Permalänk
Medlem

Logitech X-530 problem

Tjo!
Innandlade nyligen ett Logitech X-530 5.1 system. Jag har kopplat det till min stationära DVD via en del kabelmekkande. Nu är det så att när jag spelar upp film får jag inget ljud ur centern alls. Jag har testat att byta kablar osv. Till slut mätte jag med multimeter på kablarna och det visar att alla högtalarna har kontakt och ska ge ljud. Dock är det helt tyst ur centern. Det enda som låter är fron höger och vänster.

Jag läste en del trådar här på forumet och såg att många haft liknande problem då dom kört via sina ljudkort, men jag kör direkt från min dvd-spelare. Filmerna jag provat har vart både stereo och 5.1. I och för sig borde den ge ljud ur centern även på stereo eftersom den ska simulera surroundljud via 2 kanals ljud.

Nån som vet vad detta kan bero på? Jag ska snacka med butiken som jag köpte det ifrån på måndag. De försäkrade mig innan köpet att det skulle funka så lite pisst är man ju.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Exakt hur kopplade du in det?

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem

Om ditt du drar från 5.1 systemet till DVD eller tvärtom med SCART så borde det fungera, och om det inte går med SCART så kanske du måste köpa lite mera "kablar" för att ofta är det så att ljud ingången till DVD, 5.1 system bara är t.e.x. "Center, Subwoofer" "Front left, Front right" "Rear right, rear left". Och om man bara har en "kabel" och har den kopplad till t.e.x. "Center, Subwoofer" så hörs det bara ur centern och subben.

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat mina minitele från ljudsystemet direkt till dvd:ns ljudutgångar via rca-minitele. Det är alltså direkt kopplat till 6-kanalers ljudutgångar. Det är det som gör det så väldigt förbryllande.