Nytt grafikkort! Stort problem!

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort! Stort problem!

Har just fått hem mitt nya grafikkort, ett Connect3D, ATI Radeon x1600 512 vcm. Men har stött på ett väldigt stort problem, efter att jag kopplat in graffet i moderkortet och sen startat datorn så ser allt förjävligt ut! Färgen står på 4 bitar och upplösningen ska vi inte prata om. Okej, tänker jag...allting fixar sig efter att jag har installerat drivrutinerna. Men, men...det hjälpte inte heller. Det står bara att "ATI Kontrollpanalen inte kunde startas eftersom ATI drivrutinerna inte är installerade eller att dom inte fungerar."
Jag går in i system/enhetshanteraren och ser att Radeon x1600 Series har ett gult utropstecken på sig, medans Radeon x1600 Series Secondary fungerar fel fritt. Trycker på Radeon x1600 Series och får då upp den här texten:

"Den här enheten orsakar en resurskonflikt. (Kod 12)

Om du vill använda den här enheten, måste du inaktivera en av de andra enheterna på det här systemet.

Klicka på Felsök om du vill start felsökaren för den här enheten."

Någon som vet vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Jag anser att du bör reklamera den, om den inte fungerar i en annan dator.

Dra i Catalyst 6.6 annars.

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk

Har samma problem med mitt saphire x800gto AGP men det funkar kanon så fort jag fysiskt avlägsnar mitt x-fi fatality kort ur burken. varit i kontakt med både creative , ati och sapphire o det verkar som att det är moderkortsbios som strular så jag har kontaktat abit då jag har ett
Abit IS-7 och de skulle bygga ihop ett likadant system som mitt för att felsöka. Startade en tråd här på sweclockers när jag först upptäckte problemet o då var det en kille som skrev att han hade exact samma prob fast med ett nvidia kort och ett Abit IC-7 moderkort

Permalänk
Medlem

Jag har ett AsRock K7NF2-RAID Moderkort.

Permalänk
Medlem

Testat att formatera? Kan vara drivrutinskonflikter, formatera alltid först

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vad hade du för grafikkort innan?
Om du hade ett nVidia kort så rekomenderar jag att du formaterar om!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Har redan testat att formatera om. Det måste vara något i BIOS eftersom det även såg förjävligt ut när jag installerade Windows efter formateringen.

Permalänk
Medlem

Det kan vara grafikkortet som är trasigt.

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk

Har du provat att plocka ur eventuella pci kort (ljudkort,nätverk m.m)
stäng av comm serie o skrivarportarna i bios om du inte använder dem.
Se till så du har assign IRQ to AGP enabled.
Funkar det när du plockat ut något pci kort så törs jag nästan garantera att det är bioset som behöver uppdateras, det tråkiga e ju dock att tillverkarna inte direkt satsar på o släppa nya bios till produkter som är över 1 år gamla om man inte kan få typ ATI att kontakta tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Har iaf nu bytt grafikkort till mitt gamla. Ska koppla in det nya imorn och se om det funkar..annars blir det att ringa återförsäljaren.

Permalänk

Oj oj.. här kom det många svar och intressanta tillägg men hör upp lite innan du ger dig på formatering och saker.

1: se till att de gamla drivisar är avinstalerade
2: se till att Bios inte kör på det inbyggda grafiska VGA läget
3: avinstalera enheten och låt den "kännas igen" efter nästa omstart

det borde lösa ditt problem, ingen fara - det fixar du

btw: "Den här enheten orsakar en resurskonflikt. (Kod 12)" innebär
att det finns två eller fler enheter som "krockar"

Visa signatur

Alla stavfel hänvisas till "Maximegalons Ultra-Kompletta Ordbok För Alla Ord Någonsin"

Permalänk

Det kan vara att moderkortet är inte komputabel med grafikkortet. Händer yters sällan men helt möjligt. Uppdatering av moderkorts BIOS kan vara lösningen.

Och nej, kortet är inte sönder.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Som tidigare kille sagt.
1. Avinstallera alla grafikkortsdrivrutiner nya som gamla. Speciellt om du hade ett nvidiakort innan.
2. När ALLA tidigare och om du nu har installerat ATIs nya se till att äver de avinstalleras se till att du kört windows update. Vissa av ATIs kräver nämliget .NET som är en windowsuppdatering. Kom tillsammans med sp2, tror jag.
3. Installera nya Catalyst drivrutiner, inte bara control panel.
4. Starta om mellan varje steg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EdiToriOus
Oj oj.. här kom det många svar och intressanta tillägg men hör upp lite innan du ger dig på formatering och saker.

