Matricks weblog. JPEG Recover 2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

OTROLIGT imponerande!
Visste att du är sjukt duktig, men dedär är ju helt sjukt?

Jag skulle GÄRNA se en personlig sida i stil med webloggen på teewars, fast mer inriktad på personliga saker som literaturtips, bloggande och andra grejer :).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
OTROLIGT imponerande!

Jag skulle GÄRNA se en personlig sida i stil med webloggen på teewars, fast mer inriktad på personliga saker som literaturtips, bloggande och andra grejer :).

Mitt liv är inte speciellt intressant annars. Jag kodar och super mest och böcker läser jag typ inte.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Mitt liv är inte speciellt intressant annars. Jag kodar och super mest och böcker läser jag typ inte.

Både kodande och supande kan jag relatera väldigt bra till, så det är helt klart intressant ;).
Sen finns det väl mer literatur än bara böcker? Du lär ju ha läst en väldans massa saker för att lärt dig det du kan?

Visa signatur

Permalänk
Glömsk

Jag begriper inte varför alla är så impade. EXIF är ett väl dokumenterat format, dumpkoden är alltså trivial. Att tolka APP4-chunkarna är väl det hackeriga här, men det finns bra mycket svårare binära format att reverse-engineera. Pluspoäng för läslig kod och fin guide visserligen.

Nej, spara haktappandet till Teepop-sourcen. Den är tight.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag begriper inte varför alla är så impade. EXIF är ett väl dokumenterat format, dumpkoden är alltså trivial. Att tolka APP4-chunkarna är väl det hackeriga här, men det finns bra mycket svårare binära format att reverse-engineera. Pluspoäng för läslig kod och fin guide visserligen.

Visa nått fräckt du med Psycho så blir vi andra både impade och du får dej lite beröm;)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Jo, kom igen nu psio! DM5!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Visa nått fräckt du med Psycho så blir vi andra både impade och du får dej lite beröm;)

Ska jag vara ärlig har jag medvetet avstått från att kommentera i stil med Psi, eftersom jag unnar matricks uppmärksamheten.

Men Psi har egentligen rätt, det är inget otroligt ändå. Inget som egentligen motiverar kommentarer som: "Visste att du är sjukt duktig, men dedär är ju helt sjukt?"

Vad det visar på är några olika saker:
Jpeg-kunskap som gör att han kan se de olika delarna och lägga märke till vad de kan vara för nått.
Generellt bra koll på filformat och datorer, som gör att han upptäcker hur thumbnail-datan ska tolkas.
Ett jävla hacker-mindeset som gör att han kommer på bra lösningar och orkar genomföra allt från början till slut.

Det är inge dåliga egenskaper. Men det är inget otroligt heller. Själv skulle jag inte göra nåt liknande, eller, nu kanske jag skulle göra det, ispirerad av honom, men inte på eget bevåg.

Intressant att notera är också att hacker blir man genom att kunna en massa och försöka lösa ett problem. Det senaste jag gjorde i den skalan var att fösöka dechiffrera ett lösenord lagrat i registret för ett ftp-program. Vad jag gjorde då var att jag använde min kunskap om olika formen av "kryptering"* och ascii för att se hur de lagrade lösenordet. Det skulle jag aldrig klarat utan att ha haft en massa tidigare kunskaper. Det kan drför verka mycket mer avancerat än det är, eftersom det skulle vara helt kört för en person utan de kunskaperna. Han skulle kunna stirra hur länge som helst på hexkoden till bilden utan att se ett dyft.

*Det var inget avancerat idet här fallet, tror det var nåt i stil med "öka värdet med x gånger positionen" så för serien 12 40 32 24 och x = 1 så skriver man 13 42 35 28

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

För att han visade det på ett språk VI förstår, när du kastar upp en kod på tre rader med 430 tecken som jag inte ens visste fanns med i ascii-tabellen så sitter jag bara som ett frågetecken. Nu kan jag på ett -relativt- enkelt sätt förstå vad han har gjort, och dessutom få ett par bilder som ger mig en snabb, enkel och lättförståerlig bild över vad han gjort.

Edit: Sebastianj; Läs det jag skrev ovan, även om jag räknar med att det inte är så sjukt otroligt komplicerat att göra så är det fortfarande det mest imponerande slutprojektet jag sett från matricks sida (räkna bort teepop/fuel-projektet för det förstår/förstod jag inte hur stort det är )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Matricks weblog. JPEG Recover 2

Jag är inte alls imponerad:

Citat:

(...)
Jag körde JPEG programmet jag skrev förra gången på bilden och jag fick lite skum output ifrån den. Jag rätta till buggarna i programmet och under mina undersökningar på denna bild så uppdaterade jag programmet också.

Det är ju bara kassa programmerare som har buggar i sin kod.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Jo, du har helt rätt i att han var föredömligt dokumenterande. Själv skulle jag nog inte ens tänka påatt orka skriva en ordentlig genomgång om jag gjorde nåt liknande.

