Directory Opus Vs. Total Commander

Permalänk
Medlem

Directory Opus Vs. Total Commander

Vilket av dessa föredrar du?
Vad är för- och nackdelarna med dem enligt din mening?

Visa signatur

Me Hund, you Yoshi!

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Total Commander jag, då jag aldrig Directory Opus

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Total Commander

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Directory Opus!

Permalänk
Medlem

La min röst på Total Commander. Aldrig använt Directory Opus men efter att ha kollat på några screenshoots från det så kanske man borde byta (de har ju iofs samma funktioner båda två). Annars kör jag med gammla hederliga utforskaren för tillfället.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Samma här. Aldrig använt Directory Opus, men ska ge den en chans och testa den nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Directory Opus är "som utforskaren fast bättre" om jag inte missförstått. Total Commander är en filhanterare i gammal hederlig Norton Commander-stil och är således överlägsen.

Total Commander är utan tvekan det Windows-program jag är mest beroende av. Klarar mig inte utan det programmet. Det tuffaste med min planerade övergång till Linux kommer att vara att nöja mig med Krusader eller någon av de andra halvtaskiga kopiorna som finns under Linux.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Klarade mig inte utan Norton Commander under DOS-tiden, senare blev det lite Windows-kloner, Total Commander bl.a. som senare ersattes av Servant Salamander... nu är även det ersatt av Directory Opus, jag tvivlar på att jag kommer byta.. och om jag kommer göra det så inte blir det till Total Commander iaf!

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ABF]Henkeman
Klarade mig inte utan Norton Commander under DOS-tiden, senare blev det lite Windows-kloner, Total Commander bl.a. som senare ersattes av Servant Salamander... nu är även det ersatt av Directory Opus, jag tvivlar på att jag kommer byta.. och om jag kommer göra det så inte blir det till Total Commander iaf!

Jag har faktiskt vandrat exakt samma väg som du och kommer nog aldrig heller byta.

Permalänk
Medlem

jag kör uteslutande med TotalCommander

MS-utforskaren kommer jag inte ihåg när jag använde sist

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Totcmd är det först som åker in vid en installation av windows. Fördelen med Totcmd är att den har sjukt mycket plugin att hämta hem.

Game Archive UnPacker, ganska kul plugin:
http://www.algonet.se/~hogan/blandat/gaup.htm

Du hittar den här:
http://www.totalcmd.net/

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Jag gillar servant salamander bäst...

Permalänk
Medlem

Kör total commander då jag kört det längst. Så mycket som sitter i handleden när det kommer till det programmet. Känns mest jobbigt att lära sig något nytt.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk

Hmm, hur klokt är det att rösta om man bara provat det ena programmet? Ni har ju i så fall ingen aning om vilket som är bättre.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset på Directory Opus. Knappt man tror det är sant hur bra och smidig den är
Lägger den som mitt andra favorit program ihop med Opera.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Directory Opus har inte sett någon anledning till att konvertera till nått annat.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på mängden funktioner och inställningar i DO tipsar jag om att ni bör kika i manualen (220 sidor!), för att hitta och kunna använda "alla" finesser.

Hittas @ http://gpsoft.com.au/manual/opus_documents.html

Tips på hur man (vid problem) confar DO för RAR-arkiv -> http://resource.dopus.com/viewtopic.php?t=1366&sid=c3dd172a3f...

Fler tips/FAQ -> http://resource.dopus.com/viewforum.php?f=11

Permalänk
Inaktiv

Vad är fördelen med dessa program? Jag använder utforskaren, och har inga problem.
Så det skulle vara kul och veta vad som är bättre med dessa.

Permalänk
Avstängd

DO var kung på amigan men sen jag skaffade PC så har jag kört TC.

Kanske skulle tetsta DO igen känns det som nu och se om man minns alla goda inställningar:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comradebootstrap
Vad är fördelen med dessa program? Jag använder utforskaren, och har inga problem.
Så det skulle vara kul och veta vad som är bättre med dessa.

DO:
-Flera olika vyer, t ex dubbla Explorers eller Commander
-Tabbar
-Fullt konfigurerbara menyer och fält, man kan även skapa egna knappar
-File Collections; man kan samla filer från flera mappar i en virtuell mapp
-Spara olika Listerlayouter
-...och hur mycket mer som helst - tanka ner demot och testa själva!

Bara en sån till synes enkel finess som autobredd av kolumner beroende på innehållet är värt otroligt mycket för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Bara en sån till synes enkel finess som autobredd av kolumner beroende på innehållet är värt otroligt mycket för mig...

Det finns fler finesser än vad jag klarar av att hitta. Har du tips möjligen vart jag hittar denna funktionen?
EDIT* Hittade!! Högerklick>folder options> Auto-size colums in details and power modes

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Hedersmedlem

Glömde två tre till mycket uppskattade finesser i DO:

- Datum för filer visas som [DDDD HH:MM] om de är påverkade under den senaste veckan. Detta gör det väldigt enkelt att hitta nypåverkade filer.

- Den senaste submappen man besökte får blinkande understrukning i 5 sekunder när man backar till modermappen. Kanske inte låter som någon större grej, men underlättar faktiskt mycket.

-Dubbelklicka på skrivbordet för att öppna en lister

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
- Den senaste submappen man besökte får blinkande understrukning i 5 sekunder när man backar till modermappen. Kanske inte låter som någon större grej, men underlättar faktiskt mycket.

Finns ju tillomed i windows egna utforskare

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Finns ju tillomed i windows egna utforskare

Sen när då? Hm, har jag använt DO så länge att jag glömt detta?

Permalänk
Medlem

DO verkar bra. Finns det något sätt att öppna nya mappar i en ny tab (utan att behöva högerklicka, tex ctrl+click) något sätt att stänga tabben på, ex ctrl-w?
Edit:
Jag löste det själv..

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan sätta filer man kopierar/flyttar mm på kö så att inte allt görs på direkten utan efter varandra i DO??

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmmm... directory opus... känner igen det från gamla Amiga-tiden Kommer dock ej ihåg särskilt mycket och kan tänka mig att det sedan dess ändrats en del hehe

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

TC. Men jag har svårt att helt dumpa Windows egna utforskare. win+e ligger så långt rotat ner i reptilhjärnan att jag hinner slutföra det jag skall göra innan jag kommer på att jag kan använda TC.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

WinFrigate3 är mitt val numera

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Någon som vet om man kan sätta filer man kopierar/flyttar mm på kö så att inte allt görs på direkten utan efter varandra i DO??

Svar negativt, men det ligger som feature request: http://resource.dopus.com/viewtopic.php?t=1335

När är denna funktion egentligen användbar?