Permalänk
Medlem

partitioner

Tja.

Jag fick ett problem idag med partitioner. Jag tänkte göra en stabil dator med 3 partitioner för olika filer.
C för att ha windows och program i. (12 GB)
D för att ha typ digitalbilder på. (12 GB)
Och en H för att ha större filer på (360 GB)

Och detta skall vara på två 200 BGB seagate hårddiskar.

Innan hade jag två partitioner på en utav hårddiskarna.
Och dom var på C 12GB, D 174 GB.

Frågan är då hur jag får över dom extra GB från ena partitionen till den andra när det är två olika hårddiskar?

Kan också tilläggas att jag försökt lite med partition magic 8.0 men hittar inget där man kan göra något sådant.

Visa signatur

"Va var vi, fisk skämt fisk. Sa du skämt"

Permalänk

Du vill alltså sätta ihop två hårddiskar? Då är det RAID som gäller. Om du inte har hårdvaruraid på moderkortet så kan du använda dig av mjukvaruraid, Dynamiska diskar i Windows. Detta fixar man i diskhanteraren.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Du vill alltså sätta ihop två hårddiskar? Då är det RAID som gäller. Om du inte har hårdvaruraid på moderkortet så kan du använda dig av mjukvaruraid, Dynamiska diskar i Windows. Detta fixar man i diskhanteraren.

Betyder "dynamisk disk" att den är i raid?? En av mina två 250gb är "dynamisk disk", och båda mina 160gb är "dynamisk disk".
Jag har aldrig valt ngt raid, och aldrig sett ngt som skulle ha fått mig att tro att de var i raid.
Om de är, hur ser man vilken typ av raid?

Permalänk
Medlem

Så man måste raida ihop dom då?
Det går ju långsammare att starta windows då!

Den enda raid jag hittat i mina manualer är att det finns som drivrutiner men det står inget om saker man skall ändra jumprar på modekortet eller något i bioset.
Jag vet heller inte om man skall behöva några speciella ide kablar för Raid.
Någon som kan hjälpa?

Visa signatur

Permalänk

Alla dynamiska diskar är inte raidade, men det finns stöd för mjukvaruraid. Jag använder inte dynamiska diskar men jag vet att man måste konvertera sina diskar till dynamiska först och sen fixa raiden på något vis i diskhanteraren.

Det kanske är lättare att göra en partition på 12 GB och en på 174 GB på varje disk om du inte måste ha just en stor på 360 GB.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Det kanske är lättare att göra en partition på 12 GB och en på 174 GB på varje disk om du inte måste ha just en stor på 360 GB. [/B][/QUOTE]

Hmm, jo.
Men det är frågan hur jag skall ha allt då.
Jag menar hur har ni det?
Någon som har tips?
Jag har hört att man skall ha en partition för växlingsfilen också.
Jag vet inte om det är sant men man kanske tjänar på det om det nu är så.

Själva upplägget jag hade från början var ju
C: windows/program 12 Gb.
D: Digitalbilder, musik 12 GB.
H: Större filer, filmer,installerade spel mm 360 GB.

Men det kanske är bättre att ha den nya hårdisken i en separat partition och ha allt som nu.
Frågan är bara hur jag skall lägga upp det.

Visa signatur