Vilket får mig att undra, är det något man borde göra, man kanske skulle ha det kanske skulle finnas en "veckans hack"-tråd med ett lagom avancerat hack regelbundet och något i den den här trådens stil mer sällan?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Ska jag vara ärlig har jag medvetet avstått från att kommentera i stil med Psi, eftersom jag unnar matricks uppmärksamheten.

Men Psi har egentligen rätt, det är inget otroligt ändå. Inget som egentligen motiverar kommentarer som: "Visste att du är sjukt duktig, men dedär är ju helt sjukt?"

Vad det visar på är några olika saker:
Jpeg-kunskap som gör att han kan se de olika delarna och lägga märke till vad de kan vara för nått.
Generellt bra koll på filformat och datorer, som gör att han upptäcker hur thumbnail-datan ska tolkas.
Ett jävla hacker-mindeset som gör att han kommer på bra lösningar och orkar genomföra allt från början till slut.

Det är inge dåliga egenskaper. Men det är inget otroligt heller. Själv skulle jag inte göra nåt liknande, eller, nu kanske jag skulle göra det, ispirerad av honom, men inte på eget bevåg.

Intressant att notera är också att hacker blir man genom att kunna en massa och försöka lösa ett problem. Det senaste jag gjorde i den skalan var att fösöka dechiffrera ett lösenord lagrat i registret för ett ftp-program. Vad jag gjorde då var att jag använde min kunskap om olika formen av "kryptering"* och ascii för att se hur de lagrade lösenordet. Det skulle jag aldrig klarat utan att ha haft en massa tidigare kunskaper. Det kan drför verka mycket mer avancerat än det är, eftersom det skulle vara helt kört för en person utan de kunskaperna. Han skulle kunna stirra hur länge som helst på hexkoden till bilden utan att se ett dyft.

*Det var inget avancerat idet här fallet, tror det var nåt i stil med "öka värdet med x gånger positionen" så för serien 12 40 32 24 och x = 1 så skriver man 13 42 35 28

Jag förstår mycket väl hur många av er h4XX0rs kanske inte alls tycker vad matricks gjorde är lika imponerande som vi dödliga.
Det roliga är dock att han visar det.

Med tanke på vad du skrev så fick jag uppfattningen att du gör en massa saker som i våra ögon skulle vara lika imponerande. Min önskan vore då att alla som kan och gör sånna saker slänger upp det så vi pyttemänniskor får nått att gapa över:P

Det är ju jätteroligt att se problem som människor löst på ett sätt vi inte ens kan fantisera om.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jo, du har helt rätt i att han var föredömligt dokumenterande. Själv skulle jag nog inte ens tänka påatt orka skriva en ordentlig genomgång om jag gjorde nåt liknande.

Vilket får mig att undra, är det något man borde göra, man kanske skulle ha det kanske skulle finnas en "veckans hack"-tråd med ett lagom avancerat hack regelbundet och något i den den här trådens stil mer sällan?

Om inte annat skulle ditt ego få en rejäl boost för jag skulle troligen kommentera varenda tråd och dessutom följa dem relativt ofta. Törs lova att jag inte är ensam om detta heller, dock är dokumentationen OTROLIGT viktig om du vill nå ut till alla oss mindre vetande :P.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går inte riktigt. Det hela beror väldigt mycket på vad det är för kamera som tog kortet etc.

Aha segt :/
Det går inte göra så man kan ställa in det på nå vis?

Permalänk
Medlem

du ser inte ut som en typisk nörd! - Det stör mig lite...

Jag vet hur man ska se ut om man är en grym kodare, och det är inte sådär! Nåt är fel nånstans... hiih

Antingen ser du inte ut sådär på riktigt, jag visste det, du tog kort på din bror! - Eller så är du bra på nåt mer än datorer. Och du super också... Det ligger inte heller riktigt inom ramarna för en stereotypisk kodslyna. Nej, detta ger mig sömnproblem tror jag

Eller så är jag heeelt offside och har en helt skev världsbild...
Men FAN vad skönt det är att få koppla ett ansikte till alla personerna man hänger med på forum å grejjer, fler ansikten borde postas nånstans!

Vem gör en site där vi alla postar ett foto på oss själva med swec-nicket? Snabbt fixat!

Förövrigt, jag måste nog säga att denna tråd har spårat ur rätt mycket, inte så mycket så att den kanske ska låsas, det är skönt med lite ÖÄ då admins har tagit ifrån oss den enligt mig bästa forumsavdelningen :/

Permalänk
Medlem

totoo: Jag har en finfin bild på mig som jag lägger upp i såna fall
Kan göra en site, men jag har ingen bra host för ändamålet atm, så jag skjuter upp det.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
du ser inte ut som en typisk nörd! - Det stör mig lite...
....

tja, alla nördar ser inte ut som:

iofs måste jag själv medge att man har den bilden, framförallt det obligatoriska unix-skägget för dom killar som hatar alla typer av grafiska gränssnitt och sitter och kollar på tv via ascii-modelen dom skrev till tv-kortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Visst, detta var ju jättefint, men så länge tjejens MSN inte framgår av resultatet, så är det lite meningslöst...

