En relativt allmän fråga... Vad tror ni om Rocky Linux???

Permalänk
Inaktiv

En relativt allmän fråga... Vad tror ni om Rocky Linux???

Hejsan på er

Jag är lite nyfiken på era åsikter och tankar runt Rockey Linux https://rockylinux.org/ Det är ju det som ska fylla CentOS skor efter att IBM trasha ett välanvänt och populärt server OS världen över.

Tror ni Rocky linux kommer göra jobbet och kommer ni som använder CentOS idag hoppa på rocky linux när den stabila versionen släpps?

Tror ni även att detta OS kanske kan fungera bra som desktop OS?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, på företaget jag arbetar har vi klivit över till Ubuntu. Känns mest stabilt för stunden.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Har direkt inget annat att tillbringa utan att jag har hört väldigt goda saker om det. Jag är ganska säkert på att många kommer att migrera från CentOS till det

Permalänk
Inaktiv

Jag funderar på om det kan fungera som desktop, då jag hatar med med stort H att installera om datorer och rullande releaser brukar ställa till med problem i längden.. Så att ha typish 10år med säkerhetsuppdateringar låter ju lite lockande om man säger så.
Jag började snegla åt centOS innan de sabbade det, men jag behövde lite mer linux-kött på benen innan jag gick på någon distro som inte är lika användarvänlig som mint och de där.... Nu börjar jag känna mig aningens bekvämare i linux, så det börjar bli dax snart.

Permalänk
Medlem

Har kört det några veckor nu på ena datorn (Intel desktop). Fungerar bra.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Personligen känner jag att både Rocky och Alma Linux är alldeles för nya projekt, visserligen med bra backning, men tyvärr känns dem inte tillräckligt etablerade för att användas som primärt OS. Debian eller Ubuntu föredrar jag, och om man vill ha rolling release så är det inte mycket som slår Arch för desktop med dess AUR.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Personligen känner jag att både Rocky och Alma Linux är alldeles för nya projekt, visserligen med bra backning, men tyvärr känns dem inte tillräckligt etablerade för att användas som primärt OS. Debian eller Ubuntu föredrar jag, och om man vill ha rolling release så är det inte mycket som slår Arch för desktop med dess AUR.

Nja, de har ju ”bara” egna byggkedjor för allt icke-proprietärt i RHEL, så det är ju ingen större risk att du blir strandad med något som inte fungerar om inte IBM+RedHat går i konkurs. Om jag stod ut med uråldriga versioner av alla program och bibliotek, och med att hantera servrar som keldjur snarare än som boskap hade jag inte haft något emot att köra någon av dem.

Dessutom kan du väl i praktiken hoppa mellan dessa distributioner med hjälp av några konfigurationsförändringar i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde inofficiell uppgradering av alla mina CentOS 7 maskiner upp till Rocky Linux 9, krävdes ingen större handpåläggning och allt har fungerat stabilt sedan dess. Har även kört en hel del servrar på Rocky Linux 8, som jag också har uppgraderat till 9 trots att det inte rekommenderas att uppgradera, inga problem som helst. Som tidigare nämnt så skiljer sig Rocky Linux ytterst lite från CentOS, bara att du fortsatt får uppdateringar och LTS.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se