formatera datum i excel

Permalänk
Medlem

formatera datum i excel

Jag har ett excel-ark med en kolumn med datum formaterat som tex 20050902. Jag vill kunna formatera denna kolumn som datum för att kunna använda datan. Eftersom excel inte känner igen formatet 20050902 utan vill ha 2005-09-02 så får jag gå in på "formatera celler" under fliken "Tal" och skriva in ÅÅÅÅMMDD.

Alla raderna i kolumnen blir då ####### och det har inte att göra med att det inte får plats utan den säger att "negativa datum och tider visas som #####".

Kan någonberätta för mig hur jag ska kunna formatera denna kolumn som datum?

Permalänk
Hedersmedlem

Det här har jag också råkat ut för. Enda sättet jag "fixat" det på är att manuellt skrivit in alla datum igen på rätt format, dvs "ÅÅÅÅ-MM-DD". Är det många celler är detta inget alternativ, så jag önskar också att någon hjälper oss.

Edit: Kom nog på ett sätt ändå. Man tar en ny kolumn (vi säger att datumen är i A-kolumnen) och skriver in en formel enligt:

=LEFT(A1;4)&"-"&MID(A1;5;2)&"-"&RIGHT(A1;2)

...som sätter ihop siffrorna (i A1) med bindestreck på rätt platser.
Expandera formeln genom alla rader.
Nu kan dessa värden, som är i rätt format (ÅÅÅÅ-MM-DD) kopieras till A-kolumnen (Kopiera (Ctrl-C) | Editmenyn | Klistra in special... | Värden) och tilldelas det datumformat vi önskar i 'Formatera celler...'-rutan.

Hänger du med?

Edit 2: Det är riktigt kul att man lär sig så mycket själv genom att hjälpa andra!

Permalänk
Medlem

Skönt, nu känns det som att det går att lösa detta.

Första problemet är förhoppningsvis ganska enkelt. Jag arbetar nämligen i en svensk version av office. Jag förstår att RIGHT = HÖGER, LEFT=VÄNSTER, men översätter vad MID med?

Problem nummer 2 är att datumformatet är är att 1040901 och jag vill få 04-09-01.

Men det borde ju inte vara några problem när man kan ta enskillda siffror ur en cell. Hur ska jag skriva när jag vill ha "tecken 2 och 3" & "-" & "tecken 4 och 5" & "-" & "tecken 6 och 7" ?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rantz
Första problemet är förhoppningsvis ganska enkelt. Jag arbetar nämligen i en svensk version av office. Jag förstår att RIGHT = HÖGER, LEFT=VÄNSTER, men översätter vad MID med?

Men det borde ju inte vara några problem när man kan ta enskillda siffror ur en cell. Hur ska jag skriva när jag vill ha "tecken 2 och 3" & "-" & "tecken 4 och 5" & "-" & "tecken 6 och 7" ?

Du använder EXTEXT.

Skriv så här: =EXTEXT(A1;2;2)&"-"&EXTEXT(A1;4;2)&"-"&HÖGER(A1;2)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Skönt, nu känns det som att det går att lösa detta.

Problem nummer 2 är att datumformatet är är att 1040901 och jag vill få 04-09-01.

Tack på förhand!

Ah, tänkte inte på att du antagligen hade svenskt Office. Ok, få se nu...

'EXTEXT' är tydligen svenska för 'MID'. Alltså:

=EXTEXT(A1;2;2)&"-"&EXTEXT(A1;4;2)&"-"HÖGER(A1;2)

Borde bli rätt!

Edit: Tog lite tid att skriva inlägget...

Permalänk
Medlem

DET FUNKAR! Tack så mycket! Eftermiddagen är räddad!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

DET FUNKAR! Tack så mycket! Eftermiddagen är räddad!