Permalänk
Medlem

Fakturaprogram

Jag har lovat en bekant att göra ett fakturasystem så att han lättare kan skicka ut fakturor till kunder (han sitter nu med Word och miniräknare...). Min första tanke var att göra ett sheet i Excel, men det har ju sina klara nackdelar. Min andra var ett egenskapat program, men eftersom jag inte kan programera mer än i Lunarstorm (jaja, html, so? ) övergav jag snabbt idén.
Min eminenta flickvän kläckte nyss ur sig att det säkerligen redan finns program som behandlar fakturor som är lättinställda och allt. Någon som vet något sådant program?

Tacktack på förhand!

Permalänk
Gäst

Om du vill har bra program med mera om kalkyl,ekonomi,m.m så har
SPCS sådana.Det kostar en slant,men det är värt sina slantar

http://www.vismaspcs.se/

Permalänk
Medlem

ääääh man gör en mall på hur man vill att fakturan ska se ut sen har man en separat fil för hur mycket tid man lagt ner på kunden och gör det manuellt... så fasligt osmidigt är det inte.. fungerar bra för både morsan och farsan.. och mig som får slita med att renskriva skiten

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Finns en faktura.xls som ingår i svenska officepaketet.
Den fungerar alldeles utmärkt.
Kolla i mallar så ligger den där om du nu har swe office.

Permalänk
Medlem

Det visste jag inte... Excel är ju användarvänligt i vanliga fall, men i mallen "faktura" kan man (nåväl, JAG) inte ändra cellernas betydelse etc. Det största problemet med faktura.xls är att jag vill ange olika momssatser för olika celler. Dessutom ska totalmomscellerna visa 25% och 12% moms, men räkna på 20% resp. 10,66% (då momsen är inräknad i det angivna priset). Detta går ju att göra om man lägger 0,1066 och 0,2 i en annan cell som inte visas och länkar innehållet dit resultatet är, men man kan ju inte lägga till dessa "räkne"celler i faktura-mallen som den är(?).
Jag försöker nu göra en egen mall, men det verkar vara i det närmaste omöjligt.

*edit* hur f***n har de skapat mallen!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Det visste jag inte... Excel är ju användarvänligt i vanliga fall, men i mallen "faktura" kan man (nåväl, JAG) inte ändra cellernas betydelse etc. Det största problemet med faktura.xls är att jag vill ange olika momssatser för olika celler. Dessutom ska totalmomscellerna visa 25% och 12% moms, men räkna på 20% resp. 10,66% (då momsen är inräknad i det angivna priset). Detta går ju att göra om man lägger 0,1066 och 0,2 i en annan cell som inte visas och länkar innehållet dit resultatet är, men man kan ju inte lägga till dessa "räkne"celler i faktura-mallen som den är(?).
Jag försöker nu göra en egen mall, men det verkar vara i det närmaste omöjligt.

*edit* hur f***n har de skapat mallen!?

Om du tar bort bladets skydd (Verktyg -> Skydd) som det heter i Excel kan du ändra hela deras dokument