uppe förut.

Ner med konsollen, och skriv \r_sm30path 1

Funkar bara på Nvidias 6xxx kort.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Aktiveras även automatiskt när man drar upp inställningarna till Very High om jag inte minns fel, står i patch-read me'n till version 1.3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur det aktiveras i Medal of Honor - Pacific Assault?

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Det ska fungera på x800 också om jag inte misstar mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackan86
Det ska fungera på x800 också om jag inte misstar mig

du misstar dig