LabelFlash vs. Lightscribe

Permalänk
Medlem

LabelFlash vs. Lightscribe

Vilket utav dessa format är att föredra? Går det att skriva på Lightscribe skiva med en Nec som är avsedd för LabelFlash. Jag har sökt efter om det är möjligt att korsbränna dvs. bränna LabelFlash i en Lightscribe brännare och vice versa. Är det möjligt att göra detta?

Permalänk
Medlem

Nej teknikerna är ej kompatibla med varandra. I övrigt se http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54821...

Permalänk
Medlem

Sökte efter dvd-media för de olika formaten på pricerunner och fan endast en tillverkare för Nec's LightFlash medan LightScribe hade 3-4 olika tillverkare..

Såg en recension då en kille jämförde kvaliten och enlight honom var det ingen större skillnad fast LightScribe var snäppet bättre med ljusare färger vilket gav bättre kvalitet..

Jag har själv tänkt och köpa en dvd-brännar men hittar ingen med LightScribe funktion, har du nå tips?

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på att löpa en LG GSA-4166RB (Svart). Den har Lightscribe funktionen. Den kostar inte så mycket heller.

Permalänk
Medlem

Brännare med LightScribe- eller LabelFlash-funktion: http://www.videohelp.com/dvdwriters.php?lightscribe=1

Har du inget emot att köpa från Tyskland skulle jag rekommendera BenQ DW1655 (av någon anledning har den inte hittat till svenska butiker ännu.)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, men jag tror nog jag kör med denna;
http://www.webhallen.com/prod.php?id=49970

Permalänk

Det som avgör mitt val mellan LF och LS är tillgängligheten på skivorna, för i övrigt verkar de båda teknikerna vara identiska. Är LightScribe skivor mer tillgängliga? Går det överhuvudtaget att köpa någon av dessa skivtyper i sverige i dagsläget?

Ju en sak till...hur är det med programvaran? Vad ska man ha för program? (om man inte får någon med brännaren dvs.)

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Pest eller kolera i dagsläget tycker jag. Dyra skivor och långsam skrivning. Jag avstår tills tekniken har blivit bättre.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Det är lite häftigt med lightscribe men skivorna är dyra, det går långsamt och kvaliteten är... sådär. Men man får ju helt klart en sjysst monokron bild på skivan.
Och det finns många butiker som säljer lightscribe skivor, har hittat det på minst 5 ställen i Uppsala(vi har inte så många ställen här...) och på internet finns det nästan överallt....

Med min LS (någon Phillips) brännare så fick jag med programvara, en specialversion av Nero_s brännarprogram, funkar bra, inget att klaga på.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing
Det är lite häftigt med lightscribe men skivorna är dyra, det går långsamt och kvaliteten är... sådär. Men man får ju helt klart en sjysst monokron bild på skivan.
Och det finns många butiker som säljer lightscribe skivor, har hittat det på minst 5 ställen i Uppsala(vi har inte så många ställen här...) och på internet finns det nästan överallt....

Med min LS (någon Phillips) brännare så fick jag med programvara, en specialversion av Nero_s brännarprogram, funkar bra, inget att klaga på.

Vad jag vet så ska det gå att skriva etiketterna på både ovansidan och undersidan av skivan, både vad gäller lightscribe och labelflash. Men kan man skriva om en etijett på nytt eller "sudda bort" den? Det var någon på CDfreaks.com som nämnde något om det.

Här http://www.cdfreaks.com/article/249/6 skriver Namoh;

"I wonder if you can burn the same image more than once, just like LightScribe.

With LightScribe this is possible and it makes the burned image much better.

Is this also possible with LabelFlash?
And if yes, why haven't you tested it."

Är det här verkligen sant när det gäller LightScribe?

Till sist, vilken brännare skulle du rekommendera? Den ska helst klara av alla skivformat, i både DVD och CD väg, samt ha någon av dessa tekniker.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det är väl så att för att få bra kvalitet på utskriften så MÅSTE du bränna samma bild flera gånger. Med tanke på att det tar 20 minuter att bränna en gång, så kanske du förstår varför jag är så avog mot tekniken.

Brännaren kalibrerar sig i alla fall så att man får bilden på exakt samma ställe. Det betyder naturligtvis också att man kan lägga till t.ex. text om man redan har bränt en bild, men du kan inte "radera" något som du redan bränt. Motiv kan man naturligtvis bara ha på "ovansidan" av skivan. Olika färger kan man också glömma. Jag tycker det låter som en bättre lösning att använda sig av skrivbara skivor och en bra bläckstråleskrivare. Har dock aldrig provat den metoden.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Vad jag vet så ska det gå att skriva etiketterna på både ovansidan och undersidan av skivan, både vad gäller lightscribe och labelflash. Men kan man skriva om en etijett på nytt eller "sudda bort" den? Det var någon på CDfreaks.com som nämnde något om det.

Här http://www.cdfreaks.com/article/249/6 skriver Namoh;

"I wonder if you can burn the same image more than once, just like LightScribe.

With LightScribe this is possible and it makes the burned image much better.

Is this also possible with LabelFlash?
And if yes, why haven't you tested it."

Är det här verkligen sant när det gäller LightScribe?

Till sist, vilken brännare skulle du rekommendera? Den ska helst klara av alla skivformat, i både DVD och CD väg, samt ha någon av dessa tekniker.

Dom menar, som barnstormer sa, att man kan(bör) skriva samma bild flera ggr för en bättre bild, men då det tar ca 20min för en bild så tar 2-3 ombränningar sin lilla tid...
Sen har jag sett någon grej man kan skriva på undersidan också men det var inte Lightscribe, eller jag har inte sett eller hört om att det ska fungera med LS iaf...

Jag vet inte vilken som är bäst men denna, http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-... köpte jag iaf och den fungerade bra...

Om du vill kunna skriva bilder på skivor tycker jag du ska köpa dig en vettig färgskrivare istället, jag har Canon IP4200 och med den kan jag skriva ut skivor med perfekt resultat, hittar man bara en bra bild så kan få det att se hur bra ut som helst...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing
Dom menar, som barnstormer sa, att man kan(bör) skriva samma bild flera ggr för en bättre bild, men då det tar ca 20min för en bild så tar 2-3 ombränningar sin lilla tid...
Sen har jag sett någon grej man kan skriva på undersidan också men det var inte Lightscribe, eller jag har inte sett eller hört om att det ska fungera med LS iaf...

Jag vet inte vilken som är bäst men denna, http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-... köpte jag iaf och den fungerade bra...

Om du vill kunna skriva bilder på skivor tycker jag du ska köpa dig en vettig färgskrivare istället, jag har Canon IP4200 och med den kan jag skriva ut skivor med perfekt resultat, hittar man bara en bra bild så kan få det att se hur bra ut som helst...

Det var jag som missuppfattade det hela. Ingen av teknikerna har hunnit mogna riktigt ännu, så jag tror att jag står över tills den har förbättrats, så att det tar mindre tid också att göra etiketterna. Om det tar 20 minuter att göra en etikett på ovansidan, och om man dessutom måste göra om samma process minst tre gånger för att få ett bra resultat så står jag nog över. Dessutom har HP sagt att de ska inom snar framtid bygga ut deras LS teknik så att man kan skriva flerfärgtsbilder/etiketter, så det återstår att se hur det utvecklar sig.

Dessutom, att bränna en label flera gånger är inte att rekommendera, särskilt inte på etikettsidan, eftersom man till slut kommer att förstöra skivan genom att bränna igenom substratet. Har du gjort detta någon gång?

Men jag ska nog fortsätta med utskriftbara skivor tills vidare.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111