Ok jag ska ge mej på ett seriöst försök att hjälpa dej. Dvs försöka vara opartisk om alla klasser. Jag kommer även lägga in lite fakta om vad som förväntas av de olika klasserna i grupper.
Warrior - HÖG armor vilket gör att skada mot dom reduceras mycket. Mycket bred vapen arsenal som omfattar möjligheterna att använda allt från en dolk tillsammans med en sköld till en stor 2-hands yxa. Beroende på hur man bygger sin warrior kan man specialisera honnom/henne på flera olika sätt. Du kan göra den offensiv för att kunna göra maximal skada på dina fiender. Du kan även göra den defensiv, din skada kommer fortfarande vara helt ok, men din förmåga att överleva länge ökar ganska rejält.
I grupp är warriors önskade för att kunna vara "tanks", dvs stå och vara den som fienden attackerar för att hålla spellcasters med lite HP och armor vid liv. Du har användbara skills som t.ex. taunt som får fiendena att fokusera på dej.
Paladin - Har också väldigt hög armor, och kan få ännu högre än warrior med en av sina många auror. En paladin kan till viss mån hela men även stå vid frontlinjen. Skadan för en paladin är i många fall rätt så mycket lägre än en warriors, detta vägs dock upp med att det tar en halv evighet att döda en bra paladin. Du har även magier som bland annat kan öka en vänns skada eller mana regenerate.
I grupper så är en paladin lite av en "support charackter". Han är inte riktigt bäst på någonting, men han kan hoppa in som sekundär tank när det blir för många för att warriorn ska klara av det, och även att hjälpa en helare. Paladins har även resurection, vilket inte är så svårt att lista ut är väldigt användbart
Rogue - "Rogues do it from behind" är ett ganska känt uttryck som beskriver hur man bör spela en rogue. Du kommer ha möjlighet att spotta ut stor skada snabbt. Men nackdelen är att rogues har väldigt låg armor och HP. WoW fungerar så att den som monstrena är mest arga på attackerar dom. Att en warrior står och förelämpar dom och bankar på dom med en yxa räcker oftast inte om en rogue får för sej att attackera i ryggen. Och om man får "agro" från monstret så gäller det att bli av med det fort, annars är man ganska stekt
Det gäller att hitta en balans mellan sina förmågor och inte bara spotta ut hög skada hela tiden då det mer stjälper än hjälper gruppen.
I grupper finns används rogues för att kunna dela hög skada när det behövs, t.ex. när ett monster börjar få lite liv, eller om någon av dina gruppmedlemmar håller på att dö. Då är en rogue väldigt effektiv på att dela snabb skada och "ta monstert ifrån" någon annan tills en tank med gott om HP kan ta tillbaka agro igen.
Jag måste dock varna dej för att på vissa servrar spelar upp till HÄLFTEN av alla rogues. Det har antagligen att göra med att alla vill ha en karaktär som kan göra så mycket skada på så kort tid som möjligt. Men när det väl kommer till kritan så visar det sig att det långt ifrån alltid dps (dammage per second) som är det viktigaste.
Angående raser och deras förmågor. Ingen ras är mer lättspelad än någon annan. Det finns folk som kommer peka dej åt olika håll pga att någon "racial ability" är bättre än någon annan. Men WoW är ett nytt spel och inget kan levereras perfekt från början. Blizzard har officielt uttalat sig om att det kommer ske ändringar för att jämna ut allting mer. Därför råder jag dej till att välja den ras som du tycker ser ballast ut, och skulle trivas mest med att spela. För om du väljer ras pga en racial ability, kommer du sitta där sen efter månader av spelande, ångerfylld, med en ras du egentligen inte ville ha, men du valde den för att den DÅ var en aning bättre än någon annan.
Thats my 2 cents!