Haha där fick du allt till det!

Vad är detta fuel som alla snackar om?

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Re: Re: Matricks weblog. JPEG Recover 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Jag är inte alls imponerad:

Det är ju bara kassa programmerare som har buggar i sin kod.

Och inte nog med det, han fick inte fram bästa resultat från första programmet han skrev, han var tvungen att skriva flera olika och testa olika lösningar. WTF är det lixxom? Har man skills så tar man det på första försöket.
Nä, bush league matricks.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
OTROLIGT imponerande!

NEJ!

Det finns n^2 olika "personliga" bloggar i världen (där n är antalet personer som har tillgång till internet) och exakt 0 stycken har läsvärt innehåll.

matricks blog är intressant att läsa eftersom den inte innehåller massa tjafs om vilken hans favoritfärg är och hur djäkla skoj det var på den där festen.

Stay geek!

Permalänk

Personligen så skiter jag i om matricks är en "hacker" eller inte. Det jag respekterar honom för är:

a) Han har såvitt jag vet aldrig varit negativ eller nedlåtande i något inlägg på forumet.
b) Han producerar och delar med sig av kunskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE

NEJ!

Det finns n^2 olika "personliga" bloggar i världen (där n är antalet personer som har tillgång till internet) och exakt 0 stycken har läsvärt innehåll.

matricks blog är intressant att läsa eftersom den inte innehåller massa tjafs om vilken hans favoritfärg är och hur djäkla skoj det var på den där festen.

Stay geek!

Lite så jag tycker också. Bli att jag skriver någon liten inledande rad eller två som är personligt men sedan går jag direkt på det intressanta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
Personligen så skiter jag i om matricks är en "hacker" eller inte. Det jag respekterar honom för är:

a) Han har såvitt jag vet aldrig varit negativ eller nedlåtande i något inlägg på forumet.
b) Han producerar och delar med sig av kunskap.

Finns en gammal gammal tråd någonstans när jag var redigt less och lackar ur på en person som skulle börja programmera och ville göra ett MMORPG. Gammal härlig synd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rensat, för många bilder
/ Psio

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
NEJ!

Stay geek!

Blogg != lunardagbok

Om vi tar en lunardagbok och byter ut alla kommentarer om sex, alkohol, ponnys och hundvalpar mot programmering, programmeringsliteratur och så vidare så har du det jag vill ha :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Delight: HAHAHAHA.. nej.. jag skulle inte passa som president

EDIT: btw, min weblog har fått lite mer egen design. http://www.teewars.com/weblog

Tack till teetow som gjorde stylesheetet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Här kommer en liten kul fakta bit också. Jag har två system som jag kan arbeta på hemma.

1 år gammal Dual Opteron 242 1.6ghz, 1gb low latency ram, gf6800, dubbla 17", windows xp
3 år gammal Powerbook 15" 1ghz, 1gb ram, osx

Weapon of choice? The PowerBook. Varför? Operativsystemet och programmen faktiskt.

Den som säger att macar är för folk som inte kan något, think again.

Är inte direkt förvånad, får man välja mellan *nix och Windows när man ska göra något som har det minsta med programmering att göra så är valet enkelt *nix och de verktyg som finns med i ett generellt *nixsystem är helt underbara.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Är inte direkt förvånad, får man välja mellan *nix och Windows när man ska göra något som har det minsta med programmering att göra så är valet enkelt *nix och de verktyg som finns med i ett generellt *nixsystem är helt underbara.

Däremot är har *nix ingen bra debugger tycker jag. MSVC debugger är förbannat jävla bra.

Visa signatur

Permalänk

Haha, ger man lite beröm åt matricks så börjar han till och med posta bilder på sig själv :). Där ser man hur lite som behövs.

Jag passar på att påpeka att matricks blogg är intressant och att jag är övertygad om att många andra programmerare också klarar av att göra imponerande saker med notepad och en kompilator. Dock är det inte så ofta som någon faktiskt förklarar hur de gick till väga när de skapade sitt program, vilket matricks gör.

Det här skulle kanske vara en ide, många har ju postat sina små (eller stora) program här på forumet redan, hur skulle det vara om ni skrev ihop en liten artikel om hur programmet skapades, i stil med denna tråd?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Citat:

Däremot är har *nix ingen bra debugger tycker jag. MSVC debugger är förbannat jävla bra.

Jo, GDB är rätt svårarbetad jämfört med VC++.

Jag tog chansen att lära mig GDB (via Emacs GUD) när jag pillade med Teepop och den är faktikt helt okej.

Via XCode är den faktiskt suverän. Mycket långsammare jämfört med VC++ men den går helt klart att använda.

Permalänk
Medlem

Nu rycker jag upp en gammal tråd!

Kan man tanka hem en färdig fil med pogrammet?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in