1: se till att de gamla drivisar är avinstalerade
2: se till att Bios inte kör på det inbyggda grafiska VGA läget
3: avinstalera enheten och låt den "kännas igen" efter nästa omstart

det borde lösa ditt problem, ingen fara - det fixar du

btw: "Den här enheten orsakar en resurskonflikt. (Kod 12)" innebär
att det finns två eller fler enheter som "krockar"

Hur ställer man in så att Bios inte kör på det inbyggda grafiska vga läget då?

De saker som jag testat är följande:

Formaterat (Alla gamla drivrutiner borta) - Funkar Ej
Tagit ut alla PCI kort och testat - Funkar Ej
Avinstallerat kortet och sen installerat det igen - Funkar Ej

Det sista jag vill göra själv är att flasha om BIOS...men det kanske är den ända utvägen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GraaL
Hur ställer man in så att Bios inte kör på det inbyggda grafiska vga läget då?

Det beror helt på vilket moderkort du har. Kolla med instruktions boken eller på tillverkarens hemsida om guider. Sök även runt här på forumet.
Vet du inte vad det är för tillverkare/modell (kan hända) så kan du dra ner ett diagnostik program som heter Everest från tex

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4876

Jag kom på en sak till. Du kan alltid kontakta företaget du köptet kortet ifrån och be om hjälp. Beskriv problemet och vad du har gjort så här långt och med lite tur så har du ett svar innom 24h. Kan vara värt att kolla.

Visa signatur

Alla stavfel hänvisas till "Maximegalons Ultra-Kompletta Ordbok För Alla Ord Någonsin"

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare så har jag ett AsRock K7NF2-RAID moderkort. Letade fram instruktionsboken med där stog det inget.

EDIT:

Om man går in på fliken "Resurser" på "Radeon X1600 Series" i enhetshanteraren så står det så här:

"Det går inte att hitta tillräckligt mycket lediga resurser för den här enheten"

Vad menas med det?

Permalänk

Hej igen Graal!

Låt mig börja med att säga att jag verkligen lider med dig, detta är inget kul. Men ok.. om vi ska gå vidare med detta så måste vi felsöka ordentligt.
Jag sitter just nu och tittar på manualen till ditt moderkort.. finns på

http://download.asrock.com/manual/K7NF2-RAID.pdf

lite frågor då.. under 1.3 Motherboard Layout

Vilken slot sitter ditt nya AGP kort i?
Vad finns det för PCI kort för övrigt och vilka slot sitter dessa i?

under 2.6 Expansion Slots
jag hittar inget info om det online men jag hoppas att det inte är ett 3.3V agp kort du har införskaffat dig... vad tror du? kolla förpackningen och manualen för säkerhets skull

under 3.3.2 Chipset Configuration
står det AGP under Primary Graphics Adapter i ditt bios?

under 3.3.3 ACPI Configuration
står det Enabled efter PCI devices power on (denna är jag osäker på men den ska egentligen betyda att PCI slots ska få ström till at fungera)

Det är vad jag skulle felsöka under moderkortet innan jag börjar fundera på att flasha bioset. Vill du dock göra det så hittar du ditt bios i uppdaterad version på http://www.asrock.com/support/download.asp?Model=K7NF2-RAID#b...

Nu vill jag samtidigt passa på och be om ursäkt för två saker.
1: Jag kanske är nybörjare på många områden så några av de saker jag föreslår är mestandels logiskt tänkande istället för erfarenhet.
2: Jag har del att göra så jag kan inte följa denna tråd mer än kanske 2 ggr om dagen.

För övrigt, Lycka till igen!

Tillägg: Skapar inte ett Nvidia Chipset en automatisk konflikt med ett ATI kort? *tänker bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har äntligen lyckats att få igång mitt grafikkort!
Jag gjorde bara så här:

Gick in i BIOS
Upptäckte då att en inställning stog på PCI istället för AGP och att minnet var nerdraget till 64 mb istället för 512.

Ändrade bara om dom inställningarna och vipps så funkade kortet...dock så funkar det inte riktigt som det ska...får inte ut hela min prestanda på kortet.
Testade med 3dMark och fick runt 4500 poäng medans en kille som jag känner fick runt 6000 poäng med sitt grafikkort som är likadant. Nu kan det ju även bero på CPU:n, men han hade väldigt mkt högre fps i grafik testerna än vad jag hade. Har även märkt att bilden ibland "fladdrar".

EDIT:
Glömde säga TACK till alla som har hjälpt mig

Permalänk

Se där ja.. vilken lättnad Nu är det väl bara att städa (uppdateringar, diskskötsell osv) och förhoppningsvis så har du 2-3 veckor innan nästa felmeddelande / blåskärm .

Visa